Krøvvel Skrevet 19. januar 2008 #1 Skrevet 19. januar 2008 Jeg fødte forrige uke ved hjelp av ks, etter tre døgn med rier og drypp pga vannavgang. Til slutt måtte de ta barnet fordi jeg var utslitt og det var fare for liv. Var kun 2 cm åpning. De som var der under fødselen sa at det ble slik fordi fødselen ikke var ment å sette igang enda, men at vannet bare hadde gått helt tilfeldig. Den dagen jeg skulle reise hjem fra sykehuset skulle jeg ha samtale med en jordmor jeg ikke hadde møtt før. Hun begynte straks å mase om at jeg har noen kilo for mye. 5 dager etter fødselen liksom. Og hun sa at jeg burde være klar over at det var derfor jeg ikke hadde klart å presse ut ungen. Men jeg kom jo aldri så langt? Jeg kan jo ikke presse ut en unge med 2 cm åpning. Men ifølge henne burde ikke overvektige føde fordi de hadde så slapp mage. Dessuten anbefalte hun meg å straks begynne å gå tur i lysløypa, 14 km hver dag.. jeg tuller ikke. Har fått beskjed av fysio om å røre meg men ikke gå i tunge bakker. Hun la ikke vekt på at jeg ikke har gått opp mer enn tre kg iløpet av svangerskapet (de er jo sikkert borte nå) I tillegg ramset hun opp 150 sorter mat jeg ikke skulle spise. Ikke et rosende ord om ammingen som går så fint eller det faktum at jeg har vært på beina siden dag en og hatt beibien inne hos meg hele tide, og nesten ikke brukt smertestillende. Ikke et ord! TIL HELVETE MED HENNE!!! Måtte bare få det ut.
Gjest Skrevet 19. januar 2008 #2 Skrevet 19. januar 2008 Åh, sånt blir man ARG av!!!! Jeg mener at en nybakt mamma ikke trenger å få høre sånt skvip! Greit nok, hvis man er 70 kg overvektig, kan man kanskje få noen HJELPENDE tips og råd under kontrollene, men ingen fordømming. Folk innenfor helsevesenet må da være mer opplyst enn som så, og forstå at overvekt i mange tilfeller faktisk har sitt opphav i det psykiske. "Da er det kanskje en god idè å rakke ned vedkommende, så hun får enda dårligere selvbilde." My God! En nybakt mamma har nok usikkerhet i kroppen. Det høres jo faktisk ut som at innen du er ferdig med ammetiden, kommer du til å være langt slankere enn du er nå, siden du gikk opp så lite. Jeg kjenner overvektige som likevel har gått opp 20 kg i løpet av svangerskapet, så all honnør til deg for at du har unngått det! Huff... Bare kos deg med bebien din du, og tenk at så flink som du har vært under svangerskapet, var ikke noe av dette din skyld!! Håper den lille og mamman hans/hennes får en fin tid framover.. =)
Krøvvel Skrevet 19. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2008 Takk for oppløftende ord! Det trengtes!
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 19. januar 2008 #4 Skrevet 19. januar 2008 Gud for en dame, må si jeg begynner å grue meg for at jeg skal treffe på en sann. Er godt overvektig selv, men har kun gått opp 5 kilo til nå og er 5 uker igjen til termin. Veier endel i utgangspunktet ja, men har en sunn livstil og er i god form. Aldri hatt noen sykdommer av noe slag eller sant, som mange andre gjerne kan ha som er normalvektige. Jordmor jeg går til sa at det var bra at jeg var i god form, da det ikke er alle overvektige som er det. Dessuten er det ulik grunn til overvekt og, noen spiser mye feil og usunt, mens jeg gjør ikke det. Ikke mye av alt, og helt normal kost- har altid bare vært sann.... Føler med deg- drittkjerring!!
smuppemor Skrevet 19. januar 2008 #5 Skrevet 19. januar 2008 At d er mulig!!!! Jeg ville sendt inn en klage på henne til evt avdelings-sjef el.l. Når hun sier sånt til deg er d sikkert ikke hverken første eller siste gangen...D er jo bra d gikk bra med deg og ungen, høres ikke ut som har sett så nøye i papirene før hun snakka med deg, ikke d at hun burde si sånt noen gang, uansett! Har selv noen kilo eksra, og håper på å ikke gå opp så mye....og bare 3 kilo er jo utrolig bra! Lykke til framover til deg og babyen, og tenk heller på de flinke og koselige som jobba på sykehuset..håper d var noen av de også
Makko med to små gutter Skrevet 19. januar 2008 #6 Skrevet 19. januar 2008 Er det virkelig mulig!!!! Ville også klaget inn dette, kanskje du kan forhindre at andre opplever det samme! Er ikke akuratt noe sylfide selv (men i god form), håper virkelig jeg slipper noe slikt! kun 3kg opp under graviditeten er jo bra hvis dette er gjort i samråd med lege/jm (veit jo ikke hvor overvektig du er). Dvs at du i realiteten har gått ned 8-10kg! Og dama burde vite at du ikke skal begynne å trimme nå rett etter fødsel, spesielt rett etter KS! Kjempe flott at ammina går bra, ikke alle forunt det! Kos deg med en velskapt barn! Og ta trimminga når sårene er grodd.
Jordbæret <3 Skrevet 19. januar 2008 #7 Skrevet 19. januar 2008 Ja det er bare beviset på at jordmødre er mennesker, og derfor kan man til tider støte på tullinger blandt dem også. Jeg var innlagt på sykehus noen dager pga nyreproblemer, og da beklaget jeg meg til ei jordmor fordi jeg er i så dårlig kondisjon og er redd for hvordan jeg kommer til å bli etter fødselen. Da sa hun at jeg ikke skulle engste meg i det hele tatt for de har stadig damer inne som som veier over hundre kilo, og ikke har vært i stand til å røre seg under svangerskapet i det hele tatt, men de føder så lett som bare det og er som ungfoler etter fødselen. Så jeg kan ikke helt forstå denne jordmorens ord. Men det er slike opplevelser som man legger i sekken for dårlige opplevelser, snører igjen og går videre. Drit i det, denne jordmoren er heldigvis ikke representativ for den store hop.
Trulte76 Skrevet 19. januar 2008 #8 Skrevet 19. januar 2008 Er det frekkeste jeg har hørt iallefall!!! Burde jo hatt samtale med den jordmora som var der under fødselen og visste hele opplegget. Hva vet den jordmora der om du hadde greid å presse ut ungen eller ei da? Du har jo ikke fått prøvd!! Å overvektige greier å presse ut ungen de også HALLO!! Dummeste jeg har hørt noen gang.. Hev det over henne og bare glem ALT hun der sa..hun burde ikke fått lov å være jordmor..man behandler ikke pasienter sånn!! Får jaggu meg være grenser Kjenner jeg ble provosert her..og jeg er ikke overvektig engang..ble bare fryktelig provosert av sånt snakk...
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 19. januar 2008 #9 Skrevet 19. januar 2008 Dette er noe av det dummeste jeg har hørt! Syntes du skal ringe sykehuset og fortelle dem hvordan du følte dette! De er helt sikkert ikke klare over at hun er på denn måten! Håper du kan klare å heve deg over dette! Syntes du er kjempe tøff og flink som etter tre dager med rier og smerter OG til og med keisersnitt var så fort på beina!!! Flott at ammingen også går bra:-) Du gjør sikkert mange damer en stor tjeneste om du ringer dette sykehuset og klager på denne kjærringa!
lanoforliten Skrevet 19. januar 2008 #10 Skrevet 19. januar 2008 Jeg hadde det akkurat samme med legen min. Bare jeg var 8 mnder på vei..... Greit, jeg hadde lagt på meg 23 kilo da, veide vel 93 kg ca.(174 høy) men hva i alle dager var poenget med å nevne det engang??? Jeg var på vanlig svangerskapskontroll, og plutselig sa han: Hvordan har du tenkt å få av de ekstra kiloene dine?? Jeg ble jo såå sjokka, det var jo det siste jeg tenkte på!!! Dessuten var jeg jo ikke såå svær heller, hallo, jeg var jo høygravid!!!??? Konklusjonen er vel at duster finner man overalt, også i helsevesenet....Ikke l deg knekke av sånne folk, de må jo ha problemer med seg selv! Stor klem
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 19. januar 2008 #11 Skrevet 19. januar 2008 Uff, føler med deg, og vet hvordan du har det! Fatter ikke hvorfor de må komme med sånt når man akkurat har født! Selv har jeg en del kg for mye, og jeg er smertelig klar over det. Men det er grunner til det. Har skjedd en del de siste 4 åra, som gjør at jeg rett og slett ikke kan noe for det. Jeg har lett for å legge på meg, og har derfor alltid trent mye for å holde vekta i sjakk. Har aldri vært noe problem. Helt til jeg fikk problemer med det ene beinet mitt, og de trodde jeg hadde svulst. Fikk streng beskjed om at jeg måtte sitte i ro HELE tida. Ja, da kom jo kiloene rasende på da..! Etter 10 mnd fant de plutselig ut at nei, jeg trengte bare såler i skoa... Oh my god!!! Tror ikke jeg har vært så forbanna på lenge! Rakk så vidt og begynne og trene igjen, så ble jeg skikkelig sjuk, og fikk heller ikke nå lov til å trene på lenge. Da jeg endelig ble frisk og kunne trene igjen, ble jeg gravid med vesla, og fikk feber, gjennom hele svangerskapet. Så, da fikk jeg heller ikke lov til å trene... Har vel gått opp 35 kg siden da, og det er sååå frustrerende! Da jeg hadde født vesla, måtte vi bli en stund på sykehuset fordi hun var syk. Etter 12 dager ble vi skrevet ut av legen som hadde behandlet henne. Snuppa var ganske stor da hun ble født, og dette måtte han selvfølgelig kommentere! "Ja, hun har jo litt for mye fett på kroppen, men vi ser jo hvor hun har det fra"... Herregud, ble helt paff jeg! Var nesten så tårene kom, men jeg fikk samla meg sammen og kom med en kommentar tilbake. (Husker ikke for øyeblikket hva det var...) Han ble stille da... Pleieren som sto der, bare flira. Nei, helsepersonell har en tendens til å virkelig få deg ned inni mellom. Det er en skam! DE bør vite bedre! Ikke bry deg om det. Kos deg med lille'n, dette klarer du fint! Klem fra
dritgrei hei hei! Skrevet 19. januar 2008 #12 Skrevet 19. januar 2008 Enig med deg... Til helvete med henne... hun kan i alle fall få være et sted hvor hun kan kjenne litt på den smerten hun strør om seg, fro det der er slett ikke greit. Men jeg syns ikke du skal la det forbigå i stillhet og blåse ut her, jeg syns du skal skrive ned hvert eneste ord, og hver eneste følelse, pluss legge ved svangerskapspapirene dine, og det papiret som viser hvordan fødselen foregikk.... Hun har jo ikke noe i en sånn jobb å gjøre, i alle fall ikke om hun ikke blir satt på plass, og får vite hvordan man forhodler seg til mennesker generelt. Det er dette som er skummelt med arbeidsgrupper som stort sett jobber hver for seg. De kan gjøre og si hva de vil, og ingen vet at de har sagt eller gjort noe som ikke bør sies eller gjøres når de er på jobb. Det skumle er jo at slike mennesker skremmer vettet av deg og av andre, det medfører at man ikke vil til jordmor og at man ikke stoler på at man blir tatt hånd om når det er det man trenger mest. Jeg håper du samler sammen deg selv og papirene dine og klager til sykehuset. Både til avdelingsleder ved sykehuset, og til ledelsen for hele sykehuset + Norsk jordmorforbund... da slipper hun ikke unna, og det bør hun ikke! Lykke til som nybakt mamma! klem fra
Bimsevimsen-på overtid :-( Skrevet 19. januar 2008 #14 Skrevet 19. januar 2008 Jeg ville sendt en klage. Jordmødre vet jo dessuten at de skal trå varsomt pga mye hormoner og baby-blues de første dagene. Hvilket sykehus var dette på? Jeg veier for mye, men hverken helsestasjonen, legen eller noen på fødeklinikken sa noe på det. Jeg synes det du opplevde er helt uhørt..
Mummimamma:-) Skrevet 19. januar 2008 #15 Skrevet 19. januar 2008 Først gratulerer:-)! Litt drøyt av den jordmora, du må jo få en sjanse til å venne deg til å bli mamma før du setter i gang med det opplegget. Kom deg heller ut på trilletur når du har overskudd til det, det er godt for både deg og babyen. Lykke til!
babyandme Skrevet 19. januar 2008 #16 Skrevet 19. januar 2008 Uakseptabelt! du må klage på henne, går ikke an å si noe sånt. Jordmødre skal støtte en, ikke trakasere på den måten.
Gjest Skrevet 19. januar 2008 #17 Skrevet 19. januar 2008 Oj, oj, oj... Hadde sendt inne en skriftlig klage til sykehuset, ja... Hadde blitt ubeskrivelig sint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå