lisje marthemora Skrevet 19. januar 2008 #1 Skrevet 19. januar 2008 Har dere råd til å gi den samme summen til 2 og 3 barnet? Jeg er litt opptatt av at jeg skal ha råd til å spare det samme til alle.Det hadde jeg ikke hatt om jeg hadde gitt hele barnetrygden . (Det er ikke ment som kritikk eller noe negativt, men er bare litt nyskjerrig.!!)
;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 19. januar 2008 #2 Skrevet 19. januar 2008 Hei hei;) Vi setter hele barnetrygden inn på konto til barnet, men bruker dette som en slags "buffer" i tilfelle noe blir ødelag, til eventuelle ferier eller lignende.. Ellers setter vi inn 200 på en konto til han i månden, frem til han blir 18 år, har plana om å gjøre dette med de andre også. Men vi har opprettet konto på sparebanken der vi får forsikring på lillegutt mot at hele barnetrygden går inn på konto. Her har vi 12 avdragsfire uttak i mnd, og vi vil bruke disse pengene om det skulle dukke opp noe uforutsett, om vi skal på ferie eller ting som vaskemaskin, kjøleskap eller lignende blir ødelagt å vi må kjøpe nytt. Har nettopp kjøpt oss hus til mange penger og har defor ikke råd til å sette av hele ettersom det blir flere barn etter hvert, og mye mer å betale på..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #3 Skrevet 19. januar 2008 ja mener også man skal spare det samme til barna når det kommer flere.. Men har råd til det nå og kommer fortsatt til å ha råd hvis nr. 2 skulle komme..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #4 Skrevet 19. januar 2008 Så hva skal vi gjøre, bare bruke deler av barnetrygda på dritt siden vi kanskje ikke får til å spare like mye til de neste ungene? Nei, vi får heller fordele pengene som er spart opp når ungene er eldre.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #5 Skrevet 19. januar 2008 Første avsnitt av innlegget ditt var rimelig arrogant anonym 1003...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #6 Skrevet 19. januar 2008 Syns barnetrygden skulle vært behovsprøvd jeg... Sånn at de som virkelig trenger det kunne fått mer... Tenk når barna blir eldre da... Det vi gjør nå, er jo å skape klasseskille for våre etterkommere...
SuperGlad Skrevet 19. januar 2008 #7 Skrevet 19. januar 2008 Vi har to barn å å vi sparer barnetrygda til dem begge. Nå har ikke vi fått barnetrygda for minstn enda (han er 3,5 mnd) men den kommer denne mnd å skal rett inn på hans konto. Vi har råd til å spare begge barnetrygdene, selv om vi ikke tjener mye penger. Store ting som barne trenger "spleiser" vi på med dem å tar deler av barnetrygdpengene deres.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #8 Skrevet 19. januar 2008 jo men er jo klasseskille nå også...??? vil det alltid være... selv om man sparer 970 kr i 18 år vil jo ikke dette være nok til å utgjøre et klasseskille... 200.000 kr Kommer ikke såååå veldig langt med det i dagens samfunn...
camillah 2 små Skrevet 19. januar 2008 #9 Skrevet 19. januar 2008 200 000 kan bety mye. Det kan bety at ungen har sjans til å ta sertifikatet og kanskje skaffe seg bil i ung alder. Eller studere uten å ta opp fullt studielån. Kanskje ha litt egenkapital ved kjøp av leilighet. Så ja, det kan bli stooore sosiale skiller av slikt. Men ellers har jeg ingenting imot at beløpet er det samme til alle, altså.
kariuss Skrevet 19. januar 2008 #10 Skrevet 19. januar 2008 ja herregud, 200 000 er mye penger å "få" når man bare er 18 år. Er jo ikke alle som har det sånn, og jeg syntes det er en genial måte å hjelpe barnet sitt på..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #11 Skrevet 19. januar 2008 ok.. uansett - poenget mitt var i allefall at det er klasseskiller nå og det vil det alltid være. Men jeg er av den oppfatning at barnetrygt burde være likt for alle uansett inntekt. Man velger selv om man vil ta 6 års medisin- utdannelse og studere spesialfelt etter dette for å ende opp med 1,4 mill i årslønn eller om man driter i utdannelse og jobber i kassa på Rimi for 250.000 i årslønn. Man får betalt etter hva man har gjort med livet sitt og høy utdannelse BØR ha høyere lønn enn null utdannelse - og dermed vil det alltid være og bli klasseskiller...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #12 Skrevet 19. januar 2008 Jepp vi skal spare alt av barnetrygd til begge ungane - synest da er greit me litt startkapital når en er 18. Trur vi skal klare da
Gjest Skrevet 19. januar 2008 #13 Skrevet 19. januar 2008 Vi sparer 1000,- i mnd. Skal gjøre det til alle barn (om det blir fler). Men det er ikke sånn at vi ikke rører av de pengene. Vi bruker av dem når han trenger nye møbler og "store" ting som koster litt mye. Så de er ikke fredet til han blir 18. Etterhvert skal han sikkert ha førerkort og utdanning også, og da kommer de pengene kjempegodt med.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #14 Skrevet 19. januar 2008 hallo du anonym 1107! å tjene 250000 kr i kassa på rimi, vil det si å drite i utdannelse og tjene deretter? jeg er sykepleier, og tjener 280000 kr i grunnlønn i 100% stilling....så tjener bare 30 000 mer en de som driter i utdannrlsen og og får betalt etter hva man vil med livet! så du mener da at vi ikke vil noe vi som er sykepleiere da ?kunne jo likså godt vært i kassen på rimi og tjent like ba(dårlig).....!du tjener sikkert bra siden du skriver dette....
Gjest Skrevet 19. januar 2008 #15 Skrevet 19. januar 2008 Vi har jo tilleggene attpå da, anonym sykepleier. Så vi bikker jo 300000,- i året. Men det kunne gjerne vært mer... Hilsen en annen sykepleier
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #16 Skrevet 19. januar 2008 ja jeg vil jo si at hvis man jobber i kassa på Rimi da har man jo ikke akkurat valgt utdannelse og høy lønn da...!! men du bestemmer jo selv om du vil studere i 3 år og jobbe som sykepleier og tjene 280.000 som du sier ELLER om du vil studere i 6 år og tjene en million... Poenget var bare at jeg mener lønna bør følge utdannelses-lengden , studielån-beløp +++ Og at det ER og vil alltid være klasseskille pga store lønnsforskjeller i Norge... Men syns jo ikke 280.000 etter 3 års utdannelse er særlig godt betalt da, og det er du jo sikkert enig i. MEN nok et valg ; vil man ha penger eller vil man ha en jobb man elsker eller vil man ha begge deler....?? =)Syns jo ikke selv at synspunktene mine er så urimelige da..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #17 Skrevet 19. januar 2008 Vi sparer hele barnetrygden til alle 3 . I tillegg sparer besteforeldrene på ene siden, de åpnet konto når barna ble født og startet på 100.000 kr til hver av dem, ved jul og bursdag setter de inn 10.000kr. Mnd beløpet fra besteforeldrene er 500kr. Et klasseskille kommer det alltid til å være desverre , men det å lære barna andre verdier og likeverd kan jo hjelpe på klasseskillet :-) Barnetrygden skulle ikke vært behovsprøvd da er det for mange som hadde utnyttet den også som div andre stønader.
Mamma`n_til_snupperuska Skrevet 19. januar 2008 #18 Skrevet 19. januar 2008 Vi sparer også barnetrygden, men vi har ikke opprettet en konto i barnets navn pga at overformynderiet har krav på å ha kontroll over pengene hvis summen overstiger 75 000 kr inntil barnet fyller 18 år. Noen som har hatt noe med overformynderiet å gjøre? (vårt første barn, så vi har ikke det)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå