Gå til innhold

Hvordan fungerer refinansiering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordeler/ulemper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordeler:

-Har du "mange", dyre, smålån er det greit å få samlet de og få de på ett lån og dermed få ned de samlede, månedlige avdragene

-Evt låne til bilen inni, du får ny bil, relativt lave månedsavdrag

-Har du dårlig råd er det veldig ålreit å få det samlet og få månedsavdragene ned.

Ulemper:

-Smålånene blir halt utvover den tiden du setter hovedlånet ditt på. Er det ett lån du kan bli ferdig med på f.eks 6 mnd-1 år, blir jo egentlig nokså dyrt om du haler det ut i ett boliglån også da. Pga økte renter og økte avdrag på hovedlånet.

-Bilen du kjøpte under "fordeler" er ikke nedbetalt før om 20-30 år. Litt kjipt kanskje

-Så også med de andre smålånene, blir "aldri" ferdig med å betal på sofaen du kjøpte for 20 år siden og har byttet ut en 3-4 ganger allerede.

Oppsummering: Der og da, her og nå, får du bedre råd, men de tingene du har handlet med evt andre lån, får sinnsykt lang og egentlig urimelig nedbetalingstid i forhold til varigheten på den varen. Les bil, sofa, data etc.

Skrevet

...samtidig er det jo her og nå situasjonen som er viktigst....

annen

Skrevet

Vi har ikke lån på bilene, men to studielån og huslån på rett over 400 tusen....studielånene er vel greie å ha i Lånekassen. Men hva kan vi ellers tjene på? Kan man komme godt utav det skattemessig?

Skrevet

Aner ikke skattemessig, egentlig. Men jo høyrer renter du betaler jo mer fradrag får du, men selvsag, tror nok ikke du tjener på det, sånn til 7. og sist....

Ikke gjør noe med studielånene deres, det lønner seg ikke. I det store og hele er det jo greit å finansiere, ikke tenke på hva man har brukt de evt smålånene på og bare bake det inn i hovedlånet.

Noe annet, som jeg glemte å nevne i sted, er at dersom dere har hatt en verdiøkning på boligen siden dere kjøpte og tok opp lånet, er jo at dere faktisk kan få en bedre rente da, og på den måten få mindre og betale i måneden. Evt forhør dere med andre banker også, om de kan gi dere ett rimeligere lån.

Skrevet

Denne uthalingen i tid du snakker om veies vel lett opp ved at man får samlet dyre smålån i ett større lån med en betydelig lavere rente. Betale må man gjøre uansett, så hvorfor ikke gjøre det på en smart måte?

Skrevet

Kommer jo an på hvor store disse smålånene er og hvor god råd man har. For noen er det kanskje like greit å betale det ut fort og greit, OM MAN HAR RÅD, mens for andre er det en mer dyrekjøpt erfaring og greit å fordele over en 20-30 år.

Trenger jo heller ikke refinansiere i huslånet heller, vi har f.eks gode muligheter til å låne i en bank tilknyttet jobben, til en relativt grei rente. Refinansiere slik og få det på kortere tid, f.eks 4-5 år. Tross alt bedre det.

Jeg for min del, synes ikke det er spesielt stilig å betale på bilen vi har i dag, om 15 år enda...

Skrevet

Er det om å gjøre å være stilig? Som sagt (og som du selv sier), så må jo poenget være at man betaler det man skal og på den måten som lønner seg best for den enkelte.

Skrevet

Øh, hun spurte om fordeler og ulemper, jeg svarte. Det er de fordelene og ulempene jeg ser. Har som sagt ikke lyst til å betale på en bil som er spiker innen den er utbetalt.

Skrevet

Nå høres jeg sikkert kjempe grønn ut, men verditakst på huset, ja, det burde vi hatt...prisene i nabolaget har omtrent tredoblet seg siden vi kjøpte dette. Men må man ha en takstmann til å gjøre det, eller er det noe banken kan gjøre?

Skrevet

Banken gjør det neppe, men mange banker godtar en verdivurdering fra en megler. Da slipper man å betale takstmann, og om boligmarkedet er som her i strøket får man slike meglervisitter kastet etter seg.

Skrevet

Vi hadde ei fra en eiendomsmegler, som ga oss en verdivurdering, det la banken til grunn når vi ba om lån til garasje. Det holdt for vår bank, hvertfall... Spørs om Bærkort Masekråke har noe annet og klokere å si på dette svaret da....

Skrevet

Jøss, det må være vondt å ha en så stor trestokk sittende fast i analen. Du har min medfølelse, NN 23:31.

Skrevet

Ingen trestokker fast i analen på meg, men takk for omtanken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...