Gå til innhold

Hvor mye skriking er normalt? (1-2mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo ikke barn fra før så når man får spm om babyen gulper mye, skriker mye osv vet jeg egentlig ikke hva jeg skal si. For hvor mye er mye? Og hva er normalt?

Har inntil nylig trodd at skrikingen til min lille var normal (dvs ikke kolikk eller noe annet). Men så får jeg høre om babyer som "nesten aldri" skriker, bare når de er sultne el.l. Mener de da at babyen ikke skriker hver dag uten at den er sulten, trenger bleie el.l?

Min skriker ihvertfall mellom hvert måltid, enten sutring, grining, eller SKRIKING av typen illrød og lar være å puste på flere sekunder. Siste typen er kanskje annenhver dag. I dag har tuppa tilsammen hatt to perioder på rundt 10 min (på stellebordet) hvor hun har vært blid og plapret litt (hun er 7 uker). Resten av tiden (bortsett fra de få timene hun har sovet) har hun sutra eller grine. Har ikke kunnet legge henne fra meg, bært henne hele dagen. Heldigvis sluppet unna den mest intense typen gråt i dag (kanskje fordi jeg har bært..), men lurer likevel på om dette er kolikk eller helt normalt eller noe midt i mellom. Syns det er så vanskelig å vite!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt at de skriker som du sier. Vår var også sånn.

Han var mye sulten og ville bli båret og rugget på hele tiden. Har inntrykk av at folk sminker litt på sannheten der jeg.

De skal vokse ganske mye frem til 3 mnd alder, så det er jo bare å legge til brystet så ofte du kan. Også er det jo sånn at rugging og babyen i bevegelse hjelper tamene hans i bevegelse, slik at han ikke får så vondt i magen. Små babiser sliter mye med mageknip, men pupp hjelper jo mot dette også.

Fant forresten ut en ting med gutten vår (noen uker for sent, husker jeg at jeg tenkte.) Det var at når han skrek og skrek og jeg følte så inderlig at han var sulten, så la jeg han naturligvis til puppen. Men han tok den ikke, bare hylte. Kluet var da å rugge han rundt til han ble rolig, og da kjapt tilby puppen. Da tok han den som bare det, og alt var fint.

Ikke lett å takle gråtingen alltid, man tenker jo så fort at noe kan være galt. Var mye bæring og amming de første 3 mnd. Kjøp bæresjal, det er kjempefint. Jeg har selv den med strech som man kan knyte babyen inn i. Helt super.

Skrevet

En ting til.

Kolikk er hvis babyen skriker i mer enn 3 timer sammenhengende i døgnet. SLik er det vel ikke med lille jenta di?

Også er det kanskje lurt å tenke litt på hva du spiser ift amminga.

Hold deg unna løk, kål og erter, finner mer om det i bøker, som du sikkert vet.

Skrevet

Hm, ja Gutten min på 7 uker gråter nesten aldri.. bare gråter når han er skikkelig sulten, å det varer som regel ikke mer enn 5 min. tror faktisk han aldri har gråti mer enn det heller.. så skulle ønske han gråt litt mer, for jeg får såå sykt vondt inni meg når han først gråter! men er jo deilig da, å er veldig takknemmelig for at han ikke gråter 24/7.

han gråter ikke engang når han har bæsja ned hele seg, liker nok den varmen i rompa :P hehe..

men den gulpinga hans er jeg veeldig bekymret for egentlig, er det normalt å gulpe såå mye tenker jeg hele tiden. men var vist det i følge HS.

Skrevet

vi hadde noe av samme problemet en ukes tid når hun var ca 3 uker. det er vanskelig å vite nøyaktig hva som hjalp, men snuppa tok smukken, fikk magedråper av typen Semper og jeg (fullammer) slutta med melkeprodukter samme dag. Det ble bedre fra den dagen og vi har kommet frem til at det nok ikke er kumelkprodukter hun reagerer på, så jeg har virkelig tro på de dråpene, samt at hun (endelig;) fikk dekket sugebehovet vha smukk.

Jeg ville ha prøvd smukk og magedråper først, evnt å kutte ut alle typer melkeprodukter en ukes tid om du ammer.

Lykke til!

Skrevet

Jeg vet ikke i det hele tatt om dette stemmer, fordi det er en bekjent av meg som fikk høre det fra sin helsesøster: AT en baby vanligvis gråter ca 2 timer tilsammen hver dag. Det var liksom normalt, sa hun.

Skrevet

Vil gjerne svare HI jeg...det er vel ikke normalt at en liten baby skal skrike så mye at den slutter å puste?? hjelpes meg tenker jeg da...hva med surstoff til hjernen?? Det er jo en grunn til at babyer skriker,de er ikke fornøyd! Tilby mer mat oftere davel,og se om det hjelper,det er så mange av disse ammende mødrene som "tror" de har nok mat,og bare tror at det er vanlig at babyen skal skrike mellom hvert måltid...jeg tror faktisk at fler mødre skulle gitt tillegg til babyene sine enn hva som blir gjort,de kunne jo prøvd det,så hadde de fått se at de fikk rolige barn. Jeg selv er i den situasjonen at jeg ikke har hatt mat selv til mine to små,på føden med den siste ville de nesten ikke gi henne tilegg helt til barnelegen kom å formante de å gi henne det ettersom hun var DEHYDRERT!! Hun skrek og skrek...helt til jeg kom hjem med henne og hun fikk spise mme til hun ble god og mett...

Nei,jeg tror det er mange babyer der ute som er mer sultne enn hva mødrene tror...et barn blir automatisk rolig når den er fornøyd!! Begge barna mine har kun skreket når de er sultne, og det er jo sånn det skal være eller?? Litt forskjell hvis det er kolikk inni bildet da,men det er jo hjelp å få for det og... Syns uansett at du skal vurdere å gi henne mer mat jeg...prøve det først ihvertfall. Lykke til!

Skrevet

Hei,

takk for svar, men er ganske sikker på at hun ikke er sulten. Gråten er som regel verst når hun akkurat har fått mat, og så roer det seg litt før neste måltid, så starter det igjen etter måltidet. Ikke alltid sånn, men ofte. Har dessuten veid henne jevnlig og hun har en veldig god vekst (over gjennomsnittet tror jeg).

Ang det med å slutte å puste så mente jeg ikke akkurat at hun mister pusten, men at et skrik varer så lenge at hun blir helt tom for luft liksom, før det kommer et pust og et nytt vræl. Tror de som har kolikkbarn skjønner hva jeg mener med det..?

Begynner å tro at hun har kolikk jeg da, selv om hun sikkert ikke er blant dem som er hardest rammet..

Skrevet

mange babyer sliter med luft i magen, prøv å massere magen, bevege beina, sykkel bevegelser liksom. gjør dette ofte og se om det ikke kommer ut litt luft.

kolikk er når barnet skriker i minimum 3 timer , minst 3 ganger i uken i minst 3 uker.... tror det var sånn. ofte da på et spesielt tidspunkt på døgnet... kevin hadde kolikk, kunne stille klokka etter han, begynte hver kveld kl 23 og holdt på til ut på natta.

du kan også gå til kiropraktor å få hjelp med å få ut luften....

Tror at det er helt normalt at babyer skriker, noen mere og non mindre, det er en stor og skummel verden for dem, kanskje de føler seg utrygge, fryser, er varme, luft i magen, trøtt men får ikke sove, overtrøtt. trenger ikke å være rart og unormalt som noen mente her.

men slitsomt er det, heldigvis går det over....

lykke til!

klem!

Skrevet

Jenta vår kunne - og kan - sutre og gråte litt, men hvis hun blir trøstet eller får mat, er det aldri mer enn noen få minutter. Hun hadde en periode da hun skreik på stellebordet, men det var aldri så lenge, og det gikk over etter hvert.

Jeg tror det kan være stor forskjell på babyer, men at det likevel er normalt. Noen babyer er mer følsomme en andre og skriker lettere. Som flere har vært inne på her: Kolikk er det hvis barnet gråter eller er urolig i mer enn tre timer i døgnet, i flere enn tre av ukens syv dager, lengre enn tre uker.

Skrevet

Når man sier "gråter eller er urolig" i mer enn tre timer i døgnet i flere enn tre av ukens dager og lenger enn tre uker er hun definitivt innenfor. Men av noens innlegg får jeg inntrykk av at det må vere intens skriking i tre timer sammenhengende, uten pauser liksom. Og viss det er definisjonen er hun nok ikke innenfor. Også litt usikker siden det ikke er helt på faste tidspunkt. Er som regel på ettermiddag/kveld at det er verst, men ikke noe bestemt klokkeslett.

Egentlig tror jeg at uansett om hun er innenfor eller utenfor tretimersregelen så er det de samme smertene, og sannysnligvis de samme tingene som hjelper. Regner med at kiropraktor kan hjelpe selv om det ikke er bombesikkert at hun regnes som et kolikkbarn..

Skrevet

absolutt, spiller ingen rolle omd et er kolikk eller ikke. sikkert luftsmerter uansett. prøv å gi henne sukkervann, det pleier å hjelpe. og ta en tur til kiropraktor..... han kjenner hvis det er mye luft.....

Skrevet

Skjønner godt spørsmålet ditt!! Vi har og fått vårt første barn, og lurer på hva som er normalt. Jeg tror vår skriker ganske lite, men at han gulper veldig mye- men om dette er sant eller ikke vet jeg jo ikke.

Han er snart 5 uker, noen dager sutrer han mye og noen dager nesten ikke. Han skriker når han er sulten, og av og til utenom - tror ofte han er overtrøtt eller har luft i magen - når han skriker skriker han intenst og blir illrød- så da virker det som om han plages veldig. De dagene han sutrer mye er kjempeslitsomme synes jeg - og som en skrev over her får jeg vondt inni meg hver gang han skriker.

Skrevet

hørse definitivt ut som kolikk spør du meg. tulla vårres hadde det. Prøv kiropraktor, et par behandlinger å hun ble en helt annen baby. Man sliter seg ut når babyen skriker å skriker, å man må bære å bære. Sørg for å få litt avlastning. Vår baby sluttet også å puste når hun skreik som værst, de sa det va på grunn av umodne nerveimpulser i hjernen. Prøv å blås henne i fjæset så blir det bedre=) lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...