Gå til innhold

Til dere som synes det har noe for seg å diskutere

Anbefalte innlegg

Skrevet

om det er unge eller eldre mødre som er de beste;

Dere generaliserer alle så grovt og bruker så dustete eksempler ("naboen og jeg og alle venninnene ble mødre da og det gikk bra, så det er best"), at dere kan brukes som en eneste stor underbyggelse av min påstand, som er at alder ikke har noe med saken å gjøre - manglende gangsyn finnes i alle aldersgrupper.

Unge som gamle; hvis dere hadde kikket opp fra navlen deres i ny og ne, så hadde dere oppdaget at det finnes fordeler med det meste, slik det også finnes ulemper. Bildet er så nyansert - og ikke minst varierende - at det blir vanskelig å generalisere noe særlig og fortsatt holde diskusjonen på et saklig nivå. Dette kommer nok som en overraskelse for mange av dere, men det er totalt meningsløst å diskutere hvem av dere som er de beste mødrene, for [fanfare her]:

Det finnes ingen fasit!

Sånn, så slipper dere å starte flere tråder om temaet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra..at noen påtok seg ansvaret for denne debatten. Den synes jo ut til å være en av de debattene vi ikke blir enige om noen av oss. Enten vi har født tidlig eller sent eller begge deler? Da er man forresten spaltet- visste du det Bærkorga??

Skrevet

Hvis man aldri skal tillate seg å generalisere rundt et tema, kan man aldri si noe som helst? Til og med forskning kan ikke bevise noe (men bare slå fast at det med høyst sannsynlighet ikke er usant)? I tillegg er det jo flust av studier som alltid peker i ulik retning, omtrent som statistikk.

Sier du at alt er subjektivt? Da foreslår jeg at du blir den første til å starte alle dine setninger fra nå av med følgende formulering: "Jeg oppfatter det slik at... ", eventuelt "min opplevelse er...."

Skrevet

Selv om det kanskje ikke er noen fasit, har forskjellige mennesker ulike erfaringer med fordelene og ulempene knyttet til det å være ung versus moden mor, og det er DET vi diskuterer!

Skrevet

"Bildet er så nyansert - og ikke minst varierende - at det blir vanskelig å generalisere noe særlig og fortsatt holde diskusjonen på et saklig nivå."

Her antydes det jo vitterlig at det i enkelte sammenhenger faktisk er mulig å generalisere OG beholde sakligheten i en diskusjon. Jeg kan alltids legge til her og nå at det i noen tilfeller faktisk er nødvendig. Ble det litt klarere for deg nå?

Skrevet

Ja, riktig. For det er vel ingen av dere som fremmer ett av de to alternativene som bedre enn det andre? Og ingen ser ut til å være spesielt overbeviste om at de sitter på det Riktige Svaret (=fasiten)...

Skrevet

For det første: Hvor hentet du sitatet ditt? Jeg finner det ikke igjen i noe noen har skrevet over i tråden.

For det andre: Jeg ser ikke at du starter innlegget med "Jeg opplever det slik at.."

For det tredje: Du går i fella selv og generaliserer noe kraftig sev i amtlige av innleggene dine. Få uttaler seg i så bastante og generelle ordelag som du.

Skrevet

OK, nå fant jeg sitatet. Sorry.

Skrevet

Jo, jeg må nok innrømme at som de fleste her, mener jeg at jeg selv sitter på sannheten. Ligger det ikke i vår natur å tenke normativt (jmf politikk, moral, verdier)? Jeg tror på en gylden middelvei her; relativitisk og nyansert nok til å forstå andres meninger og perspektiver, modig nok til å ikke snu kappen etter vinden og følge din indre stemme.

Jeg mener - etter en totalgjenomgang av fordelene og ulempene jeg er i stand til å se (høyst subjektivt, klart), - at det beste er bli mor i moden alder.

Jeg kan jo bare spekulere viiiilllllt i at det kan ha en aldri så liten sammenheng med at jeg selv har bikket 30..

Skrevet

Det artige med hele denne debatten er at anonym 09:15, faktisk hevder å kunne felle naturens gang med sin subjektive oppfatning av problemet. Det er to svar på problemstillingen unng vs eldre mødre.

Det første svaret er at naturen har lagt opp til at mennesket skal reprodusere og for at dette skal sikres, skjer det best i ung alder så man er sikker på at erfaringer kan gå i arv.

Derfor er kvinner mest fertile i en viss alder. Noe vi smertelig innser når vi venter for lenge med å få barn...

Det andre svaret er at vi i vårt overforbrukende samfunn stiller så store krav til en bekvem hverdag før vi kan si at vi er såkalt klare for å få barn, at vi bruker ti-femten-tyve av våre fertile år på å bygge denne hverdagen.

Så må man vel nesten veie opp mot hverandre. Er det viktigere å ha en feit mercedes eller to parkert utenfor selveid villa enn å ha det overskuddet man gjerne ville ha hatt til ungene sine? Eller er man villig til å bruke en del av overskuddet man gjerne skulle ha hatt til ungene sine på å få endene til å møtes?

Either way: LIvet er ikke en dans på roser.

Skrevet

Du understreker poenget mitt, jo. Det er jo fullstendig meningsløst å lage noen debatt omkring temaet, nettopp fordi det oppfattes så utrolig subjektivt. Alle nyansene i bildet gjør det svært vanskelig å 'normere' noe som helst. Selvfølgelig vil de fleste oppleve, eller i det minste påstå, at det beste er å bli mor når de selv ble det evt. skal bli det. Den gyldne middelveien din er fin den, men de færreste ser ut til å bevege seg på den i særlig lange perioder av gangen i debatten om unge vs. modne mødre.

Det blir litt som å diskutere hvem som kan gi barna sine den beste oppveksten; de med stor hage eller de med liten?

Skrevet

Det er i orden, jeg finner underholdning i å se deg gå løs på din egen skygge.

Skrevet

Hoho, godt eksempel det med hagen!!

Men jeg må bare si det. Øver dere på å skrive bok eller noe sånn? Hva er det med skrivemåten deres og bruk av ord som folk på deres alder ikke bruker i vanlig dagligtale? Har dere pugget fremmedordboka eller? Og la meg nå påpeke at jeg ikke refererer (huh, hørtes ikke det flott ut?) til denne samtalen, men at dette er et fenomen som har oppstått opp til flere ganger på denne siden. (Jeg må si jeg skjønner hva dere liker så godt med dette)

Men la oss være ærlig. Det ser bare teit ut. :(

Ikke bli sinna småpiker. Det er et tips. Man får 6-ere på stiler der man skriver etter måten folk flest snakker på. Dere synes vel det høres flott ut (og ikke minst får dere til å se ekstra klok ut for noen) men de fleste vil irritere seg og synes det er teit.

Vel, I'm ghost and I ain't comin' back, men jeg skal be sekretæren min om å lese opp svarene til meg. Gleder meg til å høre fra dere jenter.

Vennlig hilsen DULF (Daddy U Would Like to Fuck)

Skrevet

Daddy 0 Would Like to Fuck,

Du trenger ikke å la det gå ut over et par smarte jenter med god pennføring selv om du føler deg skremmende underlegen dem. Hersketeknikk som å kalle dem "småpiker" kan du også spare deg for, for ingen lar seg parkere av slikt tull lengre. Dessuten kan kanskje disse jentene som faktisk etterstreber et godt og levende språk inspirere andre som leser innleggene deres,- slik de inspirerer meg. Hva er galt med å anstrenge seg blittelitt for å formulere seg godt og presist?

For meg har hele innlegget ditt en tone av at du håper disse jentene vil la seg sjarmere av den lille neg'en din. En skulle nesten tro du har du lest "The Game" av Neil Strauss! He he. Jeg tviler dessverrre på at jentene vil bite på det tamme agnet ditt, men de kan jo velge å ta det som et kompliment at du absolutt vil ha dem i tale.

For en trist, trist mann du er. Lykke til i jakten på litt oppmerksomhet i den store verden!

Skrevet

"Det er jo fullstendig meningsløst å lage noen debatt omkring temaet, nettopp fordi det oppfattes så utrolig subjektivt"

Her virker det nesten som om du antyder at siden alle meninger er subjektive, kan vi like gjerne slutte å diskutere noe som helst. Man ser jo absolutt alt fra sitt eget perspektiv. Vil dronningen av krangle legge ned kranglesiden?

Skrevet

Overskudd eller økonomi - det er bare ett perskektiv på temaet, men godt skrevet likevel.

Vi sitter såpass godt i det at både jeg og samboer skal ha fri ett år sammen med babyen når den blir født.. en daaag i mai. Skjønner at vi er priviligerte her, men for oss er det en konsekvens av at vi har ventet med å få barn, og konsentrert oss om utdanning og jobber noen år. (Det vil selfølgelig koste oss noe dævelsk, men vi har lyst til å prioritere slik.)

Å felle naturens gang, er vel ikke et særlig holdbart poeng?. Trodde de færreste mente at "naturlig er best" lenger. Vi griper jo inn i naturen ift absolutt alt, - mener du kanskje at en baby som blir født i uke 30 ikke skal nyte godt av teknologi og forskning som kan holde h*n i live?

Skrevet

La os innse at noen synes det er mest interessant å diskutere på denne måten: "Herreguuuud, er du hellt iddiot, pling i bolla eller?Tanta mi fikk barn nårr hu var 19, og det gikk helt fint!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ??????????????????"

Kanskje Daddy føler seg mer hjemme her nå.

Skrevet

Hva i all verden er det som får deg til å tro Bærkorg Måkeskrik at det er du som bestemmer her på krangle.....

"sånn,så slipper dere å starte flere tråder om temaet"

Om folk ønsker å diskutere dette har jo ikke du noe med, og har du et problem med dette så kan du jo la være å lese innleggene. Herregud!!

Skrevet

Syns hverken unge eller modne mødre er noe bedre enn hverandre, som i d hele tatt drar seg selv ned i sørpa for å diskutere "hvem som er best".

Det er jo latterlig lavmål.

Barnehage

Skrevet

Til Anonym 0902:

Det var da virkelig ikke meningen å fornærme deg småen;) Jeg må innrømme at det er kona som står for matlaginga i denne leier'n, men jeg trakker jo aldri ned på henne når jeg kaller henne kosenavn i diskusjoner. Hu liker det...

Jeg velger å kalle meg selv DULF fordi jeg vet jeg hadde fått deg og;) Men ikke bli sinna.

Så må jo jeg også få lov til å si meningene mine i en diskusjon mht at kona er gravid og jeg føler meg hjemme her på denne siden med alle frustrasjonene og lignende.

Med vennlig hilsen Daddy (allso) U Would Like to Fuck.

Skrevet

Småpike på snart 28... Hvis det er meg du sikter til, så takker jeg for komplimentet.

Når det er sagt, er det faktisk ikke så voldsomt hyppig bruk av fremmedord, verken på denne eller andre tråder her inne.

Ingen av mine elever får 6-ere på å skrive som de snakker, i hvert fall. Det er mulig det ikke var sånn med din norsklærer, men jeg stiller krav til språket til elevene mine også, jeg.

Nå kan det jo ha en sammenheng med at jeg faktisk ER litt ekstra klok, min unge alder til tross. På den annen side, kan det jo bare ha noe med at jeg ikke liker dårlig språkføring.

Hadde du forresten noe du ville ha sagt om temaet som tas opp på denne tråden?

Jeg står over å ha seksuell omgang med deg, jeg. Du virker i grunnen ikke som du er på helt på det intelektuelle nivået jeg tenner på, gitt.

Skrevet

Jeg skal kjølhale håpet ditt og kjøre det ned i søla først som sist: Innlegget ditt har ingen som helst provoserende effekt eller noen effekt overhodet. Sett bort fra at du fikk demonstrert middelmådighet og generell idioti i praksis, naturligvis.

Ved nærmere ettertanke kan du jo vise deg å være nyttig, med tanke på at du kan være mitt ufrivillige eksempel på ovennevnte egenskaper i fremtiden. Dette innlegget kan være mitt 'token of gratitude' for det, siden det skaffer deg noe av oppmerksomheten du var ute etter med innlegget ditt.

Bare for å ha sagt det: 'De fleste', som du refererer (!) til, tilhører ikke en gruppe mennesker som jeg ønsker å tilfredsstille på noe vis.

(Det er forresten ingen ting som er spesielt flott eller fint ved ordet 'referere', men det avhenger nok av hva man er vant med til daglig).

Skrevet

Å felle naturen gang var en klønete måte å ordlegge seg på. Men jeg mener da at det ikke er meningen fra naturens side at vi skal bli mødre når vi er 40+. Samfunnet går jo ikke hånd i hånd med naturen lenger, så det blir selvfølgelig et misforhold mellom de to.

Når det gjelder en rekke ting, mener jeg faktisk at naturlig er best. Dette gjelder selvfølgelig ikke dersom man trenger medisinsk hjelp av teknologi osv, som i eksempelet med premature. Det man derimot ser, er jo at naturens egen måte å gjøre tingene på (økologi, naturlige stoffer, naturmedisin, bærekraftig utvikling osv) ser ut til å være minst skadeligfor både mennesker og jorda vår til å begynne med.

Jeg er imidlertid ikke så reaksjonær at jeg ikke ser nytten av forskning. Jeg mener faktisk at vi er avhengige av den dersom jorda skal fortsette å snurre rundt med mennesker i live ombord.

Men at det å vente lenge med å få barn, fører til at folk får færre, kanskje ingen barn, er da så absolutt holdbart. Dette er det jo faktisk forsket en del på i det den vestlige verden sliter mer og mer med fødselstallene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...