Gå til innhold

Dette skjønner jeg ingenting av.. (permisjon)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde ul termin 18 mars 2007. Gikk vel da ut i permisjon ca. 5 mars. Jeg var sykemeldt fra uke 24, og hadde menstermin 28 februar 2007. Babyen kom 5 mars. Så da startet vel permisjonen min 3 uker før det?

Min maksdato for foreldrepenger var 11 januar 2008.

En venninne av meg har en baby født ca. 5 uker etter min, rundt 12 april. Hennes maksdato er 1 april. Hun fødte noen dager på overtid.

Det jeg syns er så rart da, det er jo at det er over 2,5 mnd. forskjell på våre permisjoner, enda det bare er 5 uker mellom barna..

Ei annen venninne har et barn som er født 5 uker før min, å hun gikk ut i jobb bare 1 mnd. og 1 uke før meg..

Hvorfor er det sånn a? Noen som vet? Hun som har født i april har jo da fått ett helt år fra hun gikk ut, og jenta er jo nesten et helt år, gutten min var jo bare litt over 10 mnd. Vi har alle 3 valgt 80% lønn..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du har mistet de tre ukene som skulle være før fødsel siden du fødte da du gikk ut i permisjon, Det er vist sånn at om du føder før de tre ukene mister du tilsvarende.

Skrevet

har ikke noe med ferie å gjøre da? eller pappas permisjon?

jeg hadde termin 7/4-07 hadde permisjon fra 17/3-07 og skal starte opp igjen 20/3-08. har da tatt ut 4 1/2 ukers ferie. pappaen tar ut 6 uker etter at jeg har starta å jobbe.

har også 80 % lønn

Skrevet

Permisjonen starter 3 uker (21 dager) før din ul-termin. Det vil si at du startet din permisjon ca 24 februar. Dette endres ikke av at du fødte før termin, men du mister resten av de tre ukene. Permisjonen er 54 uker når du har valgt 80% lønn, minus 6 uker til faren. Det vil si 48 for deg. # av disse må tas før termin, det vil si at du skal ha 45 uker fra den dagen du fødte. Så det er riktig at din permisjon slutter 11 januar.

Du kan ikke direkte sammenligne med dine venninner. De kan ha ferie de har søkt om å ta i løpet av permisjonen. For min del gikk jeg ut i perm 3 april, og permisjonen sluttet også 3 april:) pga at jeg hadde endel ferie innlagt i permisjonen.

Men uansett skal du regne sånn at du skal ha 45 uker etter at barnet er født, eller etter ul-termin hvis du føder på overtid.

Skrevet

# skal selvsagt være 3, 3 uker må tas før termin.

Skrevet

Hei!

Din permisjon startet 3 uker før ulterminen 18. mars. Altså rundt 25. februar. 48 uker permisjon (altså hele permisjonen minus 6 ukers fedrekvote) varer da helt til 27. januar. Menstermin har ingenting med permisjonsutregningene å gjøre.

Men, så fødte du før tiden og da fremskyndes fødselspermisjon, minus de 3 ukene som er forbeholdt tiden før fødselen. Din permisjon blir da forkortet med antall dager du fødte før temin. Etter denne beregningen skal din permisjon vare til 14. januar.

Du har tydeligvis ikke forlenget permisjonen med noe ferie, det vil jeg tro hun med barn født i april har.

Skrevet

Ble litt klokere nå.. Ja, visste jeg kom til å miste de ukene. Er så dumt når man selv er sikker på når en ble gravid! Men men..

Takk for oppklaringen!

Skrevet

Det med ferie.. Er det ferie du har spart deg opp til på jobb liksom, men som du velger å ta i permisjonen (mistet jobben i svangerskapet så har ikke satt meg inn i det)? Hun sa hun ikke hadde noen ferie med hun heller.

Skrevet

Man har anledning til å forlenge permisjonen med lovfestet ferie (4 uker og 1 dag). Er selvfølgelig avhengig av at man har opptjent ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...