LizzyG Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Kunne dere evt hjulpet meg med noen spørsmål?
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Er ikke regnsakpsøfrer men har bedøk, sosøk og regnskap i utdannelsen min, så kanskje jeg kan svare:)
LizzyG Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. januar 2008 Har du greie på regler når det gjelder firmabiler da?
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 Njo, littegrann. men ikke noe mer enn vhermannsen egentlig. Jeg kan avskrive den i regnskapet dog:p Hehe...
LizzyG Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. januar 2008 Hva er kriteriene for å kunne ha firmabil? S har et firma som er NUF, oh har han da de samme kriteriene som f. eks et enkeltmannsforetak? En vi kjenner som driver enkeltmannsforetak fikk bilen litt billigere så lenge han kunne bevise at han trengte bilen 1 gang i året i jobbsammenheng. Og vil man få firmabilskatt?
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Mener NUF har samme rett på bil som enkeltmannsforetak ja. Det er samme både fordeler og ulemper der som med et AS og dersom det er han din sitt eget foretak regnes han i tillegg til å være aksjonær også som vanlig ansatt og kan benytte seg av de fordeler det gir ham... så han kan både skaffe firmabil til seg selv som vanlig ansatt eller som eier. (mener det er pittelitt forskjell i skattebetingelsene der, samt at han jo kan avskrive bilen!)
yvve73 Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 Jeg har lite greie på NUF. Vet bare at du skal skattes av den private fordelen. Dvs en firmabil skal i utgangspunktet kun benyttes i arbeid, ikke privat. Det er ikke i alle bransjer ligningskontoret godtar firmabil heller, så jeg ville tatt en prat med ligningskontoret. Har hatt endel klienter som er enkeltpersonsforetak, og det er ikke så mye å tjene på det i alle fall. Nå skal jeg si at jeg har drevet i varehandel/kioskbransjen, og der er det lite akseptert med firmabil. Sikkert lettere i andre bransjer.
Shining Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 For NUF-selskaper (også kjent som Huff-selskaper blant skatteetaten fordi det er så mange useriøse aktører som har NUF) gjelder de samme regnskapsmessige og skattemessige reglene som for aksjeselskaper. Dersom man skriver kjørebok og kun bruker bilen i firmasammenheng, slipper man beskatning. Hvis man ikke skriver kjørebok har man ingen dokumentasjon på at man ikke har benyttet bilen privat og blir dermed beskattet ut i fra bilens listepris: - Listepris inntil 249.600: 30% - Listepris over 249.600: 20%
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå