Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 http://www.dinbaby.com/forum/thread/10333026 Nå skjønner du kanskje hvor viktig det er med de ekstra kronene?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Interessant lesning! :-) Og det finnes mange versjoner av sjebner der ute. Her kommer min mann sin historie, og ut fra dette ser jeg ikke grunnen til at han skal måtte betale barnebidrag... Moren og barnet får det de har krav på likevel! Det er NAV som håver inn pengene... Min mann var sammen med ei dame for 5 år siden, det var et kort forhold, som var preget av krangling og at jenta flyttet inn og ut for eget godbefinnende. Hun flyttet inn til mannen min, fordi hun ikke hadde noe sted og bo, hun fartet rundt til tilfeldige menn og hos de få venninne hun hadde. Da de traff hverandre, syntes han hun virket søt og grei, og hun viste ham en fabelaktig side. Etterhvert forsto han at hun var psykisk ustabil, og hun gikk flere ganger til angrep på ham med diverse slagvåpen og noen ganger kjøkkenknivene. En dag var det nok og han kastet henne ut, politiet kom og ga henne en advarsel, for hun slo seg helt vrang i hele nabolaget, og han har en datter som den gangen var 4 år, som ble skremt av den hysteriske dama som prøvde å komme seg inn, og skrek de styggeste ting man kan tenke seg. Hun sa hele tiden til min mann at hun gikk på p-pillen, men dette var ikke sant. Han ønsket seg sterkt barn, men ikke med henne, da han oppdaget hvor ustabil hun var. Hun hadde også en sønn fra før, som hun plasserte rundt hos venner og tilfeldige, og hun hadde også fått et barn tidligere som hun etterlot seg hos moren sin, fordi hun ønsket å dra tilbake til Israel (hun har opprinnelsen sin der). Hun kom ikke tilbake, og moren mistet omsorgen for barnet, og dermed ble det adoptert bort. Min mann ønsket ikke en slik mor for sitt barn. MEN, noen uker etter at hun var kastet ut var hun gravid. Hun laget et stort nummer av dette, oppsøkte x-kona til mannen min (moren til datteren hans) og hadde et møte med disse to, der hun fortalte at hun skulle ha barn, men at min mann ikke ville ha noe med dette barnet å gjøre. Datteren til mannen min, som den gangen var bare 4 år ble forvirret, lei seg og veldig preget av situasjonen. Min mann stilte opp det han kunne, og var på besøk hos dem rett etter fødselen. Han var da på vei til å innlede et nytt damebekjentskap, noe moren til det nye barnet ikke godtok. Han fikk klar beskjed om at dersom han skulle ha kontakt med barnet sitt, så skulle han holde seg langt unna andre damer. Da han ikke gikk med på dette opplyste hun i fødselsattesten at far var "ukjent". I og med at datteren til mannen min var involvert, og at min mann også ønsket å ta del i dette, dersom det var hans barn, begjæret han farskapstest. Da rømte hun landet, og kom tilbake etter et år, men på ukjent adresse. På denne måten kunne han få tak i henne, men myndighetene som ville ta testen kunne ikke nå henne. Rett før han og jeg giftet oss fikk vi likevel brevet i posten, at barnet var hans. (Grunnen til at han betvilte at barnet var hans, var at hun hadde vært rundt med flere menn mens de var sammen, og hun hadde også sagt ved flere anledninger at det ikke var sikkert at det var hans barn, for hun var redd for at han skulle få omsorgen for det, pga sin fortid). Det hadde nå gått 3 år, og dermed hadde altså barnemoren fått de pengene hun hadde krav på, men NAV vil nå ha tilbake disse pengene fra min mann. Dette medfører at han må betale barnebidrag fra jenta ble født, selv om han er blitt nektet å møte henne, barnemoren har gjemt seg, og det er HAN som har begjært farsskapstest!!! Dette synes vi er sterkt urettferdig. Hun har også kommet på banen igjen, har kommet med trusler og usannheter mot meg, og har forsikret meg om at hun skal ødelegge livene våre, spesielt nå etter at vi har fått en liten sønn. Hun gikk til og med så langt som å levere en falsk politianmeldelse på meg, der alle punkter faktisk var ting hun hadde gjort mot meg. Dette kunne vi helt klart bevise, men jeg orket ikke å levere noen motanmeldelse, for jeg ønsket bare å få saken ut av verden. Dette var da jeg var gravid i 8. måned! Min mann kontaktet advokat, for å se om han kunne gjøre noe for å slippe å betale for barnet den perioden han fikk beskjed fra barnemoren at det ikke var hans barn... Men det gjorde at nav tok kontakt med henne, og at hun følte seg truet, og hevnet seg desto mer på meg. Telefonterror og sms'er var hverdagskost en periode, og jeg ble mer og mer knekt. Hun hadde rotet opp i fortiden og nåtiden min, fortalte meg ting om meg, som man må snoke godt ned i materien for å finne ut, og det skremte meg veldig. Dermed fikk jeg mannen min til å be advokaten om ikke å gjøre noe mer med den saken, siden vi oppdaget hva hun var kapabel til å gjøre for å hevne seg. Vi fikk kopi av et langt brev hun hadde skrevet til nav, der hun på side en fortalte at hun hele tiden følte seg truet på livet av mannen min, på grunn av vold i hjemmet, at hun ikke kalte samboerskapet deres noe forhold. Mens hun på side to fortalte hvordan de nøye planla å bli en familie, at barnet var planlagt og ønsket, så dermed måtte mannen min ha visst at han var faren. At hun nektet dna-test av barnet, rømte landet og nektet for at han var faren når han fikk seg ny kjæreste la nav ingen vekt på, så vi betaler nå store summer for barnet... Så... det er mange mange mange historier og sjebner, alle kan ikke taes under en kam... og hadde ikke min mann stått så hardt på å få bevist farskapet, hadde han ikke måttet betale nav en krone!
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Ang riga, så skulle de vel ha hver sin unge for da fikk de begge to like bra kontakt med begge barna. Ikke alltid det går sånn som man planlegger tydeligvis.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 Tydeligvis. Alt kan se så greit og fint ut på papiret det er skrevet på. Realiteten er dessverre ofte en helt annen ved samlivsbrudd.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 Hei anonym Det hadde nå gått 3 år, og dermed hadde altså barnemoren fått de pengene hun hadde krav på, men NAV vil nå ha tilbake disse pengene fra min mann. Dette medfører at han må betale barnebidrag fra jenta ble født, selv om han er blitt nektet å møte henne, barnemoren har gjemt seg, og det er HAN som har begjært farsskapstest!!! Dette synes vi er sterkt urettferdig. Dette er ikke korrekt, NAV krever ikke penger tilbake fra fødsel, kun etter han har erkjent farskapet... Dette vet jeg 100%
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 Hm.. Så ingen anonym som skrev noe på innlegget ditt jeg.. Men det er vel ikke helt riktig? Min samboer har også en unge med en annen, som han ikke har vært sammen med. Der ble det heller ikke tatt test før det var gått ca. et år. Moren hadde da fått utbetalinger fra nav. Men med en gang det er bevist at han er faren, måtte han tilbakebetale dette, og begynne med avdrag. Så det dummeste gutter gjør, som vet de skal bli pappa, er å la være å betale. De tror ikke de opparbeider seg gjeld, men det gjør dem, å det kommer for en dag når testen ligger på bordet. Hørt om flere som nekter for at dem er pappa og ikke vil betale. Men dem som sitter med skjegget i postkassen den dagen kravet kommer. Hos min samboer så tok de alle skattepengene han hadde tilgode også, uten varsel.. Men hvorfor tok ikke mannen din kontakt med nav selv når hun stakk av?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 jøss er rart det dere sier om tilbakebetaling. Jeg fikk nemlig høre på nav i dag faktisk at far ikke skal tilbakebetale. Men, fra den dagen han skriver under på erkjennelsen av farsskapet skal han betale. Hadde jeg vært dere ville jeg hørt med NAV. Juristen der som fortalte meg det
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 Helt sikker på det? For samboeren min har måtte betale fra hun ble født, selv om ikke testen ble tatt før hun var rundt året..
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 Jeg vet om en mann som fikk igjen barnebidragspenger for et helt år. Han hadde betalt for et barn som ikke var hans, for kona hans hadde vært utro mens de var gift. Da han fant ut det,fikk han tilbake for et helt år hvor de var separert. Frekke kvinnfolket brukte han som fri annenhver helg sammen med det andre barnet de hadde felles, før hun fortalte han at det ikke var hans barn.(den yngste). Enkelte er bare så utrolig hjerterå!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #10 Skrevet 19. januar 2008 hvorfor er de kronene viktig???????
noLadyjustME Skrevet 19. januar 2008 #11 Skrevet 19. januar 2008 Far skal tilbakebetale til NAV fra fødsel av!De fleste mødre får bidragsforskudd til dna-testen er klar, og forskuddet dekker som regel ikke hele summen, så når /hvis svaret er en match skal far betale tilbake det NAV har forskuttert og det eventuelle ekstra som mor har krav på i månedtlig bidrag.NAV får tilbakebetalt forskuddet, mor får mellomlegget-helt fra fødselsdato! Har akkurat vert igjennom dette selv.En far som ikke ville godta å bli far, og skrev ikke under på noe før testen var klar. Han måtte ut med en god sum ja!
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 19. januar 2008 #12 Skrevet 19. januar 2008 Hvis du antar at jeg sliter veldig økonomisk, så antar du feil, men jeg har da uansett alltid visst at enslige forsørgere trenger det de kan få. De skal jo tross alt betale hus og bil med bare 1 inntekt! Den tråden jeg starta var jo ikke for å hakke ned på enslige forsørgere, men jeg kom med eksempler på at det finnes mye som er urettferdig ved denne ordningen. Ser at i ett av innlegga har jeg skrevet: "Må ikke moren da ta konsekvensene av at hun har satt et barn til verden uten at hun har råd til å forsørge det?", og det kan nok feiltolkes. Men dette var altså i samspill med det etterfølgende spørsmålet: "Hvorfor skal barnet være avhengig av penger fra en fyr som ikke ville ha barn?" Der er da trykket på _avhengig_...det er jo litt ille at et barn skal leve på randen til ruin hver eneste måned, men ingen skal jo måtte ta abort fordi de ikke har råd til barn. Orka ikke lese igjennom hele tråden, men jeg tror det kommer klart frem at jeg mener at siden vi bor i et veldferdsamfunn så bør staten hjelpe til. Hvorfor jeg synes det er urettferdig med bidrag kan sees på bl.a. i disse eksemplene: -F.eks. kan en mor adoptere vekk barnet sitt og hun trenger ikke betale bidrag til det. Gir hun det derimot barnet til faren må hun betale bidrag. -En mann har ingenting han skulle ha sagt når prevensjonen svikter, og da blir det jo litt forskjell på mannen og kvinnens rolle når graviditeten er et faktum, selv om begge frivillig har hatt sex med hverandre. -En hovedomsorger kan forresten flytte fra Kristiansand til Alta uten at samværsforelderen kan hindre det. Alternativet er å flytte etter til Alta (men hva om SF har en ny familie i Kristiansand da?) eller å ha mindre samvær med barnet, og måtte i stedet betale mer i bidrag. Urettferdig, spør du meg. -Mange fedre får ikke hovedomsorgen i retten fordi barnet er biologisk mer knyttet til mor...resultatet blir at de må betale bidrag for å ikke ha barnet så mye som de hadde ønska. Men når det er sagt så synes jeg jo det er trist at det finnes foreldre som ikke vil ha noe med barna sine å gjøre. Det burde finnes et program som gjorde at fedre måtte ta et ansvar, og _ville_ ta dette ansvaret. Det er jo et mye større press på mødre som vil gi opp barna sine. Det finnes dessverre en del menn som har lyst til å bruke mer tid med barna sine, men der mor hindrer samvær, og da blir jo bidragsordningen veldig urettferdig for dem. Men det finnes jo også menn som ikke har samvær fordi de ikke vil ha det eller de ikke føler de er ordentlig pappa. Det er jo tross alt ikke de som bærer barnet fram, og det er vel unaturlig at de får delta i svangerskapet hvis mor og far ikke er sammen, og mor har barnet mye det første leveåret. Oi...det her blei litt langt, men jeg håper da inderlig at jeg slipper personangrep etter å ha skrevet det her.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #14 Skrevet 19. januar 2008 Akkurat vært gjennom det jeg også - og far må IKKE tilbakebetale, og jeg fikk halvt forskudd... så jeg fikk heller ikke tilbakebetalt det som er i mellom forskuddet og det han har beg. å betale. Jeg var på samtale med juristen på NAV i går, og hun sa fedre ikke skal tilbakebetale, kun fra da svaret på dna testen har kommet. Dette for å verne om fedre som ikke har visst noen ting før en mor kommer etter noen år å sier Hei, du har blitt far. Lønner seg tydlig for fedre å bo i min kommune da.. rart egentlig at dette er forskjellig fra komm til komm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå