Gå til innhold

Dere som samsover...........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skjer dette i praksis?

Jeg samsover med jenta mi, hun er snart 6 mnd. Har gjort det mer eller mindre siden hun ble født. Har prøvd litt halvhjertet å får henne til å sove i egen seng, av og til har det gått fint, av og til ikke. Synes det er utrolig godt og koselig å sove inntil henne, men kjenner at jeg blir sliten også. Store deler av natten går nemlig med til å amme henne men s vi begge er i halvsøvne, og kroppen blir så sinnsykt stiv og støl!!Pleier å ha en dyne bak ryggen (ligger på siden) og det pleier å hjelpe for å få slappet av. Har ikke helt oversikt, men jeg tror hun søker etter puppen sikkert 5-6 ganger i løpet av natten. Hun legges i 22 tiden, og da ammes hun i søvn, og jeg sniker meg ut. Vanligvis våkner hun et par ganger og må ha pupp igjen, før jeg kommer og legger meg selv. Sover til ca 9.30 begge to. Jeg strides litt med meg selv om jeg skal fortsette med dette eller om det er tid for avvenning. På den ene siden leser jeg her inne hvor "viktig" det er at hun ikke puppes i søvn, samt at hun ligger i egen seng. På den andre siden appelerer samsoving og puppinga voldsomt til morsinstinktet mitt......men er som sagt sliten. Høres opplegget vårt helt forferdelig ut for dere andre?? Hvordan samsover dere? Ble litt langt dette, men håper noen kan svare meg............

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et lite tips er å holde deg våken og dra ut puppen rett før hun sovner. Hold så en finger under haka hennes. Dersom hun protesterer legg henne til igjen. Legg deg også et lite stykke unna etter at dere er ferdig med å amme. Et annet tips er å ha øynene lukket og se om jenta de virkelig er i ferd med å våkne eller bare sover urolig. Hvis du vil fortsette å samsove er ihvertfall dette noen tips som kanskje kan redusere ammingen :)

Skrevet

Vil oppfordre deg til å lese på forumet ringblomst.no, og forsåvidt tettinntil.no også.

Der er det maaaange foreldre som samsover med barna sine, både med og uten pupping hele natten :)

Personlig synes jeg det høres veldig koselig ut med samsoving som dere gjør det (og 6 mnd er etter min mening for tidlig å avslutte nattamming...)

Men det kan hende du skal prøve ut andre ammestillinger slik at du får avlastet ryggen din litt bedre, ikke kjekt å måtte betale for fysio senere ;)

Lykke til!

Skrevet

Opplegget vårt er en mellomting av sånn som dere gjør det og soving i egen seng. Kjenner at jeg også blir sliten av at han søker etter puppen når han ligger i min seng.

Jeg har vent ham på å sovne i egen seng (men han sovner ofte ved puppen før han legger seg), og hvis han vil ha mat før kl.5 om natta så får han det, også legges han tilbake i egen seng. Etter kl 5 får han ligge ved siden av meg, for da er jeg litt mer uthvilt, på en måte :)

Jeg ble også veldig stiv og støl av å ligge og amme, men har funnet noen pussige stillinger etter hvert som funker fint.

Ellers kan jeg nevne at lillegutt sover i sovepose (sånn uten armer) fordi da merker han ikke temperaturforskjeller når jeg flytter han mellom sengene på natta. Og jeg la på en god og myk overmadrass i sprinkelsenga hans, og etter det så liker han seg mye bedre der. Madrassen var hard og kald, fant jeg ut!

Jeg regner med at nattavvenninga går ganske av seg selv etter hvert som han får mer fast føde. Jeg orker ihvertfall ikke å stresse med det :)

Skrevet

Dette høres nesten ut som oss - med et unntak: han sovner uten puppen på kvelden. Dette er enormt viktig synes jeg, det gjør at jeg ikke må være hjemme. Legging gjøres hver kveld med smokk, vugging og sang. Han (5 og en halv mnd) sover i egen seng fram til et sted mellom 01 og 03. Dette gjør at jeg får noen timer god søvn alene. Resten av natta forløper som du beskriver, og ja, jeg óg blir lemster og søvnkvaliteten er så som så. Og jeg synes det er kjempekoslig, så det er litt ambivalent det hele. Det jeg håper er at det skal endre seg av seg selv over tid, at vi skal slippe å gjennomføre ubehageligheter. Andre ting har plutselig gått seg til, f.eks fra å sovne 23 - 24 til å sovne 19 - 20.

Skrevet

Hei!

Jeg har en på bare 5 uker,men vil anbefale Dry ammemadrass!

http://dry.no/dry_kid_amme.html

Les litt om denne, jeg bruker den når jeg samsover og bretter opp kantene når vesla har sovnet..våkner hun tar jeg bare kanten ned og ammer henne..jeg har også løftet henne til hennes seng når jeg ser at hun sover dypt.

Skrevet

Dette kunne jeg skrevet selv, jenta mi er snart 9 mndr.

Vi har samsovet fra fødselen av, men det begynner å bli trangt, særlig pappaen synes det. Og selv om det er veldig kos, så går det jo utover nattesøvnen med amming 3-6 ganger om natta.

Håper det blir bedre når hun får i seg litt mer fast føde om dagen. Tenker å starte med å legge ho i egen seng når hun sover hele natta/ikke nattammes.

Skrevet

kjenner meg igjen, det er jo så koselig å samsove, ha henne tett inntil seg. :)Hun er 5 og en halv mnd.

Men ikke noe greit å få vondt i ryggen. Hos oss så ligger snuppa midt mellom hodeputene våre på sin egen dyne, det gjør at hver har sin plass. Hun har en tendens til å åle seg så nærme meg hun kan få til, før hun sovner med nesa godt inntil puta mi.

Samsovingen hele natten kan bli litt slitsomt i lengden, men hos oss pleier hun å sovne i fanget mitt etter at jeg har gitt henne mat rett før jeg legger meg. Jeg legger henne i sengen sin som står helt inntil min. På denne måten ligger vi helt inntil hverandre selv om det er noen sprinkler imellom. Merker at hun sover lengre og ofte bedre i sin egen seng før hun skal ha mat, og jeg får første del av natten til å "strekke" kroppen. Pluss mannen setter jo pris på å få ligge ved siden av meg litt også :)

Når hun våkner og sier ifra at hun vil ha mat, pleier jeg å ta henne oppi sengen til meg å gi henne mat og etter dette pleier hun å sove resten av natten hos meg. Blir mer amming når det nærmer seg morgenen, men hun er blitt flinkere til å sove lengre mellom hver amming.

Men må innrømme at det føles litt rart når man er vandt med samsoving og ungen ligger i sin egen seng noen timer. Man føler seg litt "naken" om dere forstår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...