Gå til innhold

Hva er oddsen for meg egentlig...... :o(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma døde av kreft.

Pappa har det for andre gang og det går nok samme veien med han.

Tilsammen har de da dekket områdene: Skjoldbrukskjertel, lunge, skjellet, nyre, blære og tykktarm.

I tilegg døde iallfall bestemor av kreft.

Ser ikke ut til at mine odds er gode akkurat, men greit å være forbredt og være kjapp til legen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Off :-(

Har endel kreft i familien selv, og er litt obs ja. Får leve mens man kan :-)

Skrevet

Har tenkt den tanken mange ganger selv :(

Pappa har kreft og farmora döde av kreft og begge pappas onkler döde av kreft og en del flere i familien :(

Så alle typer kreft finnes på pappas side av familien.

Heldigivis så er det "bare" diabetes på mammas side og alle lever lenge nesten 100 år :)

Satser på at jeg har arvet mammas gener i dette tilfellet men satser også på hyppige kontroller hos legen..ellers pröver å nyte livet:)

Skrevet

Du får trøste deg med at de aller fleste dør med kreft. Odsene er faktisk bedre når man er klar over hvilke krefttyper som ligger i familien, da får man kanskje satt i gang behandling tidligere. I vår familie er det visstnok tykktarmen som får gjennomgå.

Skrevet

I min familie dør alle kvinnene før de er 60....

Skrevet

Har egentlig slått meg til ro med hele greia. Er ikke noe risk for at et fly skal styrte eller en båt skal synke når jeg er med. For jeg skal dø av kreft, he he.

Det at jeg er klar over det gjør nok at jeg kanskje vinner noen slag først, men i det lange løp......

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Er greit å være forberedt, ja, men kunne du tatt en gentest for å se om du har dette i genene dine? Kan jo forhåpentligvis utelukke noen av delene. I mamma sin familie har ingen kreft, men vi sliter med blodet og hjertet...i min fars familie får alle kvinnene brystkreft, så jeg skal i alle fall ofte til mammografi.

Skrevet

Du kan ikke gå og tenke på at du også får kreft.. Da blir du nok psykotisk til slutt.. Følge legetimene og sjekke seg kan sef. være lurt.. det gjelder jo alle.., uansett familiesituasjon..

Mamma, bestemor og farmor er døde pga kreft.. Begge tantene mine har hatt underlivskreft.. Svigermor har nå nettopp oppdaget at hun har mange hjernesvulster.. Jeg går til kontroller hvert 5 år som anbefalt og sjekker kuler om jeg får noen.. opererte bort en cyste i lysken for 6 mnd siden..men var ikke noe galt.. Jeg har valgt og ikke tenke at sjansene nok er store pga familiehistorie.. Det er jo fortsatt usikkerhet omkring hvor arvelig det faktisk er..

Skal se at du får det bedre etterhvert..

klemmer fra..

Skrevet

1 av 3 nordmenn får kreft, så oddsene er vel ikke så gode for noen av oss. Har de hatt disse forskjellig typene kreft på ulike tidspunkt eller snakker du om spredning? For hvis det førstnevnte, så må de jo ha beseiret noen av typene og hvis det sistnevnte, så er det vel "bare" den første kreftformen som du kan være ekstra utsatt for. I tillegg er ikke alle kreftformer slik at man er genetisk anlagt, men livsstilsrelaterte. Og- du vil sikkert passe godt på deg selv, og eventuell kreft oppdages tidlig.

Til sist: De blir jo stadig flinkere og flinkere til å behandle kreft, og snart så kan det hende at det blir som bakterielle sykdommer før og etter pencilinen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...