Gå til innhold

Svigermor - hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nok på mange måter vært heldig i valget av svigermor; hun er en varm og kjærlig person som mer enn gjerne stiller opp for de hun er glad i. Men hun er også bestemt og har hun først fått noe for seg så har hun en tendens til å trumfe gjennom sin vilje.

Nå har hun tilbudt seg å komme opp og bo her mens jeg er på sykehuset for å hjelpe til (Hun bor i en annen del av landet). Vi takket høflig, men bestemt nei, og sa samtidig ifra om at vi vil at familiene (både mine foreldre og svigerforeldre) skal vente med å komme på besøk til noen dager etter at vi har kommet hjem, slik at vi får litt tid til å bli vandt til situasjonen. Dette er vår første.

Det virket som om det gikk greit, vi fikk ingen motargument, spesielt ikke siden vi forklarte at mannen min skal være hjemme de to første ukene etter fødsel (ett av argumentene hennes var at han måtte jo jobbe, så hun skulle hente meg på sykehuset, være hjemme og hjelpe meg, osv). Men idag ringer mamma og forteller at de har snakket sammen på telefonen og at svigermor har fortalt at min mann har bedt henne om å komme og bo her mens jeg føder. Dette er overhodet ikke tilfelle, for det første så vet jeg at han er enig med meg ang det å få tid for seg selv, og for det andre vet jeg at han aldri ville gått bak min rygg på den måten!

Blir både oppgitt og frustrert. Vet at hun mener det godt, men synes da virkelig at hun en gang i blant bør høre på våre ønsker også. Ble i tillegg litt fortvilet fordi jeg nå er redd for at hun vil komme uansett hva vi sier, og for meg vil det bare være stressende å ha henne boende her.

Noen tips til hvordan jeg kan løse dette uten å bli uvenner med svigermor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oi ikke lett, men vær bestemt og si at kanskje neste gang men ikke når det er den første. slik er det bare og det ønsker dere begge. Men si tusen takk for at hun bryr seg og si at hun gjerne kan komme på besøk en stund etter fødsel når dere har blitt kjnet med babyen ;)

Skrevet

du får ringe henne og si at du har hørt samtalen mellom henne og din mor.og det er jo ikke sant,samboeren min har også sagt nei til at du skal bo her.din sønn og jeg har tatt avgjørelsen sammen,men vi vil gjerne at du kommer på besøk senere en gang.

fks

Skrevet

Selvfølgelig skal besteforeldrene få komme på besøk - både mine og hans. Mine kommer nok til å bo på hotell, mens hans mest sannsynlig kommer til å bo her. Det er ikke noe problem, og vi synes jo at det er hyggelig å få besøk, men jeg ser for meg at vi kan trenge ett par dager for oss selv. Det er ikke en gang snakk om en uke, bare dagene på sykehuset pluss en dag eller to alene hjemme.

HI

Skrevet

Åj, du har det akkurat som jeg har/hadde det!

Du får be mannen din gi beskjed, det er hans familie!

Vi har akkurat hatt svigers på besøk. Koselig, for all del,...men all "hjelpen" vi skulle få så jeg ingenting til. (Å vekke babyen for så å forsøke å trøste han kvalifiserer ikke til hjelp!) Huset var helt bombet da de dro, og jeg brukte en hel dag på å rydde etter de (burde vasket, men har ikke energi til det).

Ønsker deg lykke til, det skal ikke være enkelt...

Skrevet

Jeg har det litt sann med min egen mor. Hun bor 4-5 timer borte og har tilbudt seg og komme hit med engang. Sier at jeg vil vente til etter minst 14 dager siden sambo skal vøre hjemme da.

Går veldig bra sammen med mamma, men er litt redd for at det vil bli litt mye. Og at hun skal legge seg opp i alt, og si jeg gjør det feil. Derfor vil jeg finne vår måte å gjøre ting på, det være seg amming, påkledning, legging og sann. Så kan hun komme og nyte det.

Svigermor bor her vi bor, og hun vil nok ikke bli på samme måten. Hun er nok mer typen som stikker innom og vasker alt klart til vi kommer hjem uten å si noe. Og kommer på besøk på sykehuset, ringer først og spør om det er greit.

Men uansett så mener de det bare godt... Både mor og svigermor!!

Skrevet

Har samme problem med svigermor som trenger seg på når det passer henne og ikke nødvendigvis oss. Vi har mange ganger gjort om og tilpasset oss slik at hun har kunnet kommet på besøk. Hun sier hun kommer for å hilse på sitt eneste barnebarn............ hadde det enda vært så vel ! Kan ikke si hun vier SÅ mye oppmerksomhet til jenta. Finner aldri på noe med henne og leker osv. Til det er hun for LAT! Hun gjør heller ikke en dritt for å hjelpe til når hun er her, bare roter og griser!!! Sambo blir helt overgitt over sin egen mor, stakkar!

Nå har hun satt seg i hodet at hun vil komme halvannen uke før termin, enda vi har sagt det ikke passer! Men hun gir seg ikke! Har bestemt meg for å ikke fire denne gangen, hun får ikke komme!!!!! Jeg er høygravid og dødssliten så hun får pent holde seg unna til det passer oss med besøk! Så det så! Hun får bli så fornerma hun vil, ikke mitt problem!

Skrevet

Jeg hadde "tilfeldigvis" ringt svigermor og snakket om vær og vind.

Hadde så sagt at jeg ser veldig frem til den første tiden med mann og barn, men at det skal bli hyggelig når hun og resten av familien kommer på besøk etterhvert.

Lykke til! :o)

Skrevet

Hva er det med mannfolk som ikke klarer å si fra til sin egen mor!!! Jeg har hatt masse trøbbel med svigermor gjennom flere år. Jeg har prøvd å hinte /si ifra flere ganger, men det går ikke inn. Har også gitt tydelig uttrykk for min frustrasjon til min mann. Det er da mye lettere å si i fra til sine egne foreldre enn til svigers! Jeg hadde i hvertfall ikke hatt noe problem med å si ifra til mine foreldre. Sorry.. ble veldig revet med nå ;)

Skrevet

Har ikke forstått det der med de som sier de vil bli kjent med babyen sin før andre får treffe den. Jeg har hatt besøk av alle besteforeldre og venner på sjukehuset. Svigers bor i nabohuset, og når mannen har henta oss på sjukehuset har de hatt middag til oss når vi har kommet hjem. Mine foreldre bor 15 min unna og får komme når de vil. Er klar over at å ha de boende på besøk blir annerledes enn å ha de i nabohuset, men...

Skrevet

Jeg hadde nok blitt fly forbannet..Men det er meg da. En liten hissigpropp da jeg blir tråkket på og overkjørt.

Syns personlig at hun burde respektere deg og dine ønsker.

Jeg har jo ikke født før jeg heller men tror jeg ønsker litt ro sammen med sambo og den lille før min og hans familie kommer på besøk.

Her er det jo ikke snakk om at man ikke vil ha besøk, men noen dager fra eller til bare og komme seg og bli kjent skulle vel være en selvfølge for de som ønsker det..

Har sakt i fra til mamma og familien at de får ringe før de kommer tilfelle jeg vil ha ro og det må de respektere.

Sambo får si ifra til sine, det har jeg forklart han lange baner. Og kommer de utenom samtykke kommer jeg til og nekte besøk på sykehuset. Så får de sitte alene på besøksrommet..Han vet jeg mener det, så opp til han om han vil at de skal drite seg ut eller ei.

Har blitt overkjørt nok i svangerskapet og nå har jeg fått svangerskapsdepresjon pga alt. Så etter råd fra jordmor skal jeg være mer bestemt og tenke på meg selv og ikke hva andre syns og mener.

Skrevet

Hei anonym 03:06 19.01.2008

Vi har 70 kvadrat leilighet. Alle bor flere mil unna, og må enten bo på hotel eller hos oss(trangt). Etter fødsel er mange sliten og det skal litt innkjøring til i starten. Noen kan ha ammeproblemer f.eks. Hvem vil da ha svigerforeldre, foreldre, tanter og onkler hengende rundt seg?

Mange som opplever at svigermor/mamma overtar alt hvis de kommer på besøk. Mannen i huset kan bare glemme å få prøve seg på noen ting før de er ute av huset.

Jeg opplevde å få fødselsdepresjon og huset fullt av svigerfamilien... De satt her fra morgen til kveld i en uke, og jeg ble totalt utkjørt. En kan ikke sammenlikne dette med å ha de i nabohuset...? Jeg ble totalt utslitt av å ha de her... Ikke bare bare å få slappe av med vegger tynne som papp, folk som storrøyker utenfor soverommet(veranda) og høy skravleføring...

Skrevet

Skjønner ikke at folk ikke kjenner sin besøkelsestid!

Jeg vil ikke ha masse folk hengende rundt i timevis den første tiden, kan tenke meg at man ikke akkurat føler seg fresh å klar for å sitte på utstilling heller.

Babyen er jo kommet for å bli så folk kan jo komme etter en stund? Selv om det er familie?

Jeg har sagt ifra at vi vil være ifred den første tiden, bryr meg ikke om at folk evt måtte bli sur. It's my life :)

Skrevet

Dette er det mannen din som må ordne opp i.

Hvis dere er enige og han ikke har gått bak ryggen din, må han ringe og forklare det. Jeg syns ikke du skal løse dette på egenhånd, sånn slipper du å bli uvenner med svigermor.

Det er en gylden regel hos oss at vi "løser problemer" med hver våre foreldre, og det syns jeg fungerer fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...