Gå til innhold

Venter gutt i uke 36 - har noen spørsmål... :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Vi venter vårt første barn, en gutt, i uke 36 - 4 uker før termin - pga morkakens beliggenhet. Planlagt keisersnitt.

Har noen av dere fått barn i uke 36? Er vel helt på grensen til prematur, men kan vi likevel vente oss komplikasjoner/utfordringer i fob at han kommer til verden 4 uker før termin?

Hva med vekt? Hvor store var deres barn?

Andre råd/tips om f. eks. smokker, flasker, trenger vi å kjøpe mye klær i str prematur (eller den str som er under 50)?

Veldig takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, vi fikk gutten vår i uke 35+0 og han veide 2800g og var 47cm lang. Vi kjøpte ikke noen premature klær til han. Str.50 var litt stort med en gang, men han vokste veldig fort i de:) Jeg anbefaller Dr.Browns tåteflasker! Lykke til:)

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg så mye, mange som blir født, uventet i uke 36, som ikke blir regnet som premature. Uansett, lykke til;)

Skrevet

ehi! uke 36 går sikkert det meste fint, om det ike er andre komplikasjoner og babyen har vokst normalt i svangerskapet :-) Fødte selvi uke 34+1 2460g og 46 cm. Ingen komplikasjoner annet enn at han måtte overvåkes til vekta snudde og måtte ha mat gjennom sonde i ca 1uke fordi han ikke orket å suge i seg et helt måltid med en gang.

Vi brukte klær i str 44, og du finner faktisk et lite utvalg hos H&M hvis du skulle trenge noe rimelig. Ellers vokser de seg jo raskt inn, så en ullbody eller to i str 50 er sikkert ok å begynne med:-)

Når de er er over 34uker skal de kunne puste selv, og dermed slippe kuvøse, det gjorde vi og det er jo godt . Du må kanske regne med at babyen må sondefores, og dermed må du pumpe deg for å få igang melkeproduksjon. Det er litt av et pes, særlig om du ikke har ammet før, så da må du stå på og få skikkelig hjelp og ikke gi deg :-) Dette kan du jo bare spørre om nå, for de på sykehuset bør vite hva du kan forvdente i uke 36...

Mye vi sikkert komem an på om vekst/utvikling hos babyen har vært normal i svangerskapet, og om det blir noen komplikasjoner i/under fødsel.. det kan jo skje alle og enhver det...

lykke til!

Skrevet

Min sønn ble født i uke 36. Han er mitt tredje barn, de to eldste ble født til termin. Han hadde ingen problemer etter fødselen, var 3020g og 50cm. Spiste godt av puppen og la masse på seg. Vi var tre dager på barsel etter fødselen. Det som var anderledes enn med de to første var at: vi måtte ligge på barsel og frem til melken kom skikkelig i gang måtte han få tillegg hver 3.time. Ellers var det akkurat som med de to første, og han fikk aldri flaske, bare pupp. Jeg brukte vanlige mam smokker til ham, den minste typen, fra nyfødt. Han trengte selvsagt ikke prematurklær (han var jo 50cm)

Nå er ikke alle like heldig som vi var.Men da jeg kom inn på sykehuset da vi skulle ha ham, så sa legene at det var sjelden så store premature fikk problemer. De er stort sett som terminbarn, bare litt mindre. Det er jo en del terminbarn som får litt problemer også.

Tror ikke du skal bekymre deg, bare gled deg til lillegutt kommer. Og masse lykke til!!

Skrevet

Tusen takk for at du delte dette med meg, mammatiltussetroll :)

Godt å lese om noen som har hatt gode opplevelser mht å føde i uke 36. Vi gleder oss bare mer og mer! Takk for lykkeønskninger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...