Gå til innhold

synes det er så vanskelig å vite....

Anbefalte innlegg

Skrevet

når jeg skal øke antall måltider. Jeg har en stor gutt på ca. 10 kg som snart er 8 mnd. Han spiser 1,5 porsjon grøt hver dag, en gang på formiddagen (vil ikke ha om morgenen- ammer to ganger hver natt, antagelig derfor) å en gang om kvelden. Han er kresen på mat, så får ikke i ham middag enda. Men ikke gått helhjertet inn for det. Jeg ammer ganske mye enda, og har VELDIG lyst til å slutte med natt ammingen snart. Hvordan bør jeg gå frem, når bør han være oppe i 4 måltid? Noen som kan dele erfaring, syns noe her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sluttet med nattmat da babyen vår var rundt 6-7 mnd. Da spiste han grøt til frokost og kvelds, og noe middag. Før vi begynte på fast føde så spiste han ca. 2 ganger om natta. Da vi gikk over til flere faste måltider, så gikk han ned til å spise en gang om natta. Men det var nok mest pga. kosen, for han fikk såpass bra med mat på dagen.

Men du må kanskje kutte ut hvertfall den ene nattammingen i første omgang? Den som er nærmest frokost-tid. Kanskje han da vil ha grøt til frokost? Så når du har fått til det (vi brukte 1 ukes tid på avvenning) så kan du kanskje øke på med litt middag. Om han ikke vil ha glass, så kan du prøve med hjemmelaget middag kanskje? La han spise sammen med dere. Jeg merker at gutten min spiser mer når han sitter med oss å spiser.

Så når han har begynt å spise litt middag, så kan du kanskje begynne og avvenne siste amming om natten, om han ikke slutter av seg selv.

Jeg vet ikke jeg asså. Jeg har ikke ammet så lenge, å vi hadde ingen problemer med å tilvenne lille fast føde. Å mme sluttet han helt å drikke av seg selv ved 7-8 mnd. alder (liten stund etter nattavvenning).

Lykke til=D

Skrevet

jeg sluttet med nattamminga da gutten min var 6 mnd.da sa helsesøstra at han ikke trengte mat eller drikke på natta,så da måtte han pent slutte med det!:) jeg begynte gradvis å amme kortere perioder på natta.begynte med 7 minutter på hver pupp,så neste natt 5 minutter,neste natt 3 minutter på hver osv,helt til han innså at han gjør dette egentlig bare for kosen og vanen sin skyld. jeg tror ikke det er lurt å kutte ut bare det ene måltidet,kutt alt om du først holder på,så vet gutten din hva han kan forvente,ellers blir han bare forvirret at han ikke får om han våkner en gang,men får neste gang han våkner...

da jeg bare amma 2 minutter på hver pupp, så sluttet gutten å våkne om natta etter et par netter.heldigvis tar han smokken,så den fikk han istedet.

min gutt begynte med grøt da han var 5 mnd.han fikk gradvis mere grøt før han la seg,og da han var gammel nok,fikk han en full posjon,slik at det skulle vare natta over.

når det gjelder hvor mange posjoner mat han skal ha,så må du se det an på hvor mye du ammer.men kanskje kan du tilby grøt før han får melk?det leste jeg i spebarnsboka at man skulle gjøre etter at de har fylt 6 mnd...

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...