storebror og junibaby=) Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 hvor strenge skal man være med en 2 åring? han spiser bra,men har jo ikke ro i sjela da.så flyr frem og tilbake.Kan bruke over en time på 1-2 brødskiver. I dag sa jeg at om han ikke satt i ro å spiste, så tok jeg maten.Og det gjorde jeg.da ble det jo grining og nam nam osv.Men vi måtte dra så kunne ikke vente lenger.Da hadde han brukt 1time på 1,5 skive. En ting er om han hadde spist sakte,men er jo fordi han ikke sitter i ro Nå får jeg ikke tak i velling til kopp lenger så da må jeg vekke han nesten 2 timer før vi må dra om mårran(dvs.kl 0500 bare fordi han skal spise.)det går jo ikke. Mulig jeg gjør helt feil nå,derfor jeg spør her.Og kom med gode forslag om dere har bedre metoder=)
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Velling kan du jo få kjøpt i Sverige, hvis du har mulighet å dra dit å handle. Ellers så er han mer en stor nok til å få vite og skjønne at går han fra bordet forsvinner maten. Synes det hørtes bra ut som du gjorde idag.
Elle melle deg fortelle Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Det er nok fullt mulig å få en to-åring til å sitte rolig å spise. I barnehagen jeg jobbet gjorde alle det selv om de var ett år eller tre. Det handler om å være konsekvent muligens, så læres det nok fort. Kanskje en form for belønningssystem hadde fungert?
FrøkenSprøken Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 Mini her får heller ikke lov til å forlate matbordet under måltidet. Har aldri gjort det heller, faktisk. Ja, det hender at han sier "takk for mat" og begynner å vri seg ned fra stolen når det er helt klart at han ikke er mett, men da bare distraherer vi ham. ("Hva har du gjort i barnehagen i dag da?" "Hvem lekte du med?" Var Omar der?" "Oda da?" o.s.v.) Går han, så tar vi nok maten, men det har som sagt aldri skjedd. Mini her blir 2 år i slutten av mars han da... Anbefaler deg å forsøke å snakke med ham, evt. lese en bok ved matbordet. Har han generelt lite konsentrasjon, eller gjelder det bare ved matbordet? Er det et generelt problem er det kanskje vanskelig for ham å sitte stille så lenge, men hvis det bare er ved matbordet vil jeg tro at det rett og slett er en uvane, og da bør dere sette ned foten, så forstår han det nok raskt. Men en annen ting... MÅ han spise frokost før dere drar? Her spiser Mini i barnehagen, så slipper vi det stresset om morgenen, og så få han sove litt lenger. Der sitter de samlet hele gjengen, og prater og koser seg. Tror det er minst like trivelig for ham som å spise frokost her hjemme sammen med bare meg. (Pappaen hans jobber i en annen by i ukedagene, så er bare meg og mini her...) Lykke til:)
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 Mat = sitte i ro! Her serveres ingenting hvis de ikke sitter i ro ved bordet. Barna må vente på hverandre, men når siste barn er ferdig får de gå. Dette funker fra de er 1 år og spiser måltidene sammen med familien. Skikkelig kos ved matbordet synes alle!
storebror og junibaby=) Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. januar 2008 Takk for svar. Ja,han er ei urokråke.Ikke tid til å lese bok heller feks. bare om han er en smule trøtt hehe Må ha litt mat i magen. Er i bhg.før 7 og de spiser ikke frokost før 08.30i bhg.Så 2 timer uten mat funker ikke her,han er sulten med en gang hehe.Derfor var den vellinga så fin,for den fikk han i senga,og ble passe mett til at han holdtut 2 timer.Men ingen som selger den her lenger=( Sverige er litt langt til å dra ofte.Får hamstre litt neste gang kanskje=) Men da får vi bare være konsekvente og strengere her=)
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Best å lage gode vaner - men hva med en yoghurt på morgenen? Frukt, banan eller noe?
storebror og junibaby=) Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. januar 2008 hmmm,holder det 2 timer da??han er et matvrak så hehe,men dette gjelder ellers og da.alle måltider.
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 Ikke godt å si, men hvis han spiser over flere timer er det ikke rart det er plass til mye =) Kanskje du kan begynne med å ha ham på fanget, og gi han yoghurt og banan om morgenen. Kanskje det er nok frem til frokost, hvis han spiser det på vanlig tid...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå