Gå til innhold

Mye sukker (godterier)...farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt smågal etter sjokolade, godterier og desserter for tida - rett og slett sukker. Og drikker ikke en dråpe vann. (Med mindre jeg trener, da får jeg gjerne i meg 5 dl). Ett av nyttårsforsettene var nettopp å droppe dette tullet, men klarer ikke!! Jo mer jeg spiser jo mer vil jeg ha!

Kan dette gi meg svangerskapsforgiftning / diabetes? Skrem meg gjerne!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyt sukkerinntak kan medvirke til at du utvikler både svangerskapsforgiftning og diabetes. Men det er ikke nødvendig...

Dersom du spiser veldig mye sukker, kan det gi babyen din problemer med å regulere sitt eget blodsukker etter fødsel, og det kan bli litt problematisk. Det er ikke bra for den lille i magen å få "overdose" på dette i magen. I tillegg blir jo gjerne disse barna (de blir ofte kalt sukkerbarn, og ikke uten grunn) store der inne, mange over 4.5 kilo når de fødes, og det kan gi vanskelig fødsel.. Dette vet jeg, da jeg selv har svangerskapsdiabetes, har født en gutt på 5 kilo med vanskelig skulderforløsning. Det var ikke gøy. Det kan visstnok (dette vet jeg ikke sikkert, har bare hørt det) øke sjansen for at barnet utvikler diabetes seinere. Og det er jo ikke noe man vil gi barna sine med på veien.

Når det gjelder svangerskapsforgiftning, har jeg ingen erfaring, men leser at de som har veldig høyt sukkerinntak (over 100 g pr dag, inkl sukker i maten), har mangedoblet risiko for å utvikle dette seint i svangerskapet. Dette er jo en veldig alvorlig tilstand, som kan ende med at både du og babyen er i fare. Det er såpass alvorlig at du kan bli sendt i katastrofekeisersnitt dersom det ikke oppdages tidlig, og forblir det uoppdaget, er det en livstruende sykdom.

Nå skal det jo sies at dette er ved veldig høyt inntak av sukker, men jeg anbefaler deg å snakke med lege eller jordmor om det, for det kan gjøre svangerskapet ditt komplisert.

Lykke til...

Skrevet

Trodde kanskje at en kunne få svangerskapsdiabetes av å spise alt for mye sukker. Og svære babyer. Er jo verken bra for deg eller den lile i magen, dersom du spiser alt for mye av det.

Men det som jeg egentlig reagerte mest på, er det dårlige inntak av vann. Det trenger du for å skille ut avfallstoffer kroppen trenger å kvitte seg med, holde cellene i kroppen hydrerte, og for at organene skal fungere skikkelig. Til vanlig (når man ikke er gravid), så trenger et voksent menneske 2 1/2 - 3 liter vann per dag, (og da ikke beregnet det du drikker på trening) men når du er gravid, så trenger kroppen mere. Dets står i en bok jeg fikk av jm - "gravide skal ikke gå forbi kranen, uten å ta et glass vann".

Vann trenger du dessuten til å holde gang på magen, og unngå forstoppelse.

Kunne også tenke meg mere godteri avogtil, men det hjelper å tenke på at babyen ikke har godt av det, og da klarer jeg ofte å styre unna ;) Prøv å ikke ha det tilgjengelig, og ikke handle inn noe.

Kanskje mere frukt (også tørkede varianter) kan ta bort litt av søtbehovet ditt?!

Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for flott innlegg!! Nå pakker jeg godteposen sammen her og legger den ut av synet. Og så skal jeg drikke 5 dl vann før kl 16. ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...