Gå til innhold

Hva vil det si at man har lite oksygen i blodet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigerfar er innlagt på sykehus... de har tatt prøver av han og ene prøven viser ihvertfall at han har lite oksygen i blodet. vet ikke om dette har noe å si for hva som feiler han da, men noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er vel at ikke kroppen tar opp nok oksygen. Man blir sjekket for det ved luftveisinfeksjoner bla. Eller når det er noe galt med hjertet...

Skrevet

Ok... håper det bare er en infeksjon eller noe da. han røyker veldig mye så kan kanskje ha med det å gjøre? håper IKKE det er hjertet, det går i familien å ha dårlig hjerte...

Skrevet

Jeg har hørt at når man har hjerteinfarkt så har man ekstrem dårlig metning av oksygen i blodet.

Gutten min var på legevakta for vel et år siden da han hadde stygg hoste. Da fikk han måler på fingeren for å sjekke metningen. Det samme gjalt meg når jeg var dårlig og dro på legevakta. Da målte de også metnignen. De gjør det særlig ved hjerte og lunge problemer. Får håpe det "bare" er infeksjon=)

Skrevet

Ja han har vært generelt dårlig med stygg hoste, svimmelhet osv... Skummelt dette. jaja, han er ihvertfall i de beste hender!

Skrevet

Jeg vil tro at blodsirkulasjonen hans blir dårligere, da det er oksygenet som transporterer blodet rundt i årene.

Arteriene transporterer oksygenrikt blod ut i kroppen, og føres gjennom kappilærene til venene, som fører O2 fattig blod tilbake i hjertet for å rense det.

Røyking er ABSOLUTT en årsak til at blodet hans får lite oksygen... Og dette går igjen utover hjertet..

Skrevet

Hvis han røyker mye kan han ha begynnende KOLS og da er jo o2 metninga gjerne dårligere enn hos vanlige folk. Han kan jo også ha astma o.l. som gjør at han har dårlig metning. og selvfølgelig luftveisinfeksjon da...gjerne lungebetennelse er vanlig da..

Skrevet

Er ikke hjertet som "renser" blodet da...det er jo i lungene blodet får nytt og friskt oksygen...

Skrevet

uff, uff=( håper dette ordner seg altså... svigermor skal ringe meg når hun hører noe nytt...

Skrevet

uuups, det er det kanskje :-/ Uff, lenge siden jeg hadde humanbioligi nå.. *får sette meg ned å lese bøkene på nytt* ;)

Skrevet

Men et dårlig hjerte kan føre til lite oksygen i blodet.

Skrevet

Hva mener du med dårlig hjerte? Hjertesvikt? Hjerteinfarkt?

Skrevet

Mener bare dårlig hjerte. F.eks hjertefeil.

Skrevet

Når han er så vioksen som han er, så hadde de nok for lenge siden funnet ut om han hadde en medføt hjertefeil...dessuten er det i lungene hvor gassdiffusjonene foregår..hvis ikke hjertet klarer å pumpe blodet til lungene vil nok metninga gå ned..men da vil han jo ha mange andre symptomer på hjertesvikt også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...