Gå til innhold

Fortvilt situasjon... skolen, lånekassa...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg gikk i høst videregående skole. pga at jeg vart gravid og jeg sleit med helsa, gikk jeg til rådgiver å snakka med henne ang hva som var det beste å gjøre med denne situasjonen.

først annbefalte hun meg aat jeg kunne ta læretiden min først, altså istaden for skole dette året. men å jobbe som hjelpepleier-lærling med tunge løft og mye smitte er jo ikke det beste når enn er gravid.

da jeg verken hadde krefter eller lyst til dette, annbefalte hun meg å søke permisjon fra skolen dette året. så var det jo dette med hva jeg hadde rett på av støtte fra lånekassen og slikt. jeg fann ut at for å ha rett til stipend måtte jeg ha permisjon og i tillegg ha sjukmelding fra legen.

rådgiver sa da at da kan jeg skrive en søknad der jeg søker permisjon, men jeg burde ikke nevne at jeg var gravid i hverken søknaden eller sjukmeldingen. dette syntes jeg var rart men jeg trodde da at hun tenkte det ville være domt å nevne det så tidlig, kansje i tilfelle jeg skulle miste, så jeg tenkte ikke mer over det. (noe jeg absolutt skulle ha gjort!)

jeg syntes også det var rart at jeg måtte skrive permisjonssøknaden min selv. for jeg har vert borti dette før og da var det skolen som skreiv den, også for venninder av meg vet jeg. så jeg sa dette til henne at jeg syntes ikke det var rett at den skulle jeg skrive selv. jo i denne situasjonen så, sa hun.

siden jeg ikke ante hvordan jeg skulle gjøre dette så ba jeg helsesøsteren min om hjelp. vi skeiv da en søknad om permisjon basert på mine tidliger problem ang skilsmissen til foreldrene mine, ettersom rådgiver sa at det var slik vi skulle gjøre det.

dette angrer jeg veldig på idag.

når jeg hadde sent inn søknaden og fått sjukmeldingen, dro jeg ned på skolen. de skulle sende inn melding fra skolen og legge ved sjukmld min til lånekassen sa hun rådgiveren. jeg trengte ikke å tenke på noe.

nå i tidlig i januar fikk jeg et brav frå lånekassen. der sto det at de hadde mottatt melding fra skolen om at jeg hadde avbrutt skoleåret mitt og det jeg hadde fått i stipend etter det vart gjort om til lån. 9500kr.

så jeg snakka med lånekassa og fortalte at jeg ikke hadde avbrutt skolen, men var permitert og sykmeldt pga sykdom og graviditet.

meldingen de hadde fått fra skolen var slik melding som skolen sender ut når elever fortsetter å stå som elev på en skole de ikke gidder å gå, men de vil ha stipendet.

lånekassa hadde ikke fått verken permisjonssøknaden eller sykmeldingen min. jeg forklarte da hva rådgiveren hadde annbefalt meg å gjøre, og at hun hadde sagt at jeg ikke skulle ordne noe papirer til lånekassen det skulle hun og skolen gjøre. men tydelivis hadde de gjort en stor feil. og at jeg vet at jeg ikke har rett på stipend vis en slutter skolen og at hadde situasjonen vert slik hadde jeg gitt beskjed.

lånekassa sa at siden dette vart gjort på en slik måte fra skolen i tillegg til at jeg var gravid, vart dette veldig komplisert, men de skulle behandle saken på best mulig måte.

når en er sykmeldt har en rett på sykestipend fra skolen i 4,5 mnd, men jeg får ikke det. pga av slik skolen hadde gjort dette slik jeg fikk lån, så behandler de saken slik at de sletter lånet jeg hadde fått pga at jeg hadde sykmelding og egentlig rett på det, men jeg får ikke noe mer stipend i år. eneste jeg kan gjøre er å søke fødselstipend til sommeren når jeg har født,

jeg må altså lide økonomisk pga av at skolen har gjort feil.

er så sur og sint at jeg greier ikke å forklare skikkelig, men håper dere forstår.

men vart litt langt dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...