Beibifot er blitt Storebror Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Jeg er usikker på hvor lenge jeg skal ha mamma permisjon. Er en veldig arbeisglad person. Venter førstemann i Juni. Vil høre hva dere tenker om den saken. Gjerne dere med barn fra før kan si litt mer her.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 jeg skal ha full mammapermisjon. Og ha ferien min inni der igjen. da mister jeg ikke no særlig uker når gubben skal ha 6 uker. syns det blir lite når man tar 80 % og mister også 6 uker oppå der igjen. Så i ferien er vi hjemme samtidig:) i 6 deilige uker:)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Er ikke lett å vite nei, jeg er som deg HI veldig arbeidsnarkonman... Men her tror jeg vi gjør det slik pga at min kjære jobber offshore, så tar jeg full presmisjon til nyttår (skal ha i juni jeg og). Så etter nyttår tenkte jeg å ta sånn konto ordning, slik at jeg er på jobb når sambo er hjemme, også tar jeg ut permisjon når han er offshore. Slik vil vi ha permisjonen mye lengre, og jeg kan samtidig starte tidligere på jobb, men få en mykere overgang. Nå har jeg ikke helt satt meg inn i reglene og slik, men tror jeg kan gjøre det på den måten. Iom at sambo stikker offshore når han er på jobb, vil jeg gjerne ha han er hjemme to uker pluss de seks permisjonsukene han har enerett på rett etter fødsel, men usikker på om det går an at han har den permisjonen når jeg har permisjon, noen som vet?
trudet Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 Hei dere kan ha permisjon sammen men da får bare en av dere permisjons penger... tror det er sånn hvertfall;)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 Man har ferie vettu:) jeg tar ut ferie mens han er hjemme. så jeg har feriepenger:)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 Ikke alle som jobber i offshoreturnus har ferie nei... Som i vårt tilfelle... Men kan jo være at det passer slik med turnusen hans at han har fri uansett... Ellers så er de ganske tilbøyelige med å forskyve turnusen, så det ordner seg nok uansett tenker jeg:) Er nok for mye penger å tape på at vi bare får min lønn....
Idun<3tosmå<3 Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Åj, ble anonym der. Det var rart! Ikke med vilje i allefall!
Tredjemann på vei :D Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 Jeg er student, så jeg skal ha et helt års permisjon + sommerferie! Det blir digg:-) Var hjemme med førstemann i 20 mnd, og synes han var akkurat passe stor til å begynne i barnehagen da. Orker ikke tanken på å plassere ungene min i bhg. før de er over 1 år gamle, det kommer jeg aldri til å gjøre. Synes barna bør ha kommet et stykke i utviklingen før de blir separert fra mamma/pappa daglig... Det er en klar fordel at de har lært å både gå og snakke først mener jeg. Mange ser kanskje på det som vanskelig, men det handler om prioriteringer. Jeg er førskolelærerstudent og har derfor tenkt grundig igjennom mitt "pedagogiske grunnsyn" (som det så fint heter).
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 Har ikke barn fra før, men svarer alikavell jeg :-) Min mann synes at de 6 ukene er alt for lite for hannes del. Vi sliter med at begge har lyst til å ta mest mulig at permisjonen.... MEN siden jeg har tenkt å amme lengst mulig så skal jeg ha minimum 9 mnd med permisjon. I tillegg så skal jeg jo ta ut ferie inni dette så da blir det vel til sammen minimum 10 mnd hvor jeg holder meg hjemme. Min mann får max 3 mnd har jeg bestemt meg for ;-) Vi skal ha 80%. Tror alle må føle litt på dette og velge det som passer og føles best for hver enkelt. Vi er alle så forskjellige at det er vanskelig å komme med noen råd egentlig :-) Lyke til med bestemmelsen, vi har også litt igjen før vi klarer å bestemme oss!
Eliise Skrevet 18. januar 2008 #10 Skrevet 18. januar 2008 Jeg er student og har termin i juli... Og jeg blir ikke å ta mer permisjon enn de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel som jeg må ta (og som uansett ligger i sommerferien). Så fortsetter jeg studiene til høsten mens pappaen blir hjemme..
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. januar 2008 Fint å se litt forskjellige svar her. Min samboer heller mot 80% Økonomisk sett. Vi kjøpte hus til 2.mill i Høst. Vi er begge i fast arbeid m/fast lønn. Så dette blir jo en ny situasjon der vi ønsker å ha det best mulig. Jeg mener selv 100% og 6 uker ferie opp på der, så klar til barnehage Høsten 09. Timer den ganske greit da med søknad om barnehage plass. Tror jeg
Idun<3tosmå<3 Skrevet 18. januar 2008 #12 Skrevet 18. januar 2008 Om man ammer når man begynner på jobb igjen har man rett på en time fri om dagen, om man korter ned arbeidstiden eller om man tar en time med amming midt på dagen er opp til hver enkelt. Så det å begynne på jobb før jeg er ferdig med amming ser jeg ikke på som et problem. Jeg og vil amme så lenge som mulig, men likevelvil jeg begynne på jobb etter ca 6 mnd. Har også tenkt på det å pumpe meg, og håper jeg får til det! Verden er full av muligheter, ikke begrensinger:)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #13 Skrevet 18. januar 2008 Jeg skal ha med 100% lønn, har ikke råd til å ta ut lengre perm med 80% da jeg bare har deltidsstilling.
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #14 Skrevet 18. januar 2008 Første gang valgte vi 44 uker og 100% lønn. Synes egentlig det var litt knapp tid:) men det visste jeg ikke før permen var nesten over. Denne gangen blir det 54 uker og ikke denne gangen heller skal pappaen ha noe mer enn 6 pålagte uker. *Sukk* savna å jobbe, selv om jeg er fryktelig glad i gutten min er han mer slitsom enn jobben til tider:) Gleder meg til regjeringa endelig får ut fingern og bestemmer 3-4 måneder til far så pappaen i huset ikke kan gjemme seg bak hvor viktig han er på jobben:) (som om han ikke er viktigere her hjemme,..)
Eliise Skrevet 18. januar 2008 #15 Skrevet 18. januar 2008 Du HI... Hvis du er arbeidsglad og har lyst å jobbe... Hvorfor tar ikke du bare de første mnd permisjon fult, så delere dere resten av tiden 2 dager hjemme og3 dager jobb/3 dager hjemme og 2 dager jobb?? Var hjemme hele året sist, og kjente jeg gleda meg masse til å komme i gang igjen de siste ukene før bh start... Ikke det at jeg ikke kosa meg hjemme, men det er litt godt å ha noe annet ann bare dulle-dulle også ;-) Hos oss skal pappaen være hjemme, men med det kriteriet at han kommer innom universitetet å lar babyen amme minst en gang om dagen =) Bor i gå avstand så det skulle ikke bli noe stress! Siden jeg var hjemme sist så gleder han seg til å være hjemme "å bare slappe av et år" som han sier =P
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 18. januar 2008 #16 Skrevet 18. januar 2008 Vi deler den på to, som seg jo hør og bør... når begge er like intr i babyen og dens ve og vel!
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 18. januar 2008 #17 Skrevet 18. januar 2008 Vi tar ut 54 uker m 80% lønn. Pappan får bare sine 6 uker + 2 rett etter fødselen. Blir alt for uøkonomisk om han skal være hjemme mer, da han tjener såpass mye mer enn meg. Nettopp kjøpt hus + + også. Usikker på om jeg vil ta ut ferie når han har perm, er ikke litt av poenget at han skal få være alene med babyen?
mamma sin kompis Skrevet 18. januar 2008 #18 Skrevet 18. januar 2008 Hadde 54 uker sist, og skal ha det igjen nå i juni. Så skal jeg ha ferie fram til bebisen begynner i barnehage 1. aug 09. Synes det er greit med mest mulig tid med småttisen.
Endelig firebarnsmamma:) Skrevet 18. januar 2008 #19 Skrevet 18. januar 2008 Hei, skal ha 2 år hjemme:) Syntes 1-åringer er for små for barnehage.
2 fine små Skrevet 18. januar 2008 #20 Skrevet 18. januar 2008 Heeeisann, Det heter foreldrepermisjon i vaare dager =o) (bare en liten kuriositet) Det er ikke lengre en tid "mamma eier" (uten at jeg oensker aa starte en for og i mot debatt om det temaet Vi tar vel en 70% 30% greie, hvor jeg blir hjemme et halvt aar og litt, og saa tar sambo noen mnd 3-4 kanskje. Forrige gang var vi veldig delte paa det, og det tipper jeg vi blir denne gangen. Vinneren naar begge to er hjemme en god del, er jo barnet. Jeg er ikke i jobb foer fodselsen, vi skal flytte hjem til Norge foer foedselen etter en tid i utlandet, og jeg ser for meg aa soeke jobber som passer aa begynne i rundt 6-8 mnd etter foedselen en gang, saa vi er ikke i "normal fordelingskabal" egentlig. Lykken hos oss er et barn som er like knyttet til pappa som til mamma, og det er helt fantastisk, anbefales paa det sterkeste. Min mann har utviklet en del "morsinstinkter" fordi han i nesten et aar innenfor de 2,5 foerste aarene med datteren vaar hadde "hjemmeansvar" Jeg var hjemme 80% med full loenn sist, saa var han hjemme et aar da jeg jobbet fullt. Men jeg skal ikke fyre opp, det var en bestemt livssituasjon som gjorde at vi kunne gjoere det saann. Og at mannen min var interessert. Det visste jeg jo ikke paa forhaand, da dette var vaart foerste barn! Og jeg skal ikke vaere en saann mamma som staar i veien for at pappa skal bli super. =o) Naa bliir hun 4 i aar og vi har klart en fordeling der jeg gjerne kan slappe av en hel kveld og han "gjoer alt" fordi det har han maattet da han vaer alene. Og selvsagt gaar dette begge veier. Oi - altfor langt innlegg. Alle kabaler er gode da, saa lenge familien er lykkelig og samkjoerte om den og alle blir hoert i forslagsrunden.
lanoforliten Skrevet 19. januar 2008 #21 Skrevet 19. januar 2008 Jeg er litt usikker på hvordan vi gjør det, pappaen vil også ha litt tid hjemme denne ganga. Jeg skal ut i jobb igjen etter endt permisjon men det er ei lita stilling(helg og kvelder) og kan kombinere den med pappaen sin jobb slik at jeg kan være hjemmeværende. Så poden skal begynne i barnehage når h#n er godt over to år. Så det er flott!!!
to små søte Skrevet 19. januar 2008 #22 Skrevet 19. januar 2008 hei er hjemme med nr 1 enda hun blir 2 år i dag..venter nr 2 i april skal i allefall ikke i jobb før høsten 2009.. så får vi se hva som skjer da kanskje det blir redusert stilling.. koser meg hjemme med barnet / barna mine så lenge som mulig..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2008 #23 Skrevet 19. januar 2008 Vi skal ha førstemann i juli og har diskutert litt fram og tilbake. Vi vurderte å dele permisjonen slik du foreslår, men vår konklusjon ble at det ikke var aktuelt. Det er STOR sannsynlighet for at det da blir liggende igjen jobb å vente på oss de dagene vi faktisk er på jobb, slik at arbeidsmengde blir 100 % på 50 % arbeidstid... Dermed blir jeg hjemme i 6 mnd, pappan i 5 og jeg i de to siste (Nei, dette går ikke opp i 54 uker...). Etter de 2 ukene med permisjon tar pappan ut 2 uker ferie, og i desember tar jeg ut 4 uker. Dermed får vi 2 hele mnd sammen med ny-barnet! Største bekymringa er at jeg ikke er "klar" for jobb etter 6 mnd, men det får vi ta når vi kommer dit... Vi gleder oss!
<3Elise070508, Adrian 290909<3 Skrevet 19. januar 2008 #24 Skrevet 19. januar 2008 vi skal ha 100%, 44 uker. du taper så pass med penger ved å velge 80% og vi har nettopp kjøpt hus. min kjære skal ha to uker etter fødsel og 4 uker ferie til sommeren. venter den lille i slutten av april. også skal han ha sin del(6 uker) i september/oktober. hvordan vi skal løse det videre får vi se då, er ikkje alle barnehager som vil ha barna så små. jobber som kokk så det blir veldig vanskelig med den ene timen fri for amming. bor en halvtime vekk fra jobb. men min svoger gjorde akkurat det samme ned sin lille og han har ikkje tatt skade av å begynne i barnehagen så tidlig, vil faktisk si at han ligger foran mange. han er to år nå og løper, prater som en foss og er veldig sosial av seg=) de og var nødt til å gjør det slik siden både hun og han jobbet turnus lister på sykehus.
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 19. januar 2008 Forfatter #25 Skrevet 19. januar 2008 Takk for alle svarene, det hjelper godt på vei. Jeg heller mer mot 100%, 44Uker. Da er vel vår plan følgende: Far 2uker perm fra Fødsel. Så ønsker han å dele 4 Uker utover året, fri hver Fredag. Da får vi 3 Fredagen og resten av helga sammen. Han jobber som selger, og sier selv han mister såpass mye kontroll på kunde forholdet at det kan gå utover provisjonslønna. Selv om vi begge har fast lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå