Gå til innhold

andre som har målt jernlageret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva lå dere på?

jeg hadde 9.... de sa det var unormalt lavt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde 8, jordmor var overrasket over at jeg ikke hadde klagd mer på svimmelhet og hodepine.

Tar jerntabletter totalt 200mg dagen.

Skrevet

ferritin på 2,det va meeget lite,men har slete med det siden forrige fødsel for 17 mnd sia.

Skrevet

min lå på 10,1...

har gått ned fra 13,5 på 4 uker:s

var meget bekymret jordmora da ja...

så skal gå på jern en stund og se om det stiger

Skrevet

Min lå også på 9 sist jeg var hos JM..Hater å svelge tabletter og synes Floradix smaker blod så har et problem..Skulle absolutt fått i meg noe jern siden jeg skal ta KS og er i fare for å miste mye blod( Sist fikk jeg blodoverføring etterpå)

Skrevet

Min lå på 4 da jeg hadde født "skatten vår".6 uker senere hadde den steget til 8 uten at jeg hadde tatt noe form for jerntilskudd.

Men nå har jeg fått beskjed av lege at 8 er også for lavt og skal ta 3 tbl jern 3 ganger daglig frem til neste legetime.

Skrevet

Her låg det på 12,4 så jeg sku ikke ha ekstra jern. Alt over 11 er normalt nå i svangerskapet, mens under 11 da får man sikkert beskjed om å ta jern..

Skrevet

Jeg hadde på 12,5 når jeg målte hos legen på første kontroll. Ikke målt siden.

Skrevet

Mitt ferritin hadde gått ned fra 41 til 6, så her er det også jerntabletter, samt at jeg prøver å få i meg mer jernholdig mat. Er ikke så lett ...

Skrevet

Mitt jernlager er på 4..spiser jern..og håper hodepinen snart begynner å avta!

kitty08*høygravid*: 41 ???? går det an da? Har du skrevet feil kanskje? 14? ;-) Normale er jo mellom 11 og 15!

Skrevet

hei om du spiser rå brokoli skal det være bra for jernlageret, det virker for meg har steget fra 9 til 12på en månde nå uten annet en brokoli og jern innholdig mat :)

Skrevet

Snakker dere egentlig om det samme?? HI snakker om jernlageret og ikke HB. Iallefall ut ifra at hun spør om jernlageret..

Jernlager(blodprøve) og HB(som man måler på kontroller med et lite stikk i fingeren) er 2 forskjellige ting og trenger nøvendigvis ikke gjenspeile hverandres status selv om det ofte gjør det.

Har selv hatt høy HB og lavt jern..

Skrevet

I svangerskapet var hemoglobinen/blodprosenten min på 13

De ville ikke ta blodprøve av meg for å sjekke jernlageret/ferritin, enda jeg sa jeg ville ( var så sinnsykt trøtt) fordi blodprosenten var jo fin..var jo ikke mulig å ha kavtr jernlager når blodprosenten var såpass høy som jeg hadde

Endte med at jeg ikke ga meg, og jammen var ikke jernlageret nede på 7. Dustelege.

Skrevet

HB min ligger på 12, mens jernlageret er 4! så jeg snakker ihvertfall om det samme som HI..

Skrevet

min HB lå på 7,3 sist jeg målte, og har nå fått beskjed om at jeg har tomme jernlagre...skal på svangerskapspoliklinikken til uka nå....noen som vet hva de gjør med det?

Skrevet

HB hosmeg ligger på 12,3 men jernlageret har dem ikke sjekka til tross for at jeg har vært kjempe trøtt og sliten, det var veldig lavt sist svangerskap, kansje jeg skal spørre om de kan ta en prøve når jeg skal på kontroll hos nye legen.

Gjest Orkideen - Høygravid
Skrevet

Noramor!

Det er Hb som skal ligge mellom 11 og 15.

Normalen for ferritin for kvinner er mellom 10 og 110. Så ferritin på 41 er helt normalt.

Skrevet

hm,så rart..jeg fikk beskjed sist at jernlageret også skulle ligge mellom 11-15..men for all del jeg bøyer meg hvis jeg er feilinformert!! ;-)

Skrevet

Jeg har jernlager på 150, så det er nok ikke riktig at den skal ligge mellom 11 og 15. :=). Hemoglobinen min ligger på 10,9( tror jeg det var). Jeg har alltid hatt bra med jernlager, og det trengtes også ved min forrige fødsel. Mistet mye blod, og gikk drastisk ned. Men det var noen dager med jerntabletter, så gikk det strake veien oppover igjen......

Skrevet

Nei, men jeg snakker om jernlageret (Ferritin) ikke Hb. Hb har i det siste ligget rundt 10.3-10.4. Tror ferritinen kan variere mellom 0-100 der man bør være over 25.

Skrevet

Dette kan jeg litt om ettersom jeg har mer eller mindre kronsik problem med å holde jernlageret mitt på et ok nivå.

Jeg fikk svar på de siste prøvene på mandag,

og referanseverdien for ferritin er 18-240 for gravide,

så her er det mange som er feilinformert gitt.

Men det er ikke alle leger som anbefaler å ta tilskudd hvis man ligger rett oppunder grensa på 18,

men når det er på ca 10 og nedover blir man bedt om å ta ekstra tilskudd

(ikke bare de anbefalte 14-15mg jern som er det man regner at vanlige mennesker bør få i seg av jern på dag)

Min ferritin har gått ned fra 16 til 8 på 6 uker,

og det til tross for at jeg har tatt "vanlig" tilskudd hele tiden.

Så nå er det hestekur på gang (gruer meg til forstoppelsen..)

Når jernlageret er tomt, kan man få satt jernsprøyte.

Noen får også blodoverføring,

men jeg tror det bare er de som har mistet mye blod i kombinasjon med lavt jernlager som får det.

Skrevet

Hemoglobinen min var sunket fra 13 til 5,6..(forstod det slik på de øverste spørsmålene at det var hemoglobinen HI siktet til og ikke jernlageret? Tok kanskje feil men.,.:))

Det var iallefall rett i bakken mange ganger skal jeg si dere..:( Ikke spesielt kjekt. heldigvis hendte det på sykehuset så våknet opp i stabilt sideleie med mange hvitkledde rundt meg:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...