Gå til innhold

Dyktig formuleringer og alskens vansklige ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det en sjangs for at det finnes mennesker som ikke bevisst bruker dette for å imponere, men rett og slett fordi det faller seg naturlig for vedkommende?

Og er det mulig at de som bruker "fremmedord" slett ikke bruker fremmedord, men bare har en anelse større vokabular enn enkelte andre?

Snakker selvfølgelig om folk her inne, og ikke i rl.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det tror jeg. Er man vant til å frekventere miljøer hvor den type ord er i bruk til daglig vil man sikkert også bruke dette i dagligtale. Og jeg tror de færreste gidder å forstille seg her inne for å virke "smarte" for å imponere anonym.

Skrevet

Er siklerotte et fremmedord? Eller hva ønsket du å formidle, anonym?

Skjønner ikke helt konklusjonen med at folk "gjør seg til" fordi de har en annen måte å uttrykke seg på, enn hva noen syns er greit.

...forøvrig syns jeg det er dypt tragisk at den gjengse oppfatning er at man skal ha et fattig ordforråd, og at man må snakke "ned", gjøre seg dummere enn man er, for at "alle" skal forså en.

Det kan virke som det er mer akseptert å uttrykke seg alá "du skjønner hva jeg mener" enn å bruke korrekte ord og uttrykk. Det vil si, inne på DiB altså.

Skrevet

"Den dingsen" burde vært forbudt. Meningsløst uttrykk.

Skrevet

..med mindre vi snakker om duppeditter. ;-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det tror jeg.

Jeg kan gjerne formulere meg "veltalende", men da gjerne i sammenhenger som krever det.

Om jeg f.eks skal skrive en mail til advokaten min, så vil jeg jo formulere meg på en annen måte, enn om jeg skriver en mail til venninda mi.

Det gjelder også her inne. Om jeg svarer på et inlegg som kanskje har noe viktig i seg (sier ikke at innlegg gennerelt ikke er viktig, men det finnes jo mer særiøse temaer enn andre), så svarer jeg kanskje på en litt mer "formell" måte...

Men for all del, kan skrive meget uformellt også jeg.. Vil tro det gjelder i situasjoner der man prater med folk også :o)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Djisses... glemte jo hovedpoenget!

Ja, tror mange bruker det for og virke "større, og mer betydningsfulle" enn andre, men for noen faller det seg kanskje naturlig, som med meg :o)

Skrevet

Finnes vel noen som simpelthen er intressert i ord og ikke ser noen grunn til å innskrenke sin vanlige språkbruk bare fordi de skriver her.

Har man et stort ordforråd skal man vel kunne bruke det så mye man vil uten å bli stemplet som en som vil imponere andre.

Det tar jeg vel egentlig for gitt!

Skrevet

mente og skrive at siklerotte har større vokabular enn mange andre her inne! at hun ikke bruker språket for å imponere!

Skrevet

Duppeditter er noe helt annet. Det kan vi ikke fjerne fra vokabularet nei.

Skrevet

Jeg har vært her inne mye og har ikke merket at siklerotte har et stort ordforråd. Er det siklerotte selv som har skrevet disse innleggene tro?

Skrevet

Jeg har min måte å formulere meg på, og det faller meg naturlig å bruke ord som enkelte (merkelig nok) ikke forstår. Diverse ordfattige annier har irritert seg over dette og trodd at jeg har prøvd å gjøre meg til, høres viktig ut og you name it.. En av dem kalte meg til og med "wannabe". :-D Det sier meg rett og slett at de skulle ønske de hadde større ordforråd sjøl. ;-)

Skrevet

Det som forundrer meg enda mer igrunn er at noen klager på at det skal være så vanskelig å skjønne en del her inne pga vokabularen, og derfor ber de skrive "ned" som du sa KaMa.

Pila er ei som fått mye pes for å skulle skrive vanskelig, men jeg kan ikke en eneste gang si at jeg ikke skjønner hva hun sier?? Og jeg har ikke ens Norsk som morsmål. og kan heller ikke alle synonymer på det norske språk, allikevel har jeg ikke problemer med å skjønne noen her inne.

Gjør det meg til veltalende med stort ordføråd, eller til en jævlig intelligent Svenske, hehehe ;o))

Skrevet

Hmm, jeg tror man skjønner det om en person bruker det for å flotte seg, eller om det bare er fordi det er en dels av ens vokabular.

Det er litt synd med denne janteloven, jeg har en liten teori om at den påvirker språket og språkbruken vår óg. Hvorfor skal det være så ille å bruke fremmedord? Det gjør jo bare språket nyansert, jeg syns til og med at det er gøy.

Skrevet

Det er vel en viss sjanse for at enkelte føler seg mindreverdige/forbigått av ikke å forstå bruken av "fremmedord" i en debatt. "Problemet", i den grad det er et problem, bør vel tilegnes den av debattantene som legger mest i det.

Jeg er iallefall i mot at folk skal føle seg presset til å tale med kløvet tunge, uansett om det er snakk om "opp"- eller "ned"skriving!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...