Adalis Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Trenger så sårt hjelp her, har ikke hatt inntekt på snart ett år takket være nav, behandlingstider, klager osv... Ikke får jeg os enda, så jeg går på sosialen. Gjelda bare øker siden jeg ikke har råd til å betale hverken renter eller avdrag. Skal selge bilen nå, og kjøpe meg en skrapbil til rundt 10000. Da får jeg inn ca 20000 som kan gå rett inn på lånet der. Har dere andre tips??? Ang. ALT!!! Parabolen har jeg sagt opp, internett vil jeg gjerne beholde (299 i mnd.) Studielånet har gått til statens innkrevningssentral... Huff, jeg er så ute og kjøre....
grå :) Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 sett deg opp et budsjett. ta ut penger en gang i uka som skal være til mat og sånt ( pengene forsvinner fort med kortet). lag deg middagslister og kontakt de du skylder penger for å få i stand en avtale
Alba44 Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Hvis man planlegger matbudsjettet og ikke handler så ofte, så er det mye å spare der ihvertfall. Er det noe du trenger av klær og utstyr til barna så kan det jo være verdt å ta en titt på finn.no. Unngå å spise ute, gå på kino og kafeer for en periode. Klær til seg selv kan man fint la være å handle inn til seg selv. Kommer ikke på så mye, jeg, men håper det ordner seg for deg!!
Adalis Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2008 Kan utdype litt mer, har avtale med banken, men ingen med lånekassen enda. Klær har jeg ikke kjøpt til meg selv på forferdelig lenge, da vi aldri har hatt råd til slike ting. Kafe finnes det ikke her, kino har jeg vært på to ganger i livet, klær til jenta arver vi (og har gjort hele livet). Mat handler jeg kun en gang i uken, pluss en dag for brødmat/melk osv. Så vi lever egentlig ett nøkternt liv i utgangspunktet, så hvordan klare mer?? Strømmen kan vi ikke spare mer på, har varmepumpe og vedovn, så strøm brukes kun på klesmaskiner osv.
Gjest MyIian Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 Mitt definitivt beste tips er å sette opp en meny over hva man skal ha denne måneden. Ta et ark og lag 31 punkter, og skriv hva du skal ha den og den dagen(trenger ikke følges manisk, kan bytte ut); så skriver du hva du skal ha, hva du trenger til denne retten. Heng denne på kjøleskapet eller veggen og stryk av hver gang du har hatt en ting. Jeg pleier å spare de "gode" rettene til helgen og ha det enkle i uka. Handle alt på en gang. Har du ikke bil kan du jo bare ta taxi den dagen du skal handle inn absolutt alt, siden det blir litt mye. Også går jeg igjennom hva vesla trenger den 25 i hver måned, nye leker f.eks og kanskje klær. Setter av 500 hver måned på en egen konto som jeg sparer til store ting som f.eks seng, bilsete, madrass, store leker, så ser jeg om det brukes neste mnd. Det jeg gjør med pengene som blir igjen fra matbudsjettet og regninger er betalt er at jeg legger 150 kroner i en konvolutt med merkningen 1-30(ant. dager) og alle pengerj eg ikke bruker legger jeg i den siste konvolutten, og det er den jeg bruker av om jeg må ha noe utenom..
* 5 om dagen * Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 uff..ingen god situasjon å være i... men det virker ikke som du er en som bruker penger heller, så jeg kan ikke se hvor du skal kunne kutte ned på utgiftene. Jeg regner med at du ikke har noen blader eller aviser heller du kunne sagt opp?? Men hadde kanskje vært lurt å få en avtale med lånekassen / SI.for ikke å bli "svartelistet" Er du alene?? hvordan er boforholdene?? mulig å selge, og heller leie i en periode...nei...vet ikke jeg.... Du er ikke i arbeid? har du likevel barnehageplass?? kanskje kutte ned noen timer der?( om du har barnehage )
grå :) Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 har du mulighet til å ta deg en ekstra jobb da? noen timers jobb hjelper jo litt. i butikk, vasking eller innen pleie bruker det finnes ledige jobber. kanskje du kan lage og selge ting? høres jo ikke ut so mdet er så mye mer å spare inn på ellers. sosialen da?
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 hm.. er du medlem i noen treningssenter eller lignende da? Da kan du jo evt melde deg ut og heller gå turer... Linser? gå over fra dagslinser til månedslinser... mobil? billigere mobil abbonement ( eller hvordan det skrives...) Må du ha bil..? kanskje du heller kunne hatt busskort..? Hvor mye har du hver mnd inn..? og hvor mye har du ut..? hvor mye sitter du da igjen med som er til mat, klær og andre ting..? Og hvor gammel er barna dine..? Kanskje kunne hjulpet deg med klær eller noe annet..
Adalis Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 18. januar 2008 Har en avis(ca 150 i måneden, vil gjerne ha den..), og jeg går hjemme og venter på uføretrygd. Kan ikke jobbe. Har barnehage, men det dekker sosialen inntil videre, siden jeg er nødt til å ha det pga sykdommen min. Treningssenter finnes ikke her. Bruker mange hundre i måneden på legebesøk og medisiner (500 kanskje), da jeg fortsatt leter etter medisiner som fungerer i lengden... Frisør er jeg til en gang i året, og det bør jeg unne meg synes jeg. Er alene ja, men nav godtok ikke separasjonen siden vi hadde en periode vi bodde sammen igjen, så jeg får hverken dobbel barnetrygd, os eller støtte til tilsyn... nav skal svare på uføresøknaden senest i mars. Vi spiser aldri ute heller... Aner ikke hva mer jeg kan spare inn på! Har kun mobiltelefon, og der bruker jeg nesten 1000 i måneden, men nå ringer jeg jo nav og sosialen og gud vet hvor mange i løpet av en uke da...
Adalis Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 18. januar 2008 Jeg har 0 inn hver måned. Får nå bidragsforskudd da, 1240 eller noe, og 970 i barnetrygd. Resten får jeg av sosialen. (6000 som skal dekke mat, barnehage, bensin, klær..) Huslånet har jeg ikke råd til å betale, heller ikke billånet. (3000 på huset, 2000 på bilen). Bil må jeg ha, går kun skolebusser her jeg bor... Har bindingstid på abonnementet mitt... Datteren min er 2,5 år, men trenger ikke klær på ihvertfall en god stund. Har lånt ca 20000 av familie også, som helst skulle vært tilbakebetalt snart...
Gjest MyIian Skrevet 18. januar 2008 #11 Skrevet 18. januar 2008 Oida. Medisiner kan du få dekt av frikortet etter 1740. Sosialen kan gi deg livsopphold mo du sliter med mat o.l. Hvis du og mannen din ikke bor sammen nå og dere tar ut separasjon kan ikke nav nekte deg overgangsttønad o.l - dette skal du få måneden etter bruddet..
Adalis Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 18. januar 2008 Jeg går på sosialen, men de dekker jo kun det nødvendigste, og egentlig mindre enn det....
grå :) Skrevet 18. januar 2008 #13 Skrevet 18. januar 2008 va med å skaffe en iptelefon med gratis ringetid. telio har vel det fortsatt. kanskje det finnes noe billigere abonnement på telefonen din også?
Adalis Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 18. januar 2008 Jeg har huslån på rundt 3000 i måneden, og om jeg skal leie må jeg opp i 3500 i måneden. Så når man trekker fra rentefradrag vil jeg komme rimeligere ut av å eie, selv om det da blir fors. og renovasjon.
grå :) Skrevet 18. januar 2008 #15 Skrevet 18. januar 2008 kan du noe håndarbeid for eksempel? kanskje du kunne laget og solgt noe?
You can do it! Skrevet 18. januar 2008 #16 Skrevet 18. januar 2008 Vil anbefale deg å stikke innom kontoret til lånekassen hvis du har mulighet. Du har krav på betalingsutsettelse og rentefritak så lenge du ikke er i jobb. Få en saksbehandler til å gå gjennom tingene sammen med deg så du får klart for deg hvilke skjemaer og hva slags dokumentasjon du trenger. Ellers høres det jo ut som du gjør det du kan for å holde utgiftene nede.
Adalis Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 18. januar 2008 Nei, det skal man få måneden etter nav har MOTTAT separasjonsbevilningen.. Og fylkesmannen har gjerne 1-2 månederes behandlingstid, pluss av vi måtte vente halvannen måned på time på familievernkontoret. Fikk meglingsattest i går, så nå kan vi endelig søke om separasjon... Så er jeg heldig får jeg os i mars....! Har mest lyst til å legge meg ned og gråte... Aldri opplevd noe så ydmykende før som å dra på sosialen...
Mayken Skrevet 18. januar 2008 #18 Skrevet 18. januar 2008 Har du bredbånd? da kunne du kanskje byttet ut mobilen med fasttelefon? Vi har telefon over bredbåndet, betaler 150 kr mnd tror jeg og da ringer du gratis til alle fasttelefoner i skandinavia pluss en del andre land. Vi har telio. Kunne det vært en måte å spare på tro?
Adalis Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 18. januar 2008 Er ikke mye jeg klarer med hendene mine. Og hadde jeg gjort det, ville jeg mistet uførestønaden uansett... (Den jeg venter på...) For da hadde jeg jo klart å jobbe egentlig.
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #20 Skrevet 18. januar 2008 VIl bare gi deg en god klem da.. husk at det ordner seg for snille jenter!! ( og jeg tror du er ganske snill) =) *klem*
Adalis Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #21 Skrevet 18. januar 2008 Sikkert, men her må jeg kjøre en halvtime i skogen med bil for å levere til barnehagen, og jeg hadde ikke likt meg uten mobil da... Kjørte av veien senest i går og da var telefonen veldig grei å ha!! )
Adalis Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #22 Skrevet 18. januar 2008 Hvor i landet har de kontorer?? Jeg bor langt inn i svarteste skogen.. Hehe!
Gjest MyIian Skrevet 18. januar 2008 #23 Skrevet 18. januar 2008 ( Det skjønner jeg. Men hjelper ikke eksen deg med noe da? -ingenting?
Adalis Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #24 Skrevet 18. januar 2008 Tusen takk, Hønemor!! ) Dette er grusomt vanskelig, og jeg sitter liksom og tenker over hva jeg har gjort som har fortjent dette... Så en klem hjelper virkelig!!
Adalis Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #25 Skrevet 18. januar 2008 Jo, han har handlet mat til meg hele denne uken... Er han og foreldrene hans jeg har lånt de 20000 av... Mye av de lånte vi sammen og da, siden vi ikke klarte oss på en inntekt før heller, men vi har delt det likt mellom oss. Resten har jeg lånt nå selv, og jeg skylder han 9000. Så han har jo hjulpet meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå