___ Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Vi har 2 barn. Den eldste fikk mange nyttige ting til jul og fødselsdager de førset årene. Det var bilstol, skinn til pulken, vognpose og mye annet. Den yngste har arvet dette og har derfor ikke trengr sånne ting. Blandt hennes gaver har det derfor vært smykker, bunadsølv og penger, noe som eldste ikke har fått noe av. Bør da den yngste "kjøpe" utstyr fra den eldste med egne penger? Skal den eldste få pengene når vi selger tigene på finn? Hvordn gjør dere det? Hvilke timg regner dere med at faktisk er bara sine, slik at de kan selge det når de blir større for eksempel?
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Har det akkurat som dere. Fikk et tips av venninnen min som også har to gutte - skriv det ned. Vi trengte jo mye til eldstemann som trip trap, ski, sykkel osv. Alt bruker broren, til og med vinterdresser som eldste fikk i julegaver. Det ender opp med at minstemann får mye leker, mer enn han vil ha selv. Vil ikke selge utstyret. Vi vil ha flere barn, og i alle fall trip trap kan vi ha til eventuelle barnabarn. Har nå ganske god kontroll på forskjellen i gaver, og vurderer å overføre penger til eldstemann eller gi han noe ekstra. Vi får se hvor mange barn vi får:) Men det er et problem. Samtidig så har vi delt og ryddet loftet hjemme hos mamma nylig, og alt var nesten storesøster sitt!!! Trodde mange bøker, dukker og bamser var mine, men alt er arvet. Litt dumt.
prekæs Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Det der er et vanskelig spørsmål.Har selv tatt vare på kassevis av lego, akebrett, ski, sykler osv som mine eldste har hatt. Har vel tenkt tanken at dette skal de få til egne barn når den tid kommer. Likevel. Minsten har glede av dette nå, og trenger derfor ikke slike gaver noe særlig. Og får pengegaver, bestikk og andre ting som bbare er hans. Selvfølgelig i tillegg til alt det andre han får av leker. Vanskelig dette her.
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 jeg fikk en skinnpose da jeg var baby som jeg bruker på datteren min. mamma har sagt at broren min skal også ha tilgang på den når han får barn... men skulle vi fått barn samtidig så har jeg førsteretten, og det er jo ikke sikkert at kjæresten hans vil ha den heller... vi kjøpte/kjøper det meste selv da vi fikk jenta vår, arvet pose og tripp trapp. så her har jenta vår fått mye leker/smykker også.. men det kan jo være at jeg merker det dere sier når jeg får en til....
___ Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. januar 2008 Vurderer litt å bruke pengene til yngstejenta på lekestue til eldstejenta, men det er muligens lett drøyt?
~~DoraDora~~ Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 Dette tenkte jeg faktisk på før jeg fikk førstemann. Passet derfor på å ikke ønske oss slike ting i gaver til ham, men i stedet til oss selv. Så bilseter, stoler o.l fikk mannen min og jeg i gaver til jul og gebursdager. Når det gjelder ski, sykler o.l så får de alle nytt til gebursdager og til jul...ingen arver her i gården (synes alle barn har godt av å få nytt...noe som bare er deres), og når de vokser fra disse tingene så selger vi de, og kjøper nye ting som passer. Store ting som lekehyttet, huskestativ o.l har de sammen, og skulle vi solgt noe av det, så ville vi brukt pengene på noe nytt som var til de alle tre.
~~DoraDora~~ Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Glemte å si at lego, spill og bøker har de felles, og ingen av de får de med seg når de blir voksne. Planen for dette er å alltid ha det her, slik at deres barn (våre barnebarn) kan leke med dette når de kommer på besøk til oss besteforeldre. (og skulle de krangle om dette, så får de dele rubbel og bit likt)
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 Siden yngstemann har bunadssølv og smykker som h*n kommer til å ha glede av omtrent alltid ville jeg kjøpt noe lignende til eldste jeg da. Lekestue er gøy nå, men vanskeligere å dra fram når ungen blir eldre:)
___ Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 18. januar 2008 Jeg snakker om lekestue ute i hagen stor nok til at de kan overnatte der. Det kan brukes lenge! Vi hadde i hvertfal glede av vår til langt opp i tennårene. Tenker selvfølgelig at de måtte dele den, men det vil jo være den eldste som fikk morro med den først.
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #10 Skrevet 18. januar 2008 Misforsto hva du mente med lekestue. Tenkte visst dukkehus.. Best jeg går og legger meg igjen tror jeg;P
Salat Skrevet 18. januar 2008 #11 Skrevet 18. januar 2008 Vi har egentlig ikke det problemet, for vi har kjøpt sånne store utstyrsting selv. Leker får jo minste arve, så han får mest klær i gave. Jeg vil helst ikke ha penger fordi vi ikke har noe konto å sette det på - den de har er fyllt opp til grenser før overformyderiet overtar(forskudd på arv fra farmor). Vi er ikke så nøye på hvem av dem som eier hva egentlig. Ikke synes jeg det blir dårlig gjort heller.
liliana Skrevet 18. januar 2008 #12 Skrevet 18. januar 2008 Dette er en problemstilling jeg ikke har tenkt på tidligere. Kanskje fordi det barna mine har fått er vugge (hver sin), mens resten av utstyr har vi foreldrene kjøpt. Vi er heldigvis i den situasjonen at vi har hatt råd til det her. Mens moren min ga bort søsterens ting til meg. Merkelig greier. Men det har jeg ikke tatt med. Det er selvsagt hennes. Det jeg har med meg videre fra min barndom er Bobseybarnbøker. Hehe. I framtida ser jeg for meg at de får hver sine ting. Familien til mannen min er veldig glad i ønskelister, så jeg får ta en runde og finne smykker o.l. I år fikk minstemann sengesett og skinntøfler fra svigers. Fine gaver, men kanskje det hadde vært litt artigere med et smykke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå