Gå til innhold

"konkurrerende" graviditeter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det slik (har jeg følelsen av) at man konkurrerer om svangerskapet?

- x; Jeg ble gravid 14 dager etter jeg sluttet på p-piller! x; ÅÅÅ, JEG ble gravid 3 dager etter jeg sluttet på p-piller! x; Å, nei, jeg sluttet ikke engang, gikk på p-piller, spiral, dobbel kondom og ble gravid.

Eller konkurreringen om hvem som har mest plager under svangerskapet? Om å gjøre og ha mest mulig.

Eller konkurransen om å ligge i flest mulig døgn med pressrier, helt uten smertestillende og helst sy 100 sting.

Eller nedverdigelsen av at jeg er en bedre kvinne enn deg, fordi JEG fødte i så og så mange døgn HELT uten smertestillende (sett bort i fra lystgass og akupunktur)

Eller konkurransen om hvem som har værst bekkenløsning, og hvem som måtte sitte i rullestol med mange barn hjemme og masse trapper?

Skjønner dere tegninga nå? :)

Hvorfor er det sånn? Hvorfor gjør vi dette? Bevisst eller ubevisst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For de fleste er svangerskapet en intens opplevelse. Det skjer utrolig mye med kroppen vår, hormoner osv. Det hele er på en måte en egotripp, hvor all fokus er rettet mot en selv. Alle spørr hvordan du har det, hvor langt er du i svangerskapet, gruer deg til fødsel osv... Mange opplever nok ikke denne type oppmerksomhet til vanlig(godt er det).

Jeg opplever det ikke som en konkurranse, men deling av erfaringer. Noen har det ille, andre har null plager. Slik er det bare.

Fødsel er en meget individuell ting, og her deler også folk erfaringer.

Men det er slik jeg oppfatter det hele, og det er litt av poenget... Hvorfor opplever du det som konkurranse? Er det andre som gir uttrykk for det eller er det du som oppfatter det slik?

;o)

Skrevet

Er nok min oppfatning ja. At folk syter og klager, og da skal den de syter og klager til ha det enda verre igjen.

Tro meg, jeg sier ikke dette fordi jeg ikke har plager, snarere tvert imot.

Sånn på meg selv, så kjenner jeg konkurransen på dette med hvor fort ble du gravid? (jeg ble gravid veldig fort, bare en mnd, etter å ha gått på p-piller og stav i 9 år i strekk) Føler liksom at andre da skal konkurrere at de ble gravid fortere enn meg, og det er jo ikke min intensjon.

Nei er nok hormonene mine som er sinna, men føler at alt er en konkurranse. selv om man er introvert, og alt det du sier.

Hvorfor jeg føler det sånn? Hm, nei er vel bare om en kvinne sier noe, så skal de andre kvinnene ha det enda verre, eller enda bedre om du vil. Lite sånn; Ja, det der følte jeg og, hvordan taklet du det? Lite empati og imøtekommenhet liksom? Skjønner du hva jeg mener? Vanskelig å forklare.

Skrevet

Jeg har også enkelte ganger oppfattet det samme. Men ofte har det vært de som ikke har hatt en eneste plage i hele svangerskapet. mange av de har tydelig null forståelse for de som har hatt plager. Dette provoserer meg veldig..."jeg hadde ikke behov for å legge meg ned på sofaen bare fordi at jeg ble gravid"... Da eskploderer noe inne i meg...

Vi får ta det vi får, og gjøre det beste ut av det, mener nå jeg :o)

Skrevet

Noe av det kjipeste jeg hører må vel være at, oj, du ser jo nesten ut som du er større enn meg, og jeg er jo lenger på vei enn deg!?!?!?

MÅÅÅÅÅÅÅ DEREEEEEEEE?!?!?!??!?

Skrevet

Jeg tror man/ vi gjør det ubevisst, og mindre og mindre for hver graviditet og hver unge, eller mindre og mindre med vekst av egne trygghet på seg selv. Det handler vel sikkert mestom at men øsnker seg anerkjennelse for å ha gjort en helt vanvittig jobb. Det er jo dritartig å snakke med andre mennesker som vet hva det dreier seg om liksom, men det kjipe er jo at de har gjort akkurat den samme jobben, så hvis man skal få litt heiing og flagg så må kanskje historiene være litt av extremsportkaliber ???

Vi får bli flinkere til å heie på hverandre og ikke bruke tida å å rakke ned på folk vi ikkekjenner, da tror jeg konkurranseinstinktet blir litt slappere i fisken også :-)

Skrevet

Vi gjør ikke det. Ser ikke så mange tråder hvor det virker sånn hvertfall, men jeg ser mange tråder som denne. Fakta er at vi alle er inne i en periode med ENORM omvelting i livene våre og kroppene våre og om vi ikke kan snakke om vår opplevelse av det her inne, hvor skal vi ta det hen da?

Skrevet

nei hvor skal man ta det da.... jeg er helt enig. Vanskelig... men jeg leste ikke denne tråden som et angrep, jeg leste den som et generellt spørsmål, og jeg kjenner meg igjen.... Jeg har lyst til at mine historier skal legges merke til og være spektakulære. Jeg syns det er kjempedeilig når noen sier at jeg er flink, eller snill eller grei og kul! Klart man syns det, og jeg tror det er det som skjer. at man forteller sin historie for å få en klapp på skulderen og en klem, for det er tøft å gå gravid, og det er sterkt og vondt å føde! Ja til mer flagging og korps!!!

Skrevet

Har ikke oppfattet det som noen konkurranse her inne. Oppfatter det som at folk ønsker å få syte ut om plagene til de som forstår, øse ut om hvor glad de er for ting til andre med samme erfaringer, og rett og slett fortelle om alle små og ting som opptar dem store deler av døgnet. Men kan bare være jeg som ikke oppfatter undertonene.. :o)

Skrevet

Jeg synes faktisk det er forferdelig IRRITERENDE når jeg leser slike innlegg der "jeg er så frisk, graviditet er ingen sykdom, dra ræva deres ut av sofaen og begynn å tren"!!

Synes egentlig dette minner meg litt om dette!! For det du gjør nå er å være på den helt andre siden av den konkurransen du snakker om! Med å si det du gjør, så høres det ut som du skal briefe med det hvor fantastisk du har det uten plager etc! Vær sjeleglad for at du ikke har noen plager!

Har du egentlig opplevd f..eks skikkelig bekkenløsning??? Eller andre kraftige plager?? Noen av oss er faktisk ikke så heldige som deg med graviditeten!! :( Selvsagt skulle jeg gjerne ha sluppet BL, BT-problemer, søvnproblemer og det å kunne jobbe fulltid fram til fødsel! Ting er ikke så jævli svart-hvitt!!

Det jeg er enig i er at graviditet ikke skal være en konkurranse, men det må gå begge veier, gåde om brifing om å ha det verst og best mulig......

Er enig i siste kommentar her med at "det er tøft å gå gravid, og det er sterkt og vondt å føde! Ja til mer flagging og korps!!!!"

Skrevet

Ser at jeg kan virke forferdelig sur og krass her.....

De som kjenner meg vet at jeg ikke er det, men jeg har hatt en ikke helt god natt så jeg får skylde ¨på det for en gangs skyld........

Skrevet

hvis det er meg du er sinna på nå, så kan jeg fortelle deg at mine graviditeter ikke har vært så bra, og at jeg har bekkenløsning så det holder og kvalme og alt, og ingen penger for jeg er student og ... jada... ikke fest liksom, men .... vet ikke helt hvem du var sinna på jeg :-)

Skrevet

hehe... :)

Var ikke deg jeg reagerte på nei Dritgrei Hei Hei! :)

Reagerte på HI's innlegg! :)

Skrevet

Eg tykkjer faktisk at det er kjekt å få tilbakemeldingar på at det eg har opplevd ikkje er ulikt andre si oppleving. Sjølvsagt kan det tolkast som konkurranse, men eg trur ikkje at det er meint slik i det heile. Foretrekk at folk fortel liknande erfaringar framfor svigermors:

Åh er du ikkje oppe enno? dårleg seier du? Klokka er da 12. Då eg var gravid var eg i jobb heilt til ungen spratt ut!

Skrevet

til trultemora, med masse nummer. Skjønner ikke hvorfor du hisser deg sånn opp. Jeg har aldri sagt et knyst om hvordan mitt svangerskap er. Bare at jeg lurer på hvorfor det føles som vi alle konkurrerer om enten å være friskest eller sykest osv.

:)

Skrevet

til dritgrei hei hei

det var akkurat slik, jeg hadde ment det og. som et generellt spørsmål om hvorfor man fort kan oppfatte det slik.

Hadde jeg villet krangle, hadde jeg lagt det på kranglesiden

Skrevet

ER det konkurranse å utveklse erfaringer og snakke om det spesielle som skjer med kroppen da?

Har forøvrig hørt om noen som alltid skal overgå andre i vondter og fæle fødselsopplevelser, men det er vel de færreste?

Skrevet

Det er vell enkelte som har det med og fokusere for mye på det negative i en graviditet en det som er positivt og jeg har det med og gjøre det selv jeg om jeg er ekstra trøtt og sliten, og noen blir desverre plaget med mye mere en andre og da er det kansje lett og bli oppfatta som at man klager og syter hele tiden?!

Men jeg husker også fra jeg var gravid første gangen at jeg var veldig redd for alt som kunne skje, tenkte hele tiden hva om jeg spiser det, drikker det, gjør det, er det skadelig, oj jeg har vondt i magen (litt luftsmerter feks) så ble jeg kjempe redd for at nå var det noe galt for jeg hadde jo aldri vært gravid før og viste ikke hva som var normalt og ikke og kunne sikkert fort bli oppfatta som klagete av enkelte her inne fordi jeg spurte og skrev at jeg har vondt der og der blablabla er det normalt :P

Og noen oppfattes kansje som ekstremt negative eller klagete her inne fordi dem bruker BIM/DIB til og få ut litt frustrasjon..

Men skjønner deg godt jeg at du oppfatter enkelte slik du gjør, men jeg tror at det er veldig ubevist og at folk heller tenker på det som og dele erfaringer og fortelle hvordan dem opplevde det og slikt :-)

Skrevet

visst noen spør ang symptomer..ja da skiver jeg mine symptomer..uten at jeg føler det som en konkurranse..

spør noen hvor lang tid det tok når man ble gravid..ja så svarer jeg på det osv..ser likssom ikke helt problemet med det jeg da?!?

konkurranse? hvordan det?

Trur når man er prøvere eller blitt graivd..så er det likssom endten det å prøve å bli gravid..eller svangerskapet det som opptar enn mest..

Må si etter jeg ble gravi nå..er jo mitt 3 men like spennede for det..så må si jeg tenker mye på svangerskapet osv..det opptar veldig mye av tankene mine ja..

Skrevet

Mulig det bare er meg.

Jeg ser jo klart forskjell på samtaler, utveksling av erfariner, diskusjoner og det jeg mener er konkurranse.

Som feks å ha den verste fødselen. eller det mest problemfrie svangerskapet.

Det har ingenting med syting, klaging, eller friskhet og energi

men konkurransen.. om å være hakket bedre enn andre.

Jeg føler det er sånn i hvertfall.

Skrevet

jeg forteller iallefall bare sånn det er..uten å legge på..

jeg har raske fødsler, blitt gravid på 1 forsøk alle 3 gangene..ikke kvalm (men derimot plaget mere med migrene og får får vel bekkenløsningsplager som de to siste regner jeg med)

MEN jeg konkurrere ikke fordi jeg har vært så heldig å bli fort gravid..har kjappe fødsler osv..jeg bare svarer når noen lurer på hvordan det er og hvadan det var osv..for meg er det sånn..uten jeg skal skryte på meg hvor fruktbar jeg er..bare svarer sånn det er ..

Hvordan andre er aner jeg ikke..

Skrevet

Synes også det er mye kroppsfokus på de gravide, også etter graviditeten.. alltid noen som skal fortelle at de gikk rett i dongeribuksa en uke etter fødsel, eller var nede i startvekta etter 2 uker.. og gikk opp max 10 kg i svangerskapet..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...