Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Jenta her er snart 3,5 mnd, og det går sjeldent mer enn 3 timer mellom måltid.. Max 3, og VELDIG ofte 2 timer, og så er hun sulten igjen. Hun får mme, så det begynner å være litt slitsomt, siden vi kan ikke komme oss ut av huset uten å samkjøre alt med maten.. snuppa må spise rett før vi drar, så er det en flaske klar mme med i stellevæske, og tilbake hjem før det er gått neste 3 timer.. ekstra slitsomt nå om vinteren, når jeg kan ikke ta henne på lengre trilletur eller være lengre ute , med tanke på maten. Så jeg har veldig lyst å prøve å gi henne litt grøt og sjekke om hun blir mer mett på det og kanskje det går litt mer tid mellom måltidene.. Er det veldig dumt å begynne allerede nå ? Noen ideer ?
VinterSol+2 Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 de anbefaler ikke å gi barna grøt så tidlig. det har blitt gjort, og det har gått bra. men før 4 mnd tåler ikke egentlig barnas magesekk det, og det er større fare for allergier etc senere i livet. syns ikke det høres ut som om jenta di spiser unormalt ofte i det hele tatt, det er vanlig med 2-3 timer mellom måltidene. -men om du vil ut på tur, kan du ikke ha med kokt vann på thermos? eller skaffe deg flaskevarmer til bilen, feks? så slipper du å føle deg så låst?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Jeg begynte med tynn tynn grøt på jenta mi når hun var litt over 3.5 mnd, men ikke fordi hun spiste ofte, men forde vi var oppi 1 liter mme. Alt med måte, jeg har nå brukt 2 mnd på og komme opp i full posjon, så jeg tror nok ikke mi ha tatt skade av dette. Mamma ga meg velling da jeg var en mnd hun, og jeg har ikke en eneste allergi i dag.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 Hvorfor kan du ikke ta med mat til henne? Jeg har tatt med mange ganger:) Dersom måltidet er på 150 ml, så fyller jeg på 100 ml kokt vann på for eks tre flasker. Så har jeg med en liten thermos med varmt vann + pulverdispenser, så er det bare å mikse, riste og spise:) Tuppa mi er litt over 5 mnd og vi skal starte med grøt så smått nå. Og hun er stor og spiser mye. Forøvrig er ikke 1 liter mme i døgnet skadelig. Da hadde det garantert stått på pakkene!!
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 HI her.. Det er ikke bare det at hun spiser for ofte eller jeg føler meg innelåst. Jenta får 165 ml til hver måltid, tidligere spiste hun omtrent hver 3.time, i de siste ukene går det ikke mer enn 2 timer mellom. Altså, hun spiser oftere og mer når hun blir større enn da hun var mindre. Og vi er godt over 1 l mme i døgnet, dette er jo ikke anbefalt heller. Når det gjelder mat å ta med seg ut, så gjøe jeg det, men det er faktisk grenser hvor mye en stellebag kan inneholde. Har kjøpt en termobag fra avent som skulle være så bra og holde vannet varmt opp til 4 timer, men dette var bare bortkastet penger, rett og slett. Er klar over det at det ikke er anbefalt før 4.mnd, men hun er som sagt 3,5 mnd nå, og har jo lest her på DIB om noen som introduserte middagsglass på denne tiden, grønnsaker osv. Jeg har bare lyst å prøve grøt foreløpig. Har spurt om det på HS tidligere, da jenta var litt før 3 mnd, og vi hadde samme problem , men da sa de at vi burde vente inntil 4. mnd. Det som er litt rar at hun er blid og legger meget godt på seg ( 7880 g på 3 mnd kontroll), men det virker som om hun hadde økedager hele tiden. Trodde at når barn blir større, spiser de mer mme, men det blir færre måltid. Her er det omvent, spiser mer og oftere jo eldre hun blir...Begynner å være litt redd for at hun blir for stor ,er godt over gjennomsnittet allerede nå,men skal jeg liksom prøve å begrense hvor mye hun spiser ? Synes ikke det blir riktig på et så lite barn, man sier jo at flaskebarn skal ha mat så ofte de sier fra akkuratt som brystbarn.. Vet ikke hva vi burde gjøre.. takknemlig for alle svar..
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 Ville bare si at det er jo i det siste anbefalt at man skal begynne med grøt fra 6.mnd, og på pakkene står det fortsatt fra 4.mnd, så det er ikke sikker at det ikke er farlig med over 1 l mme bare fordi det ikke står på pakkene..
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 HI her igjen.. Hvordan lager man velling ? Og hvor mye skal man gi til å begynne med ?
;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 Hei! Hvis du skal prøve med noe så tidlig (prøv å vente iallefall en uke til) så prøv med hjemmelaget middag. Mop poteter og gulrøtter sammen med litt kraft. Vi hadde samme problemet med lillegutten, begynte med dette når han var 3mnd2uker gammel. Var HS som sa vi skulle prøve det i stede for grøt. Han likte det kjempegodt og begynte med grøt når han var nesten på dagen 4 mnd.. Mange små barn vil ha melk ca hver 3 time, iallefall om de blir ammet. Mens andre barn har større behov og vil derfor gjerne ha mere mat.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 Vi begynte med tynn gröt da babyen var 3,5 mnd pga stort matbehov. Jeg ammet stort sett annehver time og han våknet ofte om natten. HS frarådet men vi ville pröve og etter noe dager fikk vi en annen baby! Han slukte gröten og sov i 4-5 timer sammenhengende om natta og det var så deilig. Nå er han 5 mnd og vi er oppe i 2 grötmåltider per dag. Mye mer fornöyd baby i huset som ikke henger på puppen 24/7 Til syvende og sist er det du som bestemmer, men begynn med tynn gröt ,"suppe", för du gradvis öker på og gjör gröten tykkere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå