Gå til innhold

Strikke?

Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor man kan lære seg å strikke? Har så lyst å strikke babytøy, eller i allefall et babyteppe. Har bladd i nøstebarnas bok, vil så gjerne strikke sånt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en titt på tråden på 3 tri :)

Tips der :)

Skrevet

jøss er det flere en meg som har fått "strikke dilla"? =0)

har aldri strikket noe annet en skjerf men har begynt med teppe nå...

vel jeg strikker skjerf så hekler jeg skjerfene sammen til et teppe til slutt... ;0p regner med at det ikke skal gjøres på den måten egentlig men det funker sikkert...

Skrevet

se på garnstudio.no

der er set strikkeskole og mange gratis oppskrifter :)

bare husk å ikke begyn med noe som er for krevende og stort, for da kan man miste motet fort... for det tar jo litt tid i begynnelsen

lykke til!

Skrevet

Jeg har plutselig fått strikkedilla og har begynt på en kosedress til den lille! :) Utrolig koselig dillearbeid :) Heldigvis har jeg egen strikkesupport (mamma) som kan hjelpe meg der jeg står fast. Disse strikkeoppskriftene ser jo bare greske ut for meg.. :)

Skrevet

Unnskyld, men nå måtte jeg dra på smilebåndene =) Jeg har aldri hørt om noen som strikker skjerf og hekler de sammen til et teppe =) Søtt!

Det som er vanskelig med å strikke er jo å lære seg alt man må kunne av grunnleggende saker - legge opp, felle av, rette, vrange, you name it. Det vanskeligste er allikevel å skulle prøve å lære bort. Jeg er ikke så dreven selv, så jeg skal ikke prøve å lære bort kunsten til noen enda =) Mamma lærte meg å strikke og hun hadde det vanvittig moro med det! Jeg klarte ikke en gang å legge opp masker til å begynne med =) Nå har jeg strikket x-antall skjerf, 1 lue, 1 alpelue, pulsvarmere, nesten ferdig med en genser og har strikket et babyteppe. Hadde jeg ikke vært så uheldig at jeg mistet oppskriften på den genseren jeg har begynt på, skulle jeg strikket ferdig den nå. Men det ser ut til at jeg må finne en annen oppskrift og begynne på nytt =/ Men før den tid skal jeg strikke minst ei lue til =)

Skrevet

Jeg strikker masse og både jeg og andre jeg kjenner har faktisk strikket "skjerf" og sydd sammen til tepp :) Men da har det vært lappeteppe. Blir sinnsykt mye å sy sammen hvis man ikke strikker remser med lapper i stedet for bare løse lapper.

Skrevet

Nå ble jeg inspirert altså! Skal jammen dra og kjøpe den nøstebarnaboka med det samme. Så tar jeg meg en tur til tanta mi, hun er en racer på å strikke. Får se hvor god lærer hun er også :-) Kanskje jeg får til et pledd eller noe?

Så morro at det flere som har strikkedilla!

Skrevet

Jeg tror det beste rådet jeg kan gi er å prøve å få noen til å lære deg det. Det er ikke vanskelig, men det er veldig fint å sitte ved siden av noen som kan det og kan hjelpe deg med engang du gjør noe feil.

Jeg ville prioritert rekkefølgen på strikkelæringen slikslik.

1. lær deg å strikke rett frem på to pinner, gjerne pinne med tupp i enden slik at du ikke mister maskene. Strikk frem og tilbake til du kan det godt, til det blir skjerf eller lapp til babyteppe.

2. lær deg å felle av, dette er litt lettere enn å legge opp selv.

3. lær deg å strike vrange masker. Da kan du lage vrangbord.

4. strikk på rundpinne slik at det kan bli en genser.

5. lær å legg opp masker, dette er ofte det folk syns er vanskeligst.

Noen tips før du begynner.

Bruk litt tykt garn og gjerne strikk på pinne 5 eller større. (babytøy strikkes ofte på pinne 2,5 eller 3) Da ser du hva du gjør og du ser resultatet ganske fort.

Ikke bruk for pusete garn. Vanlig ull er det letteste.

Pass på å ikke strikke for hard, stramme tråden for mye. da blir det vabskelig å strikke.

Husk å sitte godt, skuldrene må få hvile, gjerne en pute under albuene så ender du ikke opp hos fysioterapeuten om en uke

Lykke til...

Skrevet

www.pinnsvindesign.no/strikkeskole.htm

Her fant jeg noen tips da jeg satte igang... Trengte en oppfrisker :)

Teppet fra nøstebarn er lett å strikke og blir skikkelig fint. Best å ta den skrå varianten der du øker masker etterhvert, for da får du automatisk en fin hullekant rundt. Bare søk på "Mor Signes babyteppe", så finner du oppskriften.

Lykke til!

Skrevet

Jeg anbefaler også at dere tar en kikk på en bok som heter Myk start. Den har masse enkle og flotte oppskrifter, veiledning bakerst og strikkeråd for gravide. Alt fra tepper, votter, sokker, dresser etc. Jeg fikk denne boken av svigermor til jul og er godt i gang en flott bok. Tror jeg så reklame for den her på BiM før jul.

Jeg strikker mye og det blir jo ikke noe mindre i disse dager. Her går det i lyseblått siden vi vet med ganske god sikekrthet at det blir en gutt. Jordmoren var ikke i tvil på UL og det var ikke vi som foreldre heller.

Strikk i vei uansett om dere er erfarne strikkere eller nybegynnere. Alle strikketøy har sjarm og er praktiske. Og det fine er jo at det finnes jo ingen fasit på hvordan man skal strikke et teppe eller en sokk. :)

Kos dere

Skrevet

hihihihihiiii...hadde egentlig tenkt til å strikke et lappeteppe ja men så fant jeg ut når den ene lappen var stor nok at jeg ikke visste hvordan man avslutter....så da ble det remse lappeteppe istedet ;0)

fant og ut at jeg har egentlig diverse familie medlem som kan strikke så jeg kan jo bare spørre de....

Skrevet

http://www.garnstudio.com/lang/no/skole/strikk_index.php

Her har du det du trenger av strikketeknikker med illustrasjoner og greier.

(Se menyen på venstre side for de forskjellige tingene du kan lære

de får + fra meg for å ha eget kapittel om forkortelser)

Vet ikke om du får det stort bedre på nettet altså.

Kan være bra å ha noen å spørre om hjelp også, en som kan se hva du gjør.

Jeg har strikke/hekle-dilla mer eller mindre hele tida jeg :-P

Hatt det i årevis (og dermed fått masse stjerner i boka hos seniorgenerasjonen, hehe)

Vil bare advare om at når man først kommer i gang, er det ganske vanedannende :-P

Skrevet

Jeg lærte meg å strikke på

http://www.pinnsvindesign.no/strikkeskole.htm

Strikket en babyjakke til niesen min på 6 mnd. Valgte nok en litt for vanskelig oppskrift å begynne med, for brukte 4 mnd... men den ble da ferdig :) Tenker jeg skal begynne å strikke noe til meg selv etter å ha vært på ul om en mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...