Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Er det noen her som ikke vil amme??? jeg vurderer begge deler og ønsker å høre hva andre skal og eventuelt hvorfor en ikke vil amme... Gidder ikke svar som er spydige, frekke og som inneholder ordet "egoist".
2 fine små Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Dersom jeg ender paa aa ikke amme, saa er det fordi jeg evt ikke faar det til eller at babyen ikke faar det til, eller at noe hindrer meg som jeg ikke selv raader over. Forrige gang gikk det fryktelig enkelt, saa var ikke noe aa lure paa, tenkte paa det som praktisk for MEG, hehe... Jeg fullammet vel i 5-6 mnd, saa gradvis mindre til 10 mnd hvor det sa stopp av seg selv. Jeg gjorde nok ikke "aaaaaalt som staar i min makt" for at det skulle vare lengre heller, og jeg er ingen ammefantast som mener at alle paa doed og liv skal amme. Det falt seg naturlig og gitt greit nok. Denne gangen har jeg mer tid og ro, baade i forkant og i barselstiden og mistenker at jeg evt ammer noe lengre, DERSOM vi faar det til altsaa. =o)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 jeg kommer nok til å prøve en stund å amme, men jeg kommer ikke til å gå gjennom ild og vann for å få det til nei:o) orker ikke det alså..
Lykkeli! Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 Hei Det er utelukkende bare fordeler ved å amme, og jeg skal prøve så langt det rekker å få til å amme mitt barn! * Morsmelkerstatningen i dag er veldig bra, men ingenting slår morsmelka i næringstoffer, vitaminer og mineraler. * Barn som ammes blir mindre syke, og de som ammer blir også mindre syke. Morsmelk inneholder antistoffer som overføres barnet, og gjør det mye mindre sykt, som f.eks forkjølelse, feber, mm * Man forbruker mye energi når man ammer, og det er lettere å gå ned i vekt (det man la på seg under svangerskapet) når man ammer *Å amme er både billig og praktisk! Morsmelkerstatning er ganske dyrt, men melka har du allerede (de fleste iallefall). Morsmelk skal handles inn, blandes, varmes... Ammer du, kan du bare slenge ut en pupp, så har du alt du trenger * Å amme er dessuten koselig! Jeg har ingen barn fra før, og gleder meg til å oppleve å få lov til å amme min lille gutt Vel... Morsmelkerstatning har også sine fordeler: * Gir man erstatning kan man fysisk måle hvor mye barnet får i seg av mat. Men babyen kommer nok til å gi deg beskjed om det får for lite, og du må supplere med erstatning... * Når man gir barnet erstatning, har man mere frihet, sies det... Men man mister mye frihet med å få et barn; hverdagen blir automat forandret med et barn i huset. Selvfølgelig kan man gå på en fest en gang i ny og ne, eller ta et glass vin til middagen, da pumper du deg på forhånd og enten fryser ned melka eller setter den i kjøleskap til den skal brukes, og varmer den før bruk. Lykke til med avgjørelsen
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 17. januar 2008 #5 Skrevet 17. januar 2008 Jeg ammet ikke sist fordi jeg fikk det rett og slett ikke til og fikk ikke hjelp på sykehuset, ble sendt hjem med beskjed om og begynne og pumpe meg.. Så denne gangen skal jeg prøve veit litt mer denne gangen en jeg gjorde da med hva jeg kan kreve o.l men går det ikke denne gangen heller så går det ikke, jeg kommer ikke til og pine meg selv gjennom amming.. Jeg har ei frisk og sunn datter i dag som er vokst opp på MME fra hun var 2 uker gammel (pumpa meg det jeg klarte men mistet melka rundt 2 uker etter fødsel) så jeg har ingen problem med og ¨gå over til MME denne gangen om amminga ikke skulle gå, men har veldig lyst og få det til bådefor ungen og min egen del.. Slippe og måtte tenke på og ha flasker klar hele tiden og måtte varme flasker når vi var ute o.l..
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #6 Skrevet 17. januar 2008 takk for gode svar allesammen:o) har egentlig tenkt å amme, skal jaffal gjøre en god innsats for å få det til!!! vil så veldig gjerne, men har sett hvordan mange sliter med brystbetennelser osv. så det skremmer meg litt, men jeg skal ikke gi med før jeg har gitt det en godt kjangs jaffal:o) HI
lillespiren2:) Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Hei. leser om så mange som har vansker med å amme, håper jeg ikke får noe problemer med det, fordi jeg tenker å amme, og så lenge jeg har melk, ser jeg ingen grunn til ikke å amme. Tror ammingen er med på å knytte ekstra nære bånd til babyen.. men jeg vet jo ikke hvordan det er før jeg har prøvd.
2SmåTroll Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 Mulig jeg kanskje ammer 1 mnd. Og så er det over på flaska. Fikk ikke til amminga på første mann, og syntes det var super koselig med flaske, og pappaen satte virkelig pris på og kunne delta så tidlig. Det samme gjorde bestemødre og. Og så er det jo mer frihet med flaske og.
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 Hei. Jeg syns det bare var plunder og heft å amme, følte det var helt "feil" og koste meg ikke noe med å "bare slenge ut puppen" når det var tid for mat. Fikk i tillegg brystbetennelse når jenta mi var 6 uker gammel, men legen ville ikke behandle(!)..joda..det var den amminga.. Jeg har tenkt å prøve igjen nå, men får jeg de samme følelsene har jeg ikke tenkt å pine meg igjennom amming. Det beste for barnet er "mamming", ikke amming ;o) Ingen tvil om at morsmelk er best, men i visse tilfeller er MME et godt alternativ ) Det var befriende å få begynne med flasker, jeg ble litt friere, og pappaen fikk delta på lik linje med meg. Det bandt bånd mye mer enn ammingen...!
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #10 Skrevet 18. januar 2008 Jeg fora opp forrigemann på mme fordi jeg ikke fikk til amminga sist. Synes det var UTROLIG mye pes med koking av flasker, koking og avkjøling av vann, måle opp strøkne skjeer med gråtende baby på armen og konstant gnaging på samvittigheten fordi jeg i ettertid fikk for meg at jeg bare kunne gjort sånn og sånn så ville det funka. (men vet jo ikke om det stemmer. Følta at jeg hadde prøvd alt før jeg slutta) Så til de som kan amme og kanskje får det til vil jeg bare si at det blir mer arbeid for deg selv enn du kanskje hadde trengt. (og flaskemammaer; gå til innkjøp av en sterilisator og vannkoker uten kobberrør. Livet ble litt enklere når jeg bare kunne hive på flaskene og vannet og ikke tenke på det igjen før jeg skulle mate ungen) Se også ammehjelpen.no og flaskeposten.no Nyttige sider med mange gode råd.
lanoforliten Skrevet 18. januar 2008 #11 Skrevet 18. januar 2008 Da jeg fikk min gutt for tre år siden gikk alt i stå med ammingen. Jeg følte jeg gikk gjennom ild og vann for ammingen, men måtte til slutt gi opp. Greit men flaske syntes jeg, helt til jeg kom til helsestasjonen, der fikk jeg en kommentar av en helsesøster som jg ble skikkelig såret over. Hun fikk nemlig prestert å si: "nå må du ikke føle at du er en mindre god mor enn de som ammer"...... Jeg hadde faktisk ikke tenkt tanken på det før hun minnet meg på det... Det var sikkert godt ment men......... Helsestasonen - allefall i mitt område- er helt fanatiske om amming, det er så man har lyst til å lyve hvis det går i stå igjen med ammingen bare for ikke å bli uglesett. Man vil jo det beste for sine barn, men når det ikke går, så går det o bare ikke!!
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #12 Skrevet 18. januar 2008 Amma til gutten var 4 mnd. Måtte begyne med litt ekstra på flaske, da jeg ikke hadde nok.. Tok ikke lange tida før pjokken streika helt.. Skulle ikke ha pupp, bare flaske! Skal prøve alt jeg kan for å få opp produksjonen denne gangen. Tror jeg er litt mer forberedt. Håper jeg kan amme mye lenger!! Det va igrunn slitsomt med denne amminga i perioder. Store tunge pupper, brystbetennelse, nattevåke osv. Men jeg må si at dette koking av flasker, vann, og leting etter muligheter til å få varma opp melka var mye mer slitsom enn å amme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå