SonjaPus Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Hvis han er muslim... hvordan har familien din/hans sin reagert på det at dere har fått barn? Har dere tenkt på dåp/omskjæring/velsignelse? Gjør religionen det vanskelig å oppdra ungen på en måte at dere begge er fornøyd? Har det kommet opp andre problemer? Jeg selv er sammen med en muslim, å jeg ser at familien hans ikke tar det så bra at vi i det hele tatt er sammen, så de tar det ikke særlig pent med at han har blitt pappa. Jeg har tenkt til å døpe han, synes ikke gutten min skal utsettes for den smerten som omkjæring vil gi han. synes ikke det er rettferdig å gjøre det mot han, han kan selv bestemme om han vil det i en eldre alder. Å siden jeg selv er døpt, synes jeg han også skal det =)..Vi har bestemt oss for at jeg kan oppdra han sånn som jeg vil (selvfølgelig vil han også være med på å oppdra han, men at han følger min måte =)... )
♥ anonym♥ Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Faren her er også muslim, men vi har bestemt at vi ikke skal ta noen viktige valg for han. Sånn som omskjæring å dåp og sånne ting. dette skal han få velge selv når han blir gammel nok. Familien til pappaen har ikke vært noe negative til dette (ihvertfall ikke som jeg har merket.. ) Vi hadde navnedag istedet for dåp å sånn da, slik at vi fikk hatt en liten "seremoni" hjemme med gjester og mat. Ellers oppdrar vi han vel sammen, det meste er jo greit untatt at pappa liker å skjemme han bort litt vel mye, og jeg da blir gående som en hønemor... :-)
Lille L Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Hei pappaen til dattern min er fra Libanon og muslim:-) Jeg er selv vokst opp med en pappa som er muslim og en mamma som er kristen! Jeg ble ikke døpt og det ble heller ikke dattern min. Vi har bestemt oss at hun skal få lære om alle religioner gjennom opveksten. Hun skal få velge selv når hun blir eldre. Fam hans sa ikke noe negativt til at vi fikk barn sammen, men nå er ikke vi sammen lenger så jeg møter det ikke så ofte. Pappaen til dattern min snakker arabisk med henne mens jeg snakker bosnisk og norsk så hun får lært seg begge deler:-)
Lille L Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 Og når det gjelder omskjæring. Så hadde jeg omskjært sønnen min(hvis jeg hadde fått gutt vel og merke:-) fordi alle guttene i fam min har blitt det og pappa sin side. Men det er meg:)
Mamsen86 Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 Jeg har barn med en muslim. Mini her ble ikke døpt. Vi valgte å ha navnfest for vesla, og er egentlig veldig fornøyd med det. Hadde familien og venner på middag, og storkoste oss! Religion får hun på en måte bestemme seg for selv etterhvert som hun vokser.. Nå er jo ikke jeg sammen med faren hennes, så det er jo jeg som har den daglige oppdragelsen. Så klart, det går jo litt etter min pipe her i huset! Hadde jeg fått en gutt så ville jeg ha omskjært han jeg også.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 Jeg har også barn med en muslim, er muslim selv da. Har en muslimsk far, men min mor kristen, eller hun tror på gud da, kan vel kalle hun for kristen, hehe.. Familien hans ble kjempe glad da de fikk vite at vi skulle få baby, de bor ikke i Norge de da, så har aldri møtt de, men det kom ikke noe negative ord fra de. Vi hadde ikke noe navnefest eller dåp siden vi ikke er kristen. Hadde vi fått gutt så hadde vi nok omskjært han da alle mannfolkene i familien min og til samboeren min er det + pga religionen. Vi er ikke praktiserende muslimer, så lever liksom ikke etter Koranen. Datteren skal selvfølgelig få velge den religionen hun vil eller ingen religion for den saksskyld, når hun blir eldre.
Lilly Marlene Skrevet 1. februar 2008 #7 Skrevet 1. februar 2008 nå må dere ikke glemme at det faktisk er straffbart og ulovlig med omskjæring i Norge da folkens!
mam <3 Skrevet 1. februar 2008 #8 Skrevet 1. februar 2008 Å herreguud!! Er du så dum eller later du bare som? Det er da ikke ulovlig å omskjære gutter i Norge, trodde det var noe alle visste!
Lilly Marlene Skrevet 1. februar 2008 #9 Skrevet 1. februar 2008 om jeg er dum har ikke noe med denne saken å gjøre. du har kansje ikke fulgt så godt med i mediene di siste åra du da? har vert mange diskusjoner og debatter om dette temaet, da det er mange muslimer som vil ha dette lovlig i norge. men det kommer aldri til å skje. det sier seg selv at det er helt bak mål å la uproffesjonelle mennesker få lov til å praktisere på di stakkars barna sine med kniv hjemme. en annen ting er di som blir omskjært på sykehuset fordi at det er en grunn for det. det kan jeg fullt forstå, men nei... uff la barna deres ha den kroppen di er født med, det er en grunn til at den er som den er vettu!
kajak&Daniel Skrevet 1. februar 2008 #10 Skrevet 1. februar 2008 Det er helt lovlig å omskjære gutter! Det gjøres da aldri med kniv hjemme! Så du trenger ikke spre feilaktig informasjon. Jeg vet om mange som har omskjært guttene sine i Norge på sykehus av profesjonelle. Så hvis du skal ta en debatt om omskjæring, så får du iallfall lese såpass om emnet først at du vet hva du snakker om.......... (når det er sagt, så ville ikke jeg omskjære gutten min da pga jeg vil han skal få bestemme selv.....)
kajak&Daniel Skrevet 1. februar 2008 #11 Skrevet 1. februar 2008 Har forresten barn med en afrikaner....... :-) Men han er ikke muslim da.
mama84 Skrevet 3. februar 2008 #12 Skrevet 3. februar 2008 uffda lilly, ikke så mye kunnskap om tema kanskje?? Debatten som har vært i norge ang ulovlig omskjæring har vært ang JENTER!Dette er selvfølgelig ulovlig.....Omskjæring av gutter er derimot fullt lovlig og gjøres ved noen sykehus i norge(er visst en laang venteliste har jeg hørt) Hadde jeg fått gutt hadde ikke omskjæring vært aktuelt med dette er heelt individuelt:) Barnefar er forresten ikke muslim men fra caribien og katolikk(dog ikke spesielt religiøs) Forresten er det ikke bare muslimer som omskjærer gutter men også jøder og mange katolikker...bare så det er sagt lixm:)
Lilly Marlene Skrevet 5. februar 2008 #13 Skrevet 5. februar 2008 syke syke syke mennesker. utsette barna sine for noe vondt på grunn av tradisjon og relgion? wtf!? "jadda men vi er gode mødre!?";p uff*
Lille L Skrevet 5. februar 2008 #14 Skrevet 5. februar 2008 Du er bare ute etter en krangel.. Klapp igjen for du vet tydligvis ikke en dritt om det!
Mamsen86 Skrevet 6. februar 2008 #15 Skrevet 6. februar 2008 Lilly, det er jo VISSE utsagn man egentlig bare kan spare seg for.
Pirkeanonym Skrevet 6. februar 2008 #16 Skrevet 6. februar 2008 I USA fikk jeg inntrykk av at det er mer vanlig å omskjære guttene, enn å ikke gjøre det. Det har med renslighet å gjøre, og ikke alltid religion. Har flere amerikanske venninner, og vi har hatt flere diskusjoner om omskjæring, og de mener at "alle" gjør det. Var også med på en "briss", det er en sermoni når jødiske babygutter blir omskjært, det var litt ekkelt syns jeg, litt rart å feire at babyen har blitt skåret i tissen lissom..
cathriine og Julie gullet Skrevet 6. februar 2008 #17 Skrevet 6. februar 2008 Hva skjer når en blir omskåret egentlig? og hva er hensikten med det? Vet ikke så mye om det jeg..
kajak&Daniel Skrevet 6. februar 2008 #18 Skrevet 6. februar 2008 Her står det litt om det: http://no.wikipedia.org/wiki/Mannlig_omskj%C3%A6ring
sovehje<3rte +jente+aprilspire Skrevet 9. februar 2008 #19 Skrevet 9. februar 2008 Blir seriøst letter sjokkert over at NORSKE mødre vil omskjere guttene sine. Da ser enn vel hvor mye makt muslimske menn har. Jobber selv på sykehus, og omskjering skjer her om forhud er for trang. Hvorfor omskjære gutter når man ikke har lov å gjøre det på jenter? Hvirfor omskjære fordi det er tradisjon? Jeg putter ikke silikon i puppene fordi det er tradisjon.... Synes det er håreisende å høre dette. Sorry ærligheten min, men tror neppe min mann ville ha fått skjært vekk forhuden sin! Tenk selv.... Jo da skjær det bort, hva er poenget med forhud? Bestem selv! La kroppen vere som den er skapt. Å er sikker på at når disse barna blir vokse at de ikke vil bli omskjært. HELDIGVIS!
kajak&Daniel Skrevet 10. februar 2008 #20 Skrevet 10. februar 2008 Må bare kommentere den første setningen din.. Du kan jo ikke si at muslimske menn har så mye makt, når en stor del av verdens befolkning som omskjærer gutter IKKE er muslimer. Vet du at det nesten ses på som en selvfølge i USA at guttebabyer omskjæres? Eller at det i mange ikke-muslimske afrikanske land også er normalen? Så da kan du jo like gjerne kommentere hvor stor makt amerikanske menn har? De gangene det gjøres, så er det jo fordi far OG mor har blitt enige om å gjøre dette. (Selv er jeg sammen med en kristen mann, som ønsket vi skulle omskjære gutten vår, men vi har ikke gjort det pga jeg ikke var enig. Men selv om jeg ikke liker omskjæring, syns jeg man iallfall får holde seg til fakta når man diskuterer temaet)
SonjaPus Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #21 Skrevet 10. februar 2008 Nå la ikke jeg ut denne debatten på forumet for å diskutere omkjæring!!! Jeg ville høre om andre unge mødres historier om hvordan de har det med en muslimsk/utenlandsk barnefar! Så hvis du ikke har noe annet å komentere enn omkjæring, får du starte opp en ny debatt! Å til dere som snakker stygt om omkjærering av gutter... la det være en sak som mor og far tar seg av aleine, ingen andre trenger å komme å snakke stygt om det! Synes det er rett og slett barnslig og respektløst...! Jeg er selv ikke for omkjæring uten medisinske grunner, men et sted går grensa!!
kajak&Daniel Skrevet 11. februar 2008 #22 Skrevet 11. februar 2008 Man kommenterer vel det man har å kommentere? De spørsmålene du stilte var jo først og fremst til de med muslims barnefar. Samboeren er ikke noe særlig religiøs, så religion påvirker ikke forholdet i noen grad.. Jeg har ikke diskutert omkjæring. Jeg bare sa at folk skulle slutte å kommentere ting som de ikke vet noe om. Men sorry, jeg skal prøve å la være å irritere meg over det de sier... Jeg er ikke interessert i å diskutere omskjæring heller, for jeg er verken veldig for eller veldig imot.... Men hvis du er interessert i å høre hvordan andre med utenlandsk barnefar har det, så kan du jo også komme inn på www.freeforum101.com/kulturkollisjon Der har alle utenlandsk barnefar og mange ulike erfaringer med dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå