Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Man sier jo at man ikke skal unngå noen matvarer når man går gravid og være redd for at det framkaller allergier hos barnet. Skjønner jo at barnet er beskyttet av våre antistoffer så lenge det er i magen våres og blir ammet. Det jeg lurer på er hva hvis jeg for eksempel hadde peanøttallergi og barnet har arvet det. Så spiser jeg peanøtter, kan da barnet bli utsatt for det i magen? Noen som vet dette? Virker jo litt logisk at det blir det da, men har jo aldri hørt om noen barn som har blitt syke i magen pga noe som dette...
Erisa* Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Det vil nok ikke ha noe å si, fordi barnet har knapt nok et immunforsvar så lenge det er i magen, og vil ikke produsere nok IgE (som er "allergistoffet" kroppen lager mot allergener som peanøtter) til at det vil få noen konsekvenser. I alle fall såvidt jeg kan forstå Dermed vil det ikke ha noen betydning for barnet i magen. Det får jo antistoffer fra mor, men det er IgG, og dette er ikke involvert i allergi. Nå har jeg aldri spurt noen spesialist om dette, og svarer bare utfra det jeg kan forstå i følge det jeg har lært. Så det kan selvfølgelig være at jeg har misforstått:) Med unntak av melkeallergi og en del andre slike allergier, er det vanligst at man utvikler allergi etter 3-4årsalderen, helst i skolealder. Hvorfor det er slik, er ukjent. Men man kan ofte spise noe gjennom barndommen uten å reagere, for så å bli allergisk mot det noen år senere. Merkelige saker. Hvis man er allergisk mot f.eks peanøtter under svangerkapet, kan det jo være lurt å prøve å holde seg unna (bortsett fra hvis man bare MÅ ha Snickers-is, da...), men det er jo mest for sin egen del:)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 Hvis du hadde hatt peanøttallergi hadde du vel ikke spist peanøtter? Tror ikke dette er noe å stresse med. )
Erisa* Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 Jeg har peanøttallergi (svak), og har vel spist ei peanøtt eller to må jeg innrømme...
Wicked witch Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 Hei. Dette kan jeg svare deg med sikkerhet om. Man arver bare disposisjon for allergi, ikke spesifikke allergier. Dvs. at man ikke arver allergi for spesielle ting. En annen ting er at nøtteallergi ikke er til å spøke med, kan plutselig slå ut veldig sterkt selvom man bare har hatt svake reaksjoner tidligere. Veldig mange tilfeller av anafylaktisk sjokk(livstruende allergisk reaksjon) kommer av nøtter. Når det er sagt har jeg nok utfordret min nøtteallergi av og til, men tror ikke jeg hadde tatt sjansen når jeg er gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå