Gå til innhold

Hvordan fordeler dere arbeidsoppgavene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mellom deg og sambo?! Da tenker jeg på arbeidsoppgavene i huset, Det å stå opp med barna, osv.

Her er det jeg som står opp med barna hver morgen. Sambo får alltid sove lengst. Jeg blir ganske sliten av det. Hadde håpet at han kunne ha stått opp med barna av og til han også. Ellers hende det at sambo tar gulvvask og støvsuging, men det er nok jeg som pleier å ta mesteparten av det også. Oppvasken er det alltid jeg som tar. All matlaging står jeg også for. Sambo gidder ikke engang å lage sin egen frokost eller kvelds. Når jeg ikke er hjemme om morgenen, hender det at han ikke spiser før middag. Irriterende, JA!!! Selv om jeg har vært borte hele dagen, og sambo hjemme, er det jeg som må lage middag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanligvis ( for ting kan være anderledes også ) så lager jeg maten, også frokost etc i helgene og kveldskos. Han lager middag og frokost av og til.

Jeg kan vel si at jeg tar 99% av klesvask, henge opp, brette og legge på plass klær. Jeg tar også det meste av "smårydding", støvtørking på "usynlige stedet" etc.

Vi bytter på å stå opp i helgene, slik at en av oss alltid får sove litt ekstra;-) Det setter vi begge stor pris på. Når det har vært mye våken timer om natten pga beibien så står han alltid opp og gjøre storesøster klar til skole og følger henne. Da får jeg sove.

Bleier etc tar vi vel sånn ca like mye ( vi teller ikke ). Vi liker begge å stelle med den minste;-)

Han tar som oftes all oppvask altså inn / ut av oppvask maskin. Han tar som oftest all støvsuging og vasking av gulv. Han tar all vasking og pleie av bilene våre også. Og de tingene der er det kjedeligste jeg vet så jeg har det som "plommen i egget" ;-)

Syns vi har et fint samarbeid og vi har vel skjelden eller aldri kranglet om "huslige" ting!

Skrevet

Når jeg er hjemme og pappa på jobb, tar jeg alle huslige oppgaver (som å ta utav oppvaskmaskinen, lage middag, rydde og stelle lillemor.) Når pappa er hjemme og jeg er på jobb, tar han alle huslige oppgaver.

Men noen oppgaver er alltid mine, som å vaske og brette tøy og å vaske og støvsuge huset. Likeså har han noen faste oppgaver, som maling og vedlikehold av hus, vask og reperasjoner av bil og sykler, oppussing og plenklipping. (ganske gammeldags vil noen mene, men vi syns det er greit sånn.)

Pappa står alltid opp lenge før lillemor og jeg, vi sover ofte til 10 mens han står opp klokka 6 for å gå på jobb. Så i helgene er det som regel jeg som står opp med snuppa, da fortjener han å hvile ut!

Skrevet

Vi dela på da, men eg gjer nok litt meir enn han.

men laga ikkje mat til han da får han klare sjølv. Ville tatt meg en prat me han.

Skrevet

Jeg gjør alt selv - er alene...!

Skrevet

Vi deler så godt som likt iallfall... Siden vi er hjemme annenhver uke blir det jo til at vi står opp med lillegutt annenhver uke og får en dag hver i helga hvor vi slipper å stå opp med ham og kan sove lenge, ellers tar vi hensyn hvis en av oss er syke eller har hatt noen dårlige netter... Når det gjelder matlaging så er det jeg som står for den, samme med klesvask, men den må mannen henge opp;) Husarbeid deler vi, han støvsuger huset og vasker badet, passer på å rydde stua, jeg tørker støv og passer kjøkkenet siden det er jeg som vet hvordan jeg vil ha det der;) Gulvvask bytter vi på. Oppvaskmaskinen også;) Hehe.. Synes det er ganske grei fordeling, men blir en del påminnelser om ting fra min side, da;)

Skrevet

Her tar nok jeg hvertfall 98 % av alt tror jeg.. Og det er alltid jeg som står opp, men så langt det lar seg gjøre får jeg meg en ettermiddagshvil mens han ser etter pøns... Bor sammen med en bortskjemt mammadalt som tar litt tid å snu, men det er håp i hengende snøre så det SKAL gå bra:-)

Skrevet

Jeg forstår ikke damer som dere jeg... har dere ingen kommunikasjon med samboer da?Det er jo ikke så rart at dere ender opp med å gjøre alt når dere faktisk bare godtar at det er sånn? Vi lever i 2008 og det må jo gå an å be typen gjøre noe eller komme seg ut? Hvorfor sitter dere bare og lar dem bli bortskjemt...?Jeg klarer ikke sette meg inn i deres situasjon, det er så langt fra hva jeg er vant med og forventer av en mann!

Hvorfor være sammen med en mann som dere ikke kommuniserer med?

Skrevet

Det er faktisk ikke så lett å vite hvor mye jeg kan kreve av samboeren! Jeg er jo hjemme med ungen mens han er på jobb, så jeg bør jo klare å få gjort litt husarbeid.. Så det blir stort sett jeg som vasker kopper og klær og smårydder rundt omkring. Men jeg får han stort sett med på å støvsuge, vaske og så videre. Jeg har i det siste sagt at han får legge sammen sitt eget tøy, så kan jeg ta resten.

Det jeg er mest misfornøyd med, er det at han praktisk talt aldri skifter en bleie. Han går jo glipp av masse kos med jenta, skjønner han ikke det? Det er som om han forventer at jeg skal si til han hva han skal gjøre, akkurat som om jeg er en ekspert på husarbeid og oppdragelse?! Jeg har sagt til han at han vet like godt som jeg når jenta vår trenger en ny bleie eller et bad, men han skjønner det visst ikke helt..

Skrevet

Hei. Han jobber og jeg er hjemme hele dagen. Så da er det jeg som passer på henne, å når jeg er hjemme bruker jeg å rydde i stua,soverommet,kjøkkene, støvsuger, tar oppvaska(ikke hver gang). Når han kommer hjem lager enten jeg eller han mat, egentlig er oppvaska "hannes" jobb. Men jeg bruker å ta den for det. vasketøy gjør vi begge, men det er jeg som bretter det å legger det i skapet. Han kan godt passe på hun lille når jeg er hos venniner osv. bytter bleier kommer ann på hvem som har henne da. Her om dagen tok vi stein saks og papir om hvem som skulle bytte bæsjebleia. Det er jeg som står opp om nattan med henne helg og hverdager..

Skrevet

Jeg gjør 99% av husarbeidet, minst! Jeg gjør 90% av arbeidet med barna, men nå etter snart 3 år med mas har han begynt å hjelpe litt til med storesøster. Så jeg håper det kommer seg litt mer.

Jeg gjør 40% av det som skal gjøres ute (vi bor på gård)

Jeg er med på alt når han spør, men jeg har ikke greie på gård og har sagt at jeg kan hjelpe viss han spør. Men han er bare irritert pga barna kommer først. Det er så stress å spør for da må jo jeg alltid gi mat og slik først.

Vi har nokså forskjellige prioriteringer om hva som er viktig å gjøre. Og han mener at det ikke er arbeid å våre hjemme med barna -helt til han skal være hjemme med storesøster- og det er på toppen av det hele bare en.

Skrevet

Er veldig fornøyd med den fordelingen vi har.

Feks.:

Har stort sett en dag i helga hver hvor vi kan sove litt lenger.

Matlaging,handling,oppvask osv. gjør vi ganskje likt.

Stort sett jeg som vasker og bretter klær.

Stort sett mannen min som støvsuger og vasker gulv.

Skrevet

Jeg blir ofte litt irritert fordi jeg syns han bidrar for lite med husarbeid. Jeg gjør nok 95 % av alt innendørs. Han vasker og ordner sine egne klær og tar av bordet etter middag. Skal han gjøre noe annet må jeg be ham om det og gjerne mase litt. Men så order han alt med bilen og andre utendørs-ting, betaler regninger og har kontroll på forsikringer, tar alle tlf ol ang oppussing i huset. Han henter og bringer storesøster i barnehagen, står opp hverdagene med henne og så bytter vi på i helgene. Så ok, han gjør nok litt likevel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...