selfangerkjerringa Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 I kommunen hvor jeg bor, har jordmortjenesten nå blitt kuttet til det minimum som staten krever. Det vil si vi har jordmordekning i kontortid, fra åtte til fire. Skulle noe skje utenom kontortid (og de fleste fødsler starter jo nettopp på kveld/natt) må vi henvende oss til legekontoret/legevakta. Vi får ikke følgetjeneste til sykehus - som er 2-3 timers kjøring på dårlig veistandard, inkludert fergetur (ferga går fra 06 til 24, kan rekvireres spesielt om man trenger skyss midt på natta), og må altså reise uten jordmor til sykehus når fødselen er igang. Hvis det er ledig ambulanse. Når man så er ferdig med fødselen blir man sendt hjem fra sykehuset etter 2 døgn. Føllings test må man dra til legekontoret for å få tatt, siden de ikke rekker å ta denne på sykehuset før man blir hjemsendt (hjemturen må altså da skje for egen regning, i privat bil, eller en drøy time med hurtigbåt pluss en halvtimes kjøring med bil etterpå). Det er ikke ammepoliklinikk her i kommunen, så hvis man skulle behøve hjelp til amming må det skje mellom åtte og fire på dagtid. Ville dere syntes dette var akseptabelt? Dette er faktisk ikke ulovlig - det er deimot godt innenfor standarden i henhold til myndighetenes minstekrav for fødeomsorg...
Gjest Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Synes det er dålig. Glad jeg ikke bor et sted hvor det er slik! Her finnes det tom tannleger som er åpne til 24:)
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 Glad jeg bor i Oslo, og ikke Ytre Langtvekkistan!
~sjiraff~ Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 Det eneste jeg reagerer på aer vel at man ikke får følge til sykehuset om det skulle være nødvendig (for veldig mange er det vel totalt unødvendig?).
selfangerkjerringa Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. januar 2008 Kan forøvrig legge til at fram til og med desember 2007 hadde vi døgnbasert jordmorvakt, med følgetjeneste. Dvs jordmor var med i ambulansen om nødvendig. De sto også på som bare juling for å få rekvirert sea-king istedet for ambulanse i tilfeller der det hastet ekstra. I etterkant av fødsel var det alltid mulighet til å ringe jordmor hele døgnet for råd og praktisk hjelp i forhold til amming.
Adalis Skrevet 17. januar 2008 #6 Skrevet 17. januar 2008 Veldig dårlig!! Samme kjøretid her også, men uten ferge. Og her er det kun jordmor fire timer hver onsdag.... Men, om fødselen nærmer seg pressing i bil eller ambulanse, kommer en annen ambulanse møtende med jordmor da. Og man kan sikkert være lenger på barsel om man ønsker det. Det med barsel syns jeg egentlig var det værste med stedet ditt...
*Rutletutt* Skrevet 17. januar 2008 #7 Skrevet 17. januar 2008 Uff, da hadde jeg blitt stressa tror jeg...
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 17. januar 2008 #8 Skrevet 17. januar 2008 Nei, det syns jeg ikke! Jeg bor en drøy halvtimes kjøring fra føden, men i nabokommunen. Vi har egen jordmorvakt, med jordmor som kommer hjem til deg når fødselen er i gang. Man kan ringe døgnet rund, om det bare er fordi man lurer på noe. De er flere jordmødre som bytter på å ha vakt. I tillegg følger hun med til sykehus, dersom HUN syns det er nødvendig. Hun kommer hjem til deg for å sjekke åpning og utvikling av fødsel, slik at man ikke må bomtur til sykehuset. Jeg er glad jeg bor her jeg bor!!
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 17. januar 2008 #9 Skrevet 17. januar 2008 Dårlig, ja, men mye bedre enn her i kommunen..... Her har vi IKKE jordmor! Tjenesten kjøpes hos en nabokommune; og jordmor er innom 6(!!!!) ganger pr. ÅR! Ellers har legen ansvar for de gravide. Har også ferje + tre timers kjøring til sykehus. Resulterte i SeaKing tur for min del sist fødsel;0) Artig med helikopter.....
Gjest Skrevet 17. januar 2008 #10 Skrevet 17. januar 2008 Vel, her er det ikke jordmor i det hele tatt og vi må også bare håpe det er en ambulanse ledig om noe skulle skje, det tar 1,5 time å kjøre til sykehuset, evt 20-30 min med helikopter. Jeg har dog forklart situasjonen på barselavdelingene jeg har vært på og derfor fått være en ekstra dag der slik at de fikk tatt føllings testen før hjemreise. Akseptabelt? Sikkert ikke, men man vet jo også hva en går til når man velger å bosette seg i "bushen", i hvertfall gjorde vi det ;-)
selfangerkjerringa Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 17. januar 2008 Alva: såklart man vet hva man går til! Selve avstanden til sykehuset vil jo aldri endres uansett. Men som jeg skrev litt lenger oppe her: fødetilbudet har blitt rasert - det var mye bedre bare for et par måneder siden.
flashdancepants Skrevet 17. januar 2008 #12 Skrevet 17. januar 2008 Blir utrolig sinna på dine og alle andre som skal få barn der oppe sine vegne! Jeg synes det er provoserende nedprioritering av kvinnehelse, og føyer seg inn i rekka sådann. Og selvsagt pga kutt for å ikke gå i tap. Alt skal jo lønne seg, må vite. Skjønner heller ikke hvorfor staten maser om flere barn når de ikke kan legge til rette for det. Hadde forsøkt å lage underskriftskampanje og/ eller klage til kommunen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå