Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egentlig aldri fulgt med på denne debatten da det ikke gjelder meg, men nå har jeg en kusine som skal flytte fra samboeren sin. De har ett barn på 7 år sammen, og hun er så redd for at han skal forlange 50-50.

Kan han det?

Han er egentlig ikke interessert i sønnen sin, og min kusine flytter bare 200 meter fra bf, så gutten kan komme og gå som han vil, men han gjør det for at hun ikke skal få noe bidrag (dette har han sagt klart fra om). For det får hun vel ikke hvis man har 50-50?

Ikke spør hvorfor de har barn sammen, men de er over 40 år begge to, så det var vel en grunn... :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Han kan jo forlange det, han kan forlange hovedomorgen også. Men det er slik at hvis dette går såpass langt som i retten, så kan ikke domstolen dømme 50/50.

Kusina di vinner sikkert i retten, men de kan jo komme til en privat ordning der barnefar ikke betaler bidrag. Eller så kan han i stedet for å betale penger til mora (for en gjør jo det på papiret) direkte kjøpe noe til barnet...det føles kanskje mer naturlig ut for far å gjøre. En eller annen kan jo gjøre ham oppmerksom på at ved 50/50 må han betale for halvparten av alt mulig til ungen, noe som nok er jo dyrere enn å betale bidrag.

Skrevet

når barnet er så stort og foreldrene bor så nerme så er det ikke godt og si hva en rettsak vil føre til. men per dags dato blir det ikke 50/50. men det kan jo bli alt murlig annet.

et barn på 7 år har rett til og få si sin mening om h*n ønsker det. så om begge foreldrene ønsker og ha barnet boende hos seg og hun ønsker og bo 50/50 så burde vel det vær murligheter for og prøve ut dette over en tid?

Skrevet

Tusen takk for svar, jenter. Dere kan så mye :)

Skrevet

jeg vil bare gjøre oppmerksom på at en ny barnelov utfomes og hvordan det blir med 50/50 i den vet vi enda ikke. så det med at det ikke kan blir 50/50 kan bli endret på til sommeren ;-)

Skrevet

Tviler på at d går slik.. Hvis de vil d beste for de fleste barn så blir d ikke til d.. Jeg er både for og imot det.

Skrevet

jeg tror det blir en åpning i loven, slik at en rett kan dømme 50/50 men at det ikke er noe standar.

men jeg tror ikke at 50/50 blir den nye "vanlige samvær"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...