Gå til innhold

Ikke kjøp Babybjørn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppfordring til alle som planlegger å kjøpe bæresele:

Ikke bruk masse penger på Babybjørn, når dere kan kjøpe en Mei Tai, bæresjal, Beco eller Ergo! Disse er kjempemasse bedre for ryggen deres og for babyen!

Kjenner ingen som er fornøyd med Babybjørn. De klager over vong rygg og nakke, den kan ikke brukes når babyen har lagt på seg noen kilo og den skal ikke brukes i mer enn 30 min i strekk fordi det er skadelig for babyen. Det sier jo sitt om hvor lite praktisk den er!!!

Bæresjal og Mei Tai er kjempebehagelig å bruke, kjempegod for baby (de kan være i de i timesvis uten problemer), og kan brukes til barnet er 3 år (varierer litt).

Sjekk ut lotusbarn.no eller tettinntil.no for mer tips!

Og husk å bære babyen deres masse! De blir IKKE bortskjemt, de får mindre kolikk, føler seg trygge og sover bedre om natta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempefint innlegg!

Jeg har fått en del tips om bæring av barn gjennom svigerinne. Fått låne mei tai og har gått til anskaffelse av et mameco bæresjal som kan brukes fra nyfødt til 3 år. Skjønner ikke at flere ikke vurderer dette når de skal gå til anskaffelse av bæredingser. Helt kurant til premature og herregud så fort barna roer seg i slike kreasjoner. Fint er det også! På babyhawk.com kan du velge mønster på mei tai helt selv og få tilsendt fra USA. Sjekk også ut krusedull.net.

Skrevet

Jeg må si meg enig.

At mange velger Babybjørn kommer sikkert av at den er så kjent..

Jeg hadde først en vanlig Babybjørn, men småen satt ustøtt og jeg fikk skikkelig vondt i rygg og nakke av å ha den på meg en stund.

Deretter kjøpte jeg en BB Active, uten at jeg synes den var noe bedre i bruk. Solgte den og kjøpte en Ergo Baby Carrier istedet. Mye bedre!

Jeg gikk på fjelltur med småen da han var ca 9 mnd i Ergo, det gikk kjempefint. Jeg ble ikke sliten av å bære, og småen sov. :) Venninnen min sverger til Mei Tai.

Skrevet

Vi hadde babybjørn og brukte den masse da datteren vår var lita. Hadde nok klikket uten den for det var bare der hun sov de første månedene. VI hadde den active-varianten og den fikk ikke vi vondt i ryggen av. Enig i at den vanlige er pyton. Bæresjal prøvde jeg men det var alt for mye mikkmakk til at jeg orket å linne det på meg. Hun som skulle være oppi det hatet det også så det ble fort solgt!

Skrevet

Veldig fornøyd med babybjørn aktiv her også!! :-) Enkelt, praktisk og komfortabel for babyen.

Skrevet

Det er sikkert mange som er fornøyd med Babybjørn active.

Dette er likevel en oppfordring til alle om å velge noe annet, fordi det fins mye på markedet som gir bedre og riktigere komfort for babyen, og som kan brukes mye lengre enn Bb! Og det er helt sikkert mange som ikke vet at det fins alternativer, noe som er kjempesynd!!

HI

Skrevet

Skriver under på denne!

Jeg visste ikke om annet enn Babybjørn før jeg snakka med ei på helsestasjonen som bar en 10 måneder gammel baby i Mei Tai!!! Og jeg som hadde slitt ut ryggen med Babybjørn - hvorfor var det ingen som hadde fortalt meg at det finnes alternativer???? Nå vet jeg bedre :))

Skrevet

hvor står det egentlig at babyen ikke skal ligge mer en 30 min i babybjørn??? står jaffal ikke i bruksanvisninga... har bare hørt positive ting om babybjørn jeg! orker ikke noe sjal-greier en må gå på kurs for å få på alså... syns foresten at babyens hode ofte ligger å dingler i disse sjalene å DET er umulig behagelig for nurket.

Skrevet

Jeg brukte babybjørn fra min sønn ble født så lenge jeg kunne, helt genial! er gravid igjen nå og har ganske enkelt kjøpt en fint brukt for billigere pris (solgte den forrige, hadde ikke planer om mer barn da, hehe)

Skrevet

Nå er faktisk retningslinjene med Babybjørn at barnet skal sitte alder + 0, altså 1 mn -10 min

2 mnd -20 min

3 mnd -30 min

Dette er anbefalt fordi det er belastende for hofter og rygg hos den lille å sitte i BB.

I tillegg så sitter uansett barnet helt forferdelig egentlig, beina hengende rett ned og all vekt på rumpa. ville du selv sittet sånn dersom du kunne velge?

Jeg visste ikke om annet når jeg ble mamma første gang.

Nå er garderoben med bæretøy nesten like velutstyrt som den er med yttertøy:)

Og vesla på 16 mnd trives kjempegodt med å være bærebaby:)

Skrevet

Ikke kjøp babybjørn????? er vel ikke du som bestemmer! kjøper akkurat det jeg vil,eller jeg har kjøpt til førstmann,og har stoooooooooore planer om og bruke den igjenn

Skrevet

Elite Cruiser er mye bedre enn BabyBjørn!

Det unike med denne bæreselen er at du i stedet for å legge belastningen på skuldrene heller legger tungden på hoftene. Det blir mye lettere å bære og kroppen din vil elske den! Hoftebeltet er bredt, polstret og det kan reguleres. Midjebåndet hjelper til å fordele/balansere vekten riktig. Brede og polstrede skulderstropper.

http://mammaogmeg.no/product_info.php?products_id=323

Jeg har selv kjøpt Elite Cruiser og er kjempe fornøyd, den er ikke så dyr som BabyBjørn heller, jeg betalte 549kr på Liten

Skrevet

Kjempe bra at du tar opp akkurat dette!:)

Når man bruker babybjørn sier det seg vel selv at babyen får en ganske stor belastning på rygg.... Det er vel ikke akkurat vanskelig å tenke seg til?:) når man ser hvor lite støtte babyen får til ryggen. Blir liksom hengende. Ja, jeg kjøpte faktisk selv babybjørn til gutten min. Hadde nesten ikke hørt om Mei tai og andre bære sjal/seler. Vi kuttet ut babybjørn med en gang etter at jeg fikk forklart hvor stor belastning babyen får i ryggen. Valgte heller å sy en sånn Mei Tai. Der får barnet myyye mer støtte til rygg. Også er den mye bedre til min rygg:)

kjempe enkel å sy selv!

Tror jeg fant oppskrift på www.sykroken.org.

Skrevet

Enig!!! De som kjøper Babybjørn er lite opplyst, for å si det på en litt stygg måte!

Babyen henger etter skrittet, som noen andre nevnte, istedet for å sitte på rompa som er mye mer ergonomisk riktig.

Og de som sier de bruker Babybjørn fordi de ikke 'orker å styre med de sjalgreiene' innrømmer jo bare hvor uvitende de er! Det fins mange typer bæreseler som er like enkle i bruk som Babybjørn, men MYE bedre for bærer og baby!!

Skrevet

Vet dere at barn utvikler seg dårligere motorisk nå enn for bare få år siden? At de i gjennomsnitt grabber og går seinere enn tidligere? At mange fysioterapauter og spesialister fraråder denne bæringen som er blitt så populær? At babyen får for liten tid til å ligge på gulvet der de utvikler seg mest? Ting er ikke bra bare fordi de stammer fra en urbefolkning! Eller fra fjerne land der de faktisk ikke har annet valg enn å bære barna sine fordi de må jobbe....

Skrevet

Sikkert mye som er riktig i innleggende over, men å hevde at barn som blir båret får dårligere motorikk er drøyt. Foreløpig er det lite som tyder på at eks. afrikanske barn er svake motorisk... Jeg tror heller den evinnelige vognsittingen til barna er tre-fire år er med på å skape dårlig motorkk, det samme gjelder generell overbeskyttelse der ungene ikke får utforske og prøve ut kroppen sin. Min første sønn som i dag er åtte, hatet å ligge i vogn, så vi brukte bæresele masse. Jeg holdt meg ikke til denne 30-minutters reglen, men heller ikke ofte jeg hadde behov for mer enn 30 min sammenhengende. Han krabbet da han var 6 mnd. og gikk da han var ti måneder, tror på ingen måte bæringen gjorde han svakere. Er gravid igjen nå, jippi, og om ungen liker det -blir det bæresele av ett eller annet slag denne gangen også. :-)

Skrevet

Det er jo ikke jeg som sier det! Det er spesialister på motoriske ferdigheter. Det er for mye synsing og lite forskningsmessige uttalelser her på BIM. Søk på forskningsrapporter og les litt om dette. Det er helt riktig at vi også lar ungene våre sitte for mye i vogn. De påpeker også det at vi tilbringer mye tid på kafe sammen med andre i permisjon, noe som innebærer at ungene får for liten tid til trening og samhandling på gulvet. Ikke meningen å være negativ altså, jeg vil bare at vi skal være kritiske på våre barns vegne:)

Skrevet

Hei.

Jeg har brukt babybjørn til 2 barn og er kjempefornøyd. Jeg har 4 prolaps i ryggen + slitasjeskader, men babybjørn gjør det mulig å bære barnet. Jeg har prøvd mai tai og andre typer sjal og disse har jeg ikke kunnet bruke pga at jeg får vodt i ryggen. (har ikke begynt å bruke den før barna er 3 mnd)

Ville bare si at ikke kast babybjørnen bare fordi det er kommet noe annet som er mer "in".

Men det er jo smak og behag.

Skrevet

Hva slags Mai Tai er best?? Ser de har forskjellige modeller. Noen som kan gi noen anbefalinger?

Skrevet

Beklager Mei Tai selvfølgelig :)

Skrevet

Har bare positiv erfaring med Baby-Bjørn.

Og når det er sagt, hva så om man kan bære barna til de er 3 år i disse sjalene. Hvem går å bærer på en 2-3 åring?? Har nå hvertfall ikke jeg gjort med min gutt, da hadde han blitt sprø. Og jeg og for den del. Han er ikke akurat av den store typen heller, ca 15 kilo nå når han blir 3 til uka. Og hjelpe meg viss jeg skulle gått å båret ham rundt.

Skrevet

Du har rett i at det er mye synsing, men du vil finne forskningsresulater som er motstridene nesten på alle områder. Det viktigste er nok å følge prinsippet om at "for mye og for lite forderver alt" . Et eksempel på mostatt syn finner du her: http://www.fodsel-i-fokus.org/smabarnstid/barn-pa-magen---eller-ryggen.html. Som sagt kan man finne støtte for de fleste syn. Poenget mitt er at dårlig motorikk hos vestlige barn, og jeg antar det er disse det er forsket på, er har en mye mer sammensatt årsak enn bruk av bæresele. Jeg opplever dette forumet ofte som veldig svart/hvitt, som oftest ligger sannheten et sted midt i mellom. Uansett, liker du bæresele, bruk det med fornuft.

Skrevet

Vi har både Baby Bjørn active og Mei Tai, og trives med begge deler.

Vi begynte med BB da pjokken var ca 1 mnd og oppfylte minstevektkravet. Han hadde kolikk, men falt fort til ro i selen.

Litt senere anskaffet jeg meg en MT - kun av ren nysgjerrighet.

Vi likte denne også, og bruken har gått litt om hverandre.

Pappa og pjokken bruker BB sammen, jeg og pjokken bruker MT.

Jeg orker å bære han lenger i MT`en, men pappa synes nok at den blir litt knotete å ta av/på.

Pjokken selv trives godt i begge selene!

Mitt poeng er at jeg har gode erfaringer med både Baby Bjørn Active og Mei Tai, og kommer til å fortsette å anbefale, og selv bruke begge deler i fremtiden.

Skrevet

Både jeg og pappaen (som er fysioterapaut) foretrekker Ergo med nyfødtinnlegg og senere uten. Vi kjøpte en BB i ren desperasjon og uvitenhet, men det ble brukt tre-fire ganger. Vår jente likte ikke å sitte i den, antar det var ubehagelig. Ergo, sjal og slynge trives hun veldig godt i og jeg klarer å bære henne lenge. Bærer henne enda i Ergoe til og fra barnehagen og hun er 2,5 år. Prisen er jo den samme og i tillegg kan man bruke Ergoen til barnet ikke har behov for bæring lengere. BB varer jo max 8-9 måneder.

Skrevet

Hvis man justerer selene ordentlig, så henger faktisk ikke babyen å slenger eller dingler i babybjørn. Jeg brukte den til datteren min, og hun satt kjempefint i den. Nå må dere slutte med sånne pekefingerdebatter.La nå folk få bruke det de er komfortable med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...