Gå til innhold

Ang pengegaver til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om dette:

Når min sønn ble døpt fikk han et kort av sin farfar om at han fikk 3000 kr. Til jul igjen fikk han igjen kort med at han fikk 1000 kr.

Farfaren hans vet at vi har startet opp et aksjefond og en konto til gutten, og at alle penger han har fått til nå står på dette aksjefondet.

Men pengene han skulle få har vi ikke sett noe til, så tok mot til oss å spørre. Da viser det seg at han har opprettet en egen konto hvor han da satt disse inn på.

Jeg synes det blir litt feil jeg da. Samt at om vi skal spare for han er det jo greit å ha det samlet i forhold til at dette fondet konkurrerer med det beste renta på markedet.

Hva synes dere? Blir jo litt drøyt å kreve at de skal settes over satt på spissen. Det er jo greit nok å starte en konto, men gaver blir lissom litt annerledes. Eller tenker jeg helt feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke ha reagert på det.

Syns det uansett er utrolig fint av farfaren å åpne konto, og spare penger til ham der. Uavhengig av hva dere gjør.

Skrevet

jeg hadde ikke engasjert meg i noe sånt. det er jo tross alt den som gir barnet gaven som burde bestemme hva gaven innebærer

Skrevet

Det hadde jeg ikke tenkt noe på- annet en at det var utrolig fint av farfaren og ordne på den måten:)

Skrevet

kjempe bra da for gutten:)men har han lov å åpne konto alene da?? det fikk ikke vi lov til pga nyeregler:) se på det som eg god sparing utenom deres.jeg er litt slik at så lenge det betyr mye for en person så la personen få lov så lenge det ikke skader.og dette er jo bare topp!!:) ikke reager du...ta det positivt

Skrevet

Kan jo hende bestefar vil sikkre seg at pengene blir brukt slik han mener er riktig. På denne måten blir i hvertfal ikke dere frister til å låne penger av gutten om dere skulle få det litt trangt.

Skrevet

Syns det var en fin tanke fra farfar jeg, han skal sikkert overrekke kontoen til gutten på konfirmasjonsdagen eller attenårsdagen. Fatter ikke at det kan være noe å irritere seg over.

Skrevet

Så lenge jeg ikke fikk åpne konto til sønnen min aleine fikk nok ikke farfaren lov til å åpne konto til gutten. Står sikkert i hans eget navn. Skjønner egentlig at hi er redd for om pengene faktisk kommer gutten tilgode i og med at pengene umulig kan stå i en konto tilhørende gutten hennes, men å spare med mer enn 1 spareform er sikkert en bra ide uansett:)

Skrevet

Syns det blir helt feil av deg å kreve noe som helst.

Svigermoren min har åpnet konto til alle barnebarna i hennes navn, øremerket de forskjellige barnebarna. Satt inn penger der til jentas dåp, og sparer et fast beløp i mnd. Jeg stoler 100% på at svigermor sparer disse pengene til barnebarna, og at hun gjør det som er i dems beste interesse.

Må si jeg blir nesten flau på dine vegne, som i det hele tatt tørr å tenke noe sånt.

Skrevet

i konfirmasjonsgave, og det satte jeg stor pris på. Tenk så morsomt for henne å se at alle småbeløpene hun hadde satt inn opp gjennom oppveksten min, plutselig hadde vokst til nærmere 9000 kroner. Den samme dama har nå opprettet kontoer til mine barn, og jeg synes det er så koselig.

Synes du virker litt i overkant kontrollerende. La nå besteforeldrene selv velge hvordan de vil organisere gaver til barna. Om de settes direkte inn på din og mannens sparekonto (til barnet), blir de litt usynlige. Mens nå kan de overlevere pengegavene til barnet når han/hun er stor nok til å forstå gavens betydning.

Skrevet

Men det er jo uansett vi foreldre som blir satt opp som disponenter, tror jeg (utfra at den bankansatte spurte om jeg ville ha disse kontoene inn på nettbankoppsettet mitt). Men jeg har i hvertfall valgt å holde meg langt unna disse kontoene, og sjekker ikke saldoen med mindre hun skulle ville dele den med oss.

Skrevet

Hi er. Sier ikke at det er noe i veien for at han åpner sparing for barnet mitt. Men å gi de pengene han gav i dåpsgave og slik som en sparing til konfirmasjon eller 18 års dag, blir ikke det litt feil da?

Skrevet

Hvorfor plager det deg da? Blir det ikke litt feil om store gaver, som 3000 kroner fra dåpen, bare skal puttes inn på den sparekontoen eller fondet som du og mannen driver å sparer opp til barna?

Synes vel det får være opp til farfar å finne ut hvordan han vil plassere pengene, og på hvilken tid og måte han vil overbringe dem til barnet. Du trenger jo i bunn å grunn ikke å mene noe om dette i det hele tatt, siden det strengt tatt ikke er ditt valg.

Skrevet

Skjønner ikke hva du mener. Hvorfor blir det feil? Syns du virker sær jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...