_hønemor_til_4_nydelige_ Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Hvor lenge skal man bruke det? Er ikke det til uke 12? Litt usikker nå...
<3 Vila & Lille <3 Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 De sier jo til uke 12 i utgangspunktet. Selv måtte jeg kjøpe ny pakke like før jeg var 12 uker på vei, og hadde dermed masse til overs. Spurte jordmor om jeg kunne bruke opp resten, og det var ikke noe problem. Jeg er 16 uker nå, og har nesten til en måned igjen enda...
Mary Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 Jeg spurte legen min om det samme, og han sa at jeg ikke burde bruke opp mine. Han sa at det ikke var noe bevis på at det var farlig å fortsette, men at lagrene mine med folat nå var fulle, og at det var unyttig å ta mer. Så da har jeg latt resten av mine tabletter ligge...
elliepellie Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 I utgangspunktet skal man bare ta folat de første12 ukene. Er ikke glasset helt tomt kan man godt ta resten også, men da halvere dosen. F.eks ta en tabelett annen hver dag istedenfor hver dag.
_hønemor_til_4_nydelige_ Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. januar 2008 Okay, jeg har ikke mange tabelettene igjen, så da tar jeg de få jeg har igjen da.. Takk for svar:)
trilletrulte Skrevet 17. januar 2008 #6 Skrevet 17. januar 2008 Hei! Det aller viktigste er å ta folat før befruktning, altså fra du slutter på prevensjon, og til fullgåtte 12 uker. Men det er ikke noe i veien for å ta de lenger! På lommelegen.no står det også at det kan lønne seg med folat ut sv.skapet og også i ammeperioden. Så da skader det i alle fall ikke å spise opp de pillene man har igjen hvis man vil:) Jeg har i allefall tenkt å tømme glasset mitt:) I flere land er for eksempel hvetemel tilsatt folat - blant annet USA, hvis jeg ikke husker helt feil. Det er ikke funnet noen holdepunkter for at folat i store mengder er skadelig. Og folattilskudd gir en drastisk nedgang i antall barn født med ryggmarksbrokk og leppe/gane-spalte. Grunnen til at folat ikke er tilsatt i mel o.annet her i Norge er fordi (igjen, hvis jeg ikke husker feil..) vi generelt er skeptiske til tilskudd i basismatvarer, samt at det ikke er gjort noen studier på langtidsvirkninger over et helt liv med store mengder folat. Denne er godt skrevet: http://www.barnimagen.com/felles/bli_gravid/folat_forebygger_leppe_ganespalte
mammamie Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Sosial- og helsedirektoratet anbefaler et tilskudd av folat på 200 mikrogram de 6 siste månedene av sv.skapet. Anbefales å fortsette med dette så lenge man ammer. Det er ikke farlig å ta for mye folat da dette er et B-vitamin hvor kroppen kvitter seg med overflødig dose gjennom urinen Jeg går på multigravidtablettene gjennom hele sv.skapet
mamman t o.a Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 fikk streng beskjed om å slutte etter endte 12 uker jeg... både fra sykehuset og jordmor.... kanskje er forskjell fra person til person,men jeg fikk rett og slett ikke... usikker på hvorfor men
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå