Gjest Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Når man reiser til f.eks Spania så er det jo ikke akkurat vanlig med bilstoler til små barn i taxiene, selv ikke når man prøverå bestille med. Ser at noen skriver at de tar med seg bilstolen, men hvordan i alle dager får dere mulighet til det da? ser oss for meg om 1 års tid, 3 unger på 1,5, 4 og 6 år og tilsvarende 2 beltestoler og en svær bakovervendt izi Kid stol+ vogn og annet plukk man bør ha med seg sånn bare for å komme til nærmeste tettsted for å spise middag for kvelden. Hmmm... Hva gjør dere egentlig? Lar de sitte på fanget og håper det går bra, tar med bilstol til mange unger (og i så fall, hvordan i alle dger klarer dere å få med dere alt pluss ungene?), leier bil, forsøker å bare ta buss eller hva?
Turtelduen Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Nei, enten får en ha dem på fanget eller så får en vente til ungene ikke sitter i sete mener nå jeg. Hvordan skal en klare å ta med seg tre seter? Er jo nok av bagasje fra før...
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 Vi leide bil med bakovervendt bilstol. Turte nemlig ikke ta med vår egen bilstol da håndteringen på fly ikke er av de mest skånsomme, og derfor ikke visste om setet hadde fått et støt som gjorde at det ikke ville være så sikkert som det i utgangspunktet er. Når vi ikke hadde leiebil, dro vi aldri lenger enn beina gikk. Men hadde med vogn. Ikke aktuelt med snuppa i taxi på fanget uten sikring eller i en stappa buss. Men så mange som tok ungene på fanget i taxi :-(
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 Det har jeg også lurt på... Når vi var på Lanzarote for 2 år siden, leide vi bil som hadde sete til gutten (han var da 16 mnd) og ellers tok vi buss et par ganger... Men utenom det var det bare å ta beina fatt. Hadde dessuten bare med en liten paraplytrille (av den typen som kan legges ned en del) Men det er en grunn til at vi kjører bil når vi skal til fam i stavanger eller nordnorge. For å slippe å ha med vogn og bilstol til begge ungene med flyet. En gang mens han største var liten hadde de fått ordnet låne sete og vogn der, men det er litt verre med to...
Gjest Skrevet 17. januar 2008 #5 Skrevet 17. januar 2008 Vi hadde med bilsete til tuppa, men alle bilselene var for korte der nede så det var helt bortkastet. Jeg hadde henen da i babybjørnen på magen de gangene vi MÅTTE ta bil eller buss (fra flyplassen for eks), resten gikk vi. Man har disse alternativene: Hotell et sted hvor alt er i gangavstand forhåndsbestille bil med seter (var ingen igjen da vi dro til tenerife) eller rett og slett ha bara på fanget.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 17. januar 2008 #6 Skrevet 17. januar 2008 solfrøken-mamma til 2 ;-) Hei du :-) Et lite tips, har selv familie i nord og vred hodet mitt rundt for å finne en løsning for å slippe å ta med bilstol på fly med bytte osv. Og det viste seg jammen at veitrafikk sentralen hadde et STORT lager med bilseter i alle str. Så der var det bare å ringe, betalte dep på 200 og fikk det tilbake da vi leverte stolen tilbake. Fikk tom bakovervendt til snuppa på 2 :-) Men det krevde litt rundringing før jeg fant ut det. Og er ikke sikkert at alle har. Men i tilegg så ringte jeg en bilforhandler som solgte hts seter på stedet vi skulle til(før jeg fant ut om veitrafikk sentralen) og lurte på om de kanskje leide ut seter. Forklarte at jeg kom langt unna fra og ikke viste hva jeg skulle gjøre og slet. Han sa faktisk at jeg kunne få LÅNE et helt nytt sete og bare ta mitt eget trekk på. Helt utrolig service!! Så det er mye som kan løse seg med en tlf eller to og noen velvillige mennesker i andre enden :-)
Bøggly Skrevet 17. januar 2008 #7 Skrevet 17. januar 2008 Har aldri sett på det som et stort problem jeg. Vi har tatt "reiseselskapbussen" fra flyplassen og til hotellet, og om bord har det i det minste vært midje-seler. Vi har leid leilighet som har vært såpass sentralt at det aldri har vært aktuelt å ta drosje for å ut å spise. Dersom jeg ikke vil "ta sjansen" på en busstur uten bilstol, så tror jeg jeg hadde utsatt sydenturen til barna var over 135 cm.......
3b@rnsmor-30* Skrevet 17. januar 2008 #8 Skrevet 17. januar 2008 vi har ikke leid bil i syden. bare tatt buss og taxi. bestefar (som bor på gran canaria) sier det er påbudt med barneseter der nede, men ingen taxier har det. så de har sittet på fanget.. og vi har sagt klart i fra at det er taxisjåføren som er ansvarlig om han blir stoppa el.l...
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 17. januar 2008 #9 Skrevet 17. januar 2008 Jøss, det visste jeg ikke.... Hm... da kan det jo kanskje la seg gjøre med fly likevel dit da (det er jo stygg langt å kjøre) Tusen millioner takk for den opplysningen.... =)) Nå ble jeg glad =))
~sjiraff~ Skrevet 17. januar 2008 #10 Skrevet 17. januar 2008 Reiser et sted hvor det ikke er behov for å ta taxi. Buss føler jeg er tryggere og synes det er greit, fester men vanlig trepunktssele der.
winneboo Skrevet 17. januar 2008 #11 Skrevet 17. januar 2008 Vi måtte sette fast ungene i vanlig belte å vi likte det ikke!! Så vi tok buss i stedenfor. Men fra flyplassen hadde vi ikke noe valg.
Gjest Skrevet 17. januar 2008 #12 Skrevet 17. januar 2008 Bare lurte litt. Vi er veldig nøye med bilsikringen og var i synden for 2 år siden. Reisen var spandert på oss og vi visste egentlig ikke helt hvor vi skulle (altså visste jo sted da, men ikke nøyaktig plassering) og ble litt paff da vi oppdaget at vi bodde såpass langt unna spisesteder at vi måtte ta taxi, det gikk omtrent aldri buss. Så da ble ungene plassert påfanget, men det var veldig ekkelt å kjøre slik og det frister ikke til gjentagelse for å si det slik, men ser liksom ikke for meg 3 barneseter på flyet heller... ;-) Dafår vi satse på en ferie veldig sentralt i et tettsted eller by neste gang!
Gjest Skrevet 17. januar 2008 #13 Skrevet 17. januar 2008 Jeg har prøvd leiebil med medbragt og leid sete. Ikke fikk jeg hjelp til å montere det leide setet, og det var helt elendig. Jeg kjøpte nytt "bestitest" -sete dagen etter. Jeg kommer til å ta med bilstoler. Og dropper slike turer når jeg har en unge i verste bakovervendt Izi Kid-alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå