Gå til innhold

Kritisk til fagfolk


Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes mange her inne er så kritisk til helsestasjon osv. Og så kommer det ofte svar som; gjør det du vil, mor vet alltid best. Jeg tror faktisk ikke at mor alltid vet best. Blir vel snart halshugd nå, men jeg stoler faktisk på helsesøster når hun gir råd. Hadde det vært sånn at mor i alle tilfeller vet bedre, så hadde vel ikke oppfølging fra helsevesenet vært obligatorisk, enten fra HS eller lege....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan forklarer du da at det finnes like mange råd som det finnes helsesøstre når det gjelder en rekke ting, da? Det har jo kommet x antal eksempler på det på dib...

Skrevet

Jeg er i prinsippet enig med deg, mor vet slett ikke alltid best, men HS er heller ikke et orakel som kan og vet alt og mange HS er også veldig subjektive og følger ikke selv de retningslinjene som er gitt, derfor bør man også ta det HS sier med en liten klye salt av og til. Kommer litt an på HS også det, eller lege eller hvem det nå enn er og ikke minst hva det gjelder! Men at mor ikke alltid vet best eller gjør det beste for barnet sitt har jeg sett nok av eksempler på.

Skrevet

Mor er ikke alltid bedre, men mor er av og til bedre. HS er av og til bra, av og til mindre bra. Bildet er nyansert, slik det meste er her i livet. Å bevare sin kritiske sans er bra, koblet med sunn fornuft. Det betyr ikke at man motsetter seg alle råd fra verken fagpersoner eller andre.

Nyanser, frøken. Nyanser.

Skrevet

Enig med at man bør følge råd man får av helsesøster, men man bør også være kritisk. Jeg tror enkelte av mødrene her inne hører det de vil høre, når det gjelder helsesøster og leger. I hvert fall når det gjelder amming, søvn og innføing av mat.

Skrevet

HI her.. Er selvfølgelig klar over at det er individuelt her som med alt annet. Mener heller ikke at en skal være ukritisk... Men synes bare det er litt drøyt å svare alle innlegg med at mor vet best...

Skrevet

...men alle her inne på dib vet jo best... sånn er det bare :)

Skrevet

Joda HS vet en del, men det finnes helsesøstere som ikke oppdaterer seg på kunnskapen, eller prøver å døtte alle barn inn i en liten boks.

Er jo fint at du stoler på Helsesøsters råd men du skal ikke stole helt blindt heller de er tross allt bare mennesker og ikke allt vitende.

Jeg har faktisk hatt 3 forskjellige helsesøstere på timene mine, pga av sykdom og ferie. Og jeg kan fortelle deg at de hadde veldig ulike syn på en del ting.

En kunne si at vi absolutt ikke måtte gjøre en ting, mens en annen kunne foreslå at vi gjorde akkurat den tingen.

 

I det store og hele må man faktisk bruke sundt fornuft, Nei mamma vet ikke alltid best, men mamma kjenner barnet sitt best.

 

Og det er nok hårreisende historier om de som går ut av sitt gode skinn for å få mor til å føle seg som en håpløs mor, spesielt hvis man har problemer med amming.

 

Jeg er kjempe heldig som har en HS som ikke er opptatt av amming for alle penga jeg da, så når jenta mi fikk både mm og mme som liten slapp jeg negative kommentarer.

 

En annen ting er når de sier at man skal slanke ungen som faktisk bare spiser mm og er 5-6 mnd.

Har ikke opplevd det selv men har pratet med flere fortvilte mødre om akkurat det.

 

Og vi har valg mulighet om barna skal vaksiniseres her i landet mennoenpresser alikevel kjempemye for at foreldre som ikke vil skal gjøre det. Det er ikke rett.

 

Jeg var der når dattra mi var syk en gang of fikk beskjed om å kjøpe å gi medisin, men når jeg leste på dem syntes jeg det var rart å skulle gi det til en liten baby. Så ringte legen min som sa at det måtte jeg ikke finne på å gi..........................

Kunne faktisk være farlig for en liten baby.

 

Så syntes faktisk man skal være litt kritisk til de råd man får. Det er en del av det å være mor

Å finne ut hva som faktisk er best for barnet ditt.

Skrevet

Hva er det som er obligatorisk? HS osv er vel i høyeste grad frivillig...

Skrevet

Helt enig med deg. Selvfølgelig finnes det ingen som vet alt og kan alt, men en ting er sikker , at helsesøster kjenner ikke våres barn slik som vi mødre gjør det. Og hvor ofte hører vi / leser osv at vi skal også høre på våre instinkter ? Var det ikke det de sa da vi gikk gravide ? At selv om ikke alltid klarer vi å sette ord på ting, så vi, mødre, føler når det er noe som ikke stemmer, og det er viktig markant. Det gjelder jo også når babyer kommer ut, ikke bare mans vi er gravide. Av og til , selv om fagfolk bagateliserer ting , når vi står på vår og krever å få ting sjekket, nettopp fordi vi kjenner våre barn best, viser seg at det er vi mødre som har rett. Fagfolk skal ha kunnskap til å veilede oss, men det er vi som kjenner best våre barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...