Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta er 11 mnd og har vært som en drøm når det gjelder soving siden hun ble født, men nå de siste par månedene har dette snudd seg.

Det begynte med at hun våknet litt på natta etc og det må man jo bare regne med, men de siste ukene har det vært totalt texas her. Hun vil ikke legge seg å sove samme hvor trøtt hun er.

Legger henne rundt 19-20 tiden på kvelden (vi har aldri vært superstrenge på rutiner). Da er hun ofte så trøtt og sovner ved puppen (kanskje en dum vane,men nå er det bare sånn vi har gjort det - når hun var liten kunne hun sovne av seg selv).

Rundt kl.21 våkner hun og gråter kjempesårt. Høres nesten ut som hun er redd. Går inn til henne og prøver å roe henne ned, men neida...samme hvor trøtt hun er så skal hun helst stå i senga og hyle.

Føler vi snart har prøvd alt, bysset, vugget, synger, prater rolig til henne, prøver å være bestemt på at nå er det natt etc har også latt henne skrike og gått inn til henne med jevne mellomrom. Det hjelper ikke og hun gråter så hun nesten mister pusten og brekker seg.

Syns så synd på henne og det er så vondt å høre at hun gråter sånn.

Den eneste måten hun sovner på er hvis en av oss tar henne oppi senga vår og legger oss sammen med henne, da kan det tenkes at hun sovner etter en liten stund. Hun vil helst ikke være i sin seng (det har alltid gått bra før).

Er det noen som har noen råd der ute? Det hadde vært så greit å hatt noen timer for seg selv på kvelden uten gråting. Hun blir jo også veldig sliten av det selv stakkar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen gode råd?

Skrevet

i fare for å tråkke på noen tær nå, så kan jeg anbefaler Ferber-metoden. Jeg forstår deg godt om du ikke vil gjennomføre den, for den er tøff, men her i huset ser den ut til å funke. Holder på på 3. natta nå og har gått fra 2,5 timer til en drøy time på innsoving på gutten vår. Han sover også hele natta gjennom foreløpig og det har han ikke gjort siste måneden før vi begynte med ferber-metoden nå.

Vi har prøvd alt med light-metoder og sovne på pupp, bysse. lulle, legge han i vogna, sitte ved senga, legge med sammen med han osv, men det er tydeligvis bare ferber som funker.,.. Det er en tøff metode og man bør være 2 som samarbeider om å gå inn til barnet annehver gang.....

Ønsker deg lykke til uansett hva du velger å gjøre:)

Skrevet

Hei og takk for svar :)

Syns ferber metoden høres så fæl ut, men nå er det nesten så jeg lurer på om kanskje det er det eneste som kan hjelpe henne til å sove.

I kveld har hun holdt på siden hun våknet igjen kl.21 (la henne ca 19.45). Skal helst stå i senga og gråter hele tiden selv om hun er stuptrøtt. Har gått ut og inn av rommet hennes, bysset, sunget, gitt pupp etc uten at det har hjulpet så mye. Roer seg selvfølgelig når jeg bysser henne, men så fort jeg legger henne i senga våkner hun igjen og begynner å gråte. Gråter så fort jeg er ute av rommet...puh....

Etter en stund lot jeg døra stå helt åpen sånn at hun kunne se meg sitte på stua, da er hun litt roligere, men gråter likevel innemellom.

Jenta er jo stuptrøtt og står omtrent og sjangler i senga si stakkar.

Men hvordan er den ferber metoden, hvor ofte skal man gå inn og hvordan gjør man det i forhold til hvor lang tid mellom hver gang man går inn og sier natta?

Uff, skulle så gjerne visst om noen andre metoder også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...