Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så utrolig vanskelig å tro på at babyer på 6-7 mnd kan bruke ord bevisst? Serat noen påstår det er umulig og bare ønsketenking fra foreldrene sin side eller helt tilfeldig. Hva da med babyer som f.eks vinker og tydelig sier "hade" hver gang noen går, babyer som lyser opp og sier "mamma" når de ser moren sin, og kun moren, strekker seg mot henne og sier mamma ol og det hele er så tydelig at bådeandre og HS kommenterer det? Bare tilfeldig og ønsketenkninger? For det tror ikke jeg i hvertfall. At det ikke er vanlig at så små bruker ord bevisst er en annen sak, men å si at det ikke går an og uttale seg hånlig og nedsettende om/til dem som sier at deres babyer på 6-7 mnd faktisk bruker ord bevist er helt latterlig. Jeg har sett flere eksempler på babyer som bruker ord bevist så tidelig, ikke så mye 6 mnd, men fra 7-7,5 mnd vet jeg om flere, og begge mine to eldste var 8 mnd da første ordet kom og hadde ordforråd på rundt 10-12 ord når de var 1 år, men i følge noen av dere skal jo ikke det væremulig heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste sa sitt første ord når han var 8 mnd, da sa han "pappa". Det var helt bevisst.

Etter det kom ordene ramlende på en snor....pus, mamma, ball, krokodille(!)...krokodille var faktisk et av de første ordene han sa.

Når han var 1 år hadde han et ordforråd på 7-10 ord. Fra han var 1 år til han var 11/2 år hadde han ei rasande utvikling.

Lydane til dyra, og navna på fleire av dei kunne han når han var 1 1/2 år. Han er fortsatt tidlig ute språkleg.

Mi yngste er snart 7 mnd. Ho seier mamma, pappa og hei.

Det er helt bevisst.

Når ho kjem krypande mot meg og vil opp, eller når ho vil ha pupp seier ho "mamma". Når ho kryper mot pappaen sier ho "pappa". Når noken f. eks kjem opp trappa og inn på stua seier ho "he" (hei?) Dette gjer ho kver gang, ikkje berre av og til.

Vi har vært veldig opptatt av å ikkje berre snakke "babyspråk" til ungane, men heller snakke "skikkelig", altså sei orda sånn som dei skal seiast.

Så eg trur og veit at sånne små kan bruke ord og lyder heilt bevisst.

Skrevet

Jenta mi er 7,5 mnd og hun vinker når hun skal dra og vi sier 'hadet', og hun vinker når hun skal legge seg.

Hun har tydligvis en bestemt lyd/ord på katta vår også. For hun kan si det ordet og se etter katta. Eller om katta kommer inn, så roper hun på katta. Eller om jeg sier 'kattepus! Hvor er kattepusn?' Da lager hun det ordet, og snur seg alle veier for å se, men først mot kjøkkenet der katta bruker å stå å spise.

Så sier hun 'mamma' kun til meg.

Tror unger er smartere enn vi tror jeg;)

Skrevet

Ein skal iallefall ikkje undervurdere dei ;-) Det har eg sett gang på gang.

Dei kan og forstår meir enn vi trur :-)

Skrevet

Det tror jeg også :-) Mini på 7 mnd har sagt hade og vinket et par ganger og sier også mamma når han er trøtt og vil opp til meg,kommer ålende etter meg med "mamma, mamma" og strekker armen opp mot meg og han sier det ikke til noen andre enn meg heller.

I dag var han ganske vittig. Han stod på fanget mitt og jeg pratet til ham og spurte ham om ting og han svarte med tydelig ja eller nei lyd (det var ikke bevisst altså!) så det ble veldig morsomt da siden det virket som om han svarte på alt jeg spurte om selv om han så klart ikke gjorde det. F.eks "Du er da blitt stor gutt nå, er du ikke?", "jha!", "og så skal vi snart hente xx og xx i barnehagen", "næ!", "ikke? Skal de bare bli der nede da?" "næ!", "men hvordan skal de komme seg hjem da, skal de gå kanskje?" "jha!"

Holdt på å le meg ihjel, og han hoppet og smilte og synes det var kjempemorsomt han også, hehe.... Sikkert fordi jeg lo da ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...