Gå til innhold

Noen her med gluten-intoleranse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg ha blitt det plutselig som voksen? Etter ukevis med løs mage så kuttet jeg alt med gluten, og jammen pokker om ikke det går bedre! Forbannet at det må være noe jeg er så glad i (hvis det er det) men heller et liv uten brødd enn ett liv med løs mage! Hva kan man få for noe hjelp med dette? Finnes det noen gode brøderstattere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt mye styr med magen de siste årene. Kom til en ernæringsspesialist og hun rådet meg til å kutte gluten. Hun sa at man nødvendigvis ikke hadde cøliaki fordi om det virket, men mange "magepasienter" hadde god effekt av å kutte gluten. På meg virket det kjempebra - men etter 2 år på glutenfritt er jeg nå over til hverdagskost igjen og det går foreløpig bra! Glutenfri brød smaker crapp - jeg spsite salat til brødmåltidene....

Skrevet

Buhu, jeg som er så glad i brød! Jeg spiser stort sett knekkebrød, men allikevel er det deilig med litt baguett o.l av og til! Typisk, typisk, TYPISK! Det var ikke nok å være allergisk mot alt utenom katter?!

Skrevet

Gluten-allergi eller Cøliaki oppdages som regel når man er mellom 30 og 60 år, så det er vel vanligst å få det i voksen alder.

Å spise gluten hvis en har cøliaki er ikke bare plagsomt men farlig også. Det minsker næringsopptaket til kroppen og sjansen for benskjørhet og tynntarmkreft øker stort.

Har du misstanke MÅ DU IKKE begynne på glutenfri kost på egenhånd, dette må gjøres etter at tester er tatt hos legen. Gjør du det på egenhånd blir resultatene i ettertid feil.

Skikkelige tester er det eneste som gir gyldig diagnose, og med diagnose får du rett til grunnstønad som for deg ligger på like under 2000,- pr måned.

Så spis brød og det som er igjen og bestill legetime.

Skrevet

Jeg tester en måned selv, og hvis det da virker som om det stemmer så spiser jeg alt jeg finner av brød i en uke før jeg har legetime. Høres det greit ut? ;o)

Skrevet

Nei. Lege først, det er utrolig viktig.

Svarene blir ikke riktig ellers. Ringer du en lege og kommer med forlaget ditt sier han nøyaktig det samme, men bare enda mer bestemt.

Du får først en blodprøve som det tar et par uker å få svar på, er den positiv blir du sendt til gastoskopi.

Skrevet

Hvorfor blir prøvene feil hvis jeg spiser brød lenge før jeg skal testes?

Skrevet

Det er faktisk ikke bra nok med en uke, nei. Tarmtottene brytes ned og de bygger seg opp igjen ved glute-stopp om du har cøliaki(tarmsykdom). Er det derimot gluten-allergi/intoleranse har det ingenting med nedbryting av tarmtottene å gjøre. Da er det mulig du vokser det av deg eller at feks homeopati/soneterapi kan hjelpe. Cøliaki er derimot noe man får for livet.

Etter at du har vert hos lege osv og det evt skulle vise seg at du har noen av de overnevnte kan jeg trøste deg med at havre ikke inneholder gluten og at noen allergikere/intolerante likevel tåler spelt.

Skrevet

Jeg mener å huske at jeg ble testet for cøliaki (blodprøve) like etter fødsel pga av de samme problemene, så jeg tror ikke det kan være cøliaki. Men at det svinger mellom altfor løs og altfor hard mage er ikke til å leve med i lengden. Noe MÅ det jo være!

Skrevet

Fordi hvis dette er cøliaki er ikke dette noe du nettopp har fått, men noe som du er født med. Det er først nå det av en eller annen grunn har bestemt seg for å vise seg tydeligere. Men kroppen har slitt med det lenge.

Når en med cøliaki spiser gluten brytes tarmtottene som sitter på yttersiden av tynntarmen ned. Ved å gå over på glutenfri kost bygges disse opp igjen. Det er ikke med venlige allergier hvor man blir dårlig til stoffet er ute av kroppen. Cøliakikere kan føle seg dårlig etter et feilgrep, men det tar som regel mer enn det for å ødelegge tarmen så det synes.

Den første blodprøven du må ta er veldig ømfintelig, så den kan da slå ut negativt til tross for at du kanskje har sykdommen. Men noen kjører videre tester fordet. Det neste er da gastroskopi. De tar da noen biter av tynntarmen din for å analysere dem. Er da tarmtottene vokst ut igjen pga denne måneden......resten sier seg selv.

Dvs en uke med glutenholdig kost kan være nok for en med alvorlig cøliaki for å få skikkelig utslag, noen trenger myyyye lenger. Men uansett hvor hardt en har det, er det farlig for kroppen å gå med udiagnosert.

Er vanskelig å forklare, men ta heller legetimen først så er du sikker på at alt går rett for seg.

Skrevet

kakemonsteret m/ bolle i ovnen

Må bare rett på deg, du skrev noe som er skikkelig feil der.

Havre er glutenholdig. Den er i utgangspunktet glutenfri, men har gjennom årene blitt infisert ved at den har blitt dyrket på jorder som det tidliger har vært hvete, bygg eller rug. Samt at de samme maskinenen har behandlet den etterpå. Så havre inneholder gluten.

MEN det finnes noe som heter REN havre, den er glutenfri. Den er dyrket på spesielle jorder og behandlet med egene maskiner. Men det må stå ren havre eller glutenfri havre på posene. Bakevarer med havre er aldri glutenfrie.

Og ja noen allergikere reagerer ikke på splet, men det er like glutenholdig som hvete, bygg og rug og like skadelig. Spelt er IKKE glutenfritt.

Dette er to punkter som mange tar feil på dessverre, og det er alvorlige feil.

Skrevet

Du burde kanskje ta kontakt med lege og presse på for videre undersøkelse for å være sikker på at du ikke har cøliaki. Det er ikke alltid det vil vises på en blodprøve. Cøliaki er en meget alvorlig sykdom min søster holdt på å dø av den. Om du har misstanke om at du kan ha det er det dermed lurt å prøve å finne ut av det.

Skrevet

Jeg har en sønn som ble alvorlig syk pga udiagnosert cøliaki og måtte gjennomgå et lite helvete gjennom et par uker på sykehuset, så dette engasjerer meg :o)

Så har selv sett hva det gjør med kroppen og at det ikke er noe å spøke med. Han hadde selv gitt opp å leve videre og det var skremmende å se hos en ett-åring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...