Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg MÅ ha det bare MÅ ha det, og lurer på hvor farlig det er og hvorfor det er farlig siden man kan drikke to kopper daglig, men ikke fem?

jeg forstår jo at koffein er et stimuli og at alt jeg får i meg får babyen i seg, men hva er risikoen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koffein øker risikoen for spontanabort. Det er vel store mengder av det som gir økt risiko, derfor man bare skal drikke et par kopper om dagen tenker jeg.

Skrevet

Sist drakk jeg MASSE kaffe, 10 kopper dagen kaskje. Ungen min er det iallefall ikke noe galt med..

Skrevet

Leger sier det er greit på 2 kopper om dagen:=)

Skrevet

Hei!

Det er mengden kaffe det kommer an på her som flere skriver. Jeg har alltid drukket to kopper kaffe hver dag tidligere. Nå når jeg er gravid er jeg fremdeles avhengig av morgenkaffekoppen min som får meg i gang. Så 1 til 2 kopper gjør ingenting:)

For dere som også drikker cola, tenk på det samme. koffein er ikke bra i store mengder.

Skrevet

Hvis det er sånn at kaffe er "farlig" fordi det øker sjansene for spontanabort, så ville det vel ikke vært så veldig "farlig" å drikke kaffe etter de 12 første ukene da eller? Nei, den kjøper jeg ikke!

Er vel som med alt annet i svangerskapet vel -alt med måte. Jeg drikker mer enn de anbefalte to koppene i allfall, men mindre enn de ti jeg drakk før....

Skrevet

IKKE drikk kaffe. Ungen kan få adhd. og hoppe ut av magen. Dååårlige mødre ass.. *tygger på skiva si med roastbeef*

Skrevet

Hehehehe, vi har det i hvert fall moro her inne for tiden!

Jeg drikker kanskje 4 kopper kaffe noen dager, andre dager en eller ingen. Man faar drikke mer vann - foer eller eller kaffe da, saa man faar tynnet den ut litt, dersom man er engstelig.

Jeg tror det er sloesing med energi aa vaere saa superengstelig for alt, mye regulerer seg jo selv ogsaa, det er mye av det som ikke er bra som ikke smaker spesielt i svangerskapet uansett.

Skrevet

Kaffe er ikke "farlig" men gravide blir frarådet og drikke mer enn to kopper om dagen pga koffeinen. Det samme som at mer enn en liter cola er heller ikke så bra! =)

Skrevet

Til den anonyme oppi her: Man kan spontanabortere etter uke 12 også altså...

Her er det www.matportalen.no skriver om koffein:

Kaffe, te og cola

Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

* 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller

* 3 - 4 kopper te per dag, eller

* 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt.

Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.

Skrevet

Fakta om koffein og graviditet:

Resultat av forskning foreslår at mer enn 300 mg koffein per dag kan føre til høyere risiko for lav fødselsvekt, spontanabort (gjelder IKKE kun de 12 første ukene!!) og fødselsdefekter som åpen gane. I tillegg øker koffeine blodtrykket og stoffskiftet til mor, noe som også påvirker barnet. Konstant stress (som store mengder koffein fører til) er ikke sunt for verken mor eller barn.

Fordi koffein er vanndrivende kan kroppen bli dehydrert og miste verdifulle næringsstoffer, som kalsium, dersom man drikker for mye.

Men for all del, nyt en kopp kaffe eller to om dagen, du får ikke i deg mer enn anbefalt dose koffein av det!

Skrevet

Gravide skal ikkje

Gravide skal ikkje

Gravide skal ikkje......

Kansje vi burde vert innelåst i ett sterilt rom i ni mnd,og kun få mat og vann som er kokt på over 100 grader,sann at alt er dødt? men vi må huske på og fryse det først og kansje.

Med andre ord: SLAPP AV !!!!!!

Skrevet

Jeg eeeellssskeeeer også kaffe... men holder meg til to kopper daglig. Jeg vil gjerne gi et tips, den grønne kaffen til friele er koffeinfri og den smaker helt likt som koffeinkaffe. tror ikke noen hadde kjent forskjell på de. Da kan man vel drikke så mye man vil eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...