Gå til innhold

Mor student, faller fars permisjon bort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 100% student og far jobber 100%. Jeg får fødselstipend, men er usikker på om far får sine 6 uker siden jeg ikke får fødselspenger? Jeg fikk opplyst av lånekassen at han gjorde det, men jeg ser andre sier han ikke gjør det. Virker veldig utrettferdig. Er det noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far får pappa-permisjon, men har ikke krav på lønn/støtte fra nav siden du er student og får fødselsstipend og engangsstønad.

Skrevet

Hvis du er 100 % student og ikke har tenkt til å ta permisjon, så kan dere ta ut gradert uttak. Vi skal gjøre det, og mannen min skal derfor være hjemme to til tre dager i uka fra august til desember. Dette er klarert både fra NAVs side og fra min manns arbeidsgiver, så jeg vet at dette stemmer! :)

Skrevet

En ting til; fødselstipendet og engangsstønaden har ingeting med fars permisjon å gjøre. Fødselstipendet fra lånekassen mottar du uansett om du tar permisjon eller ikke, og engangsstønaden mottar du uansett hvis ikke du har vært yrkesaktiv de siste 6 mnd før fødsel! :)

Skrevet

Tusen takk om tips, må sjekke ut om gradert uttak. Det er vel noe man må ta ut fra uke 12? Ikke lett å holde tunga lett i munnen med alle disse reglene!

Skrevet

Gradert uttak fungerer på den måten at de første ukene (kan ikke for alt i verden huske hvor mange, mulig det er 12) er forbeholdt mamma'n. Nå er jo ikke dette aktuelt for deg fordi du er student, og du kan ikke ta permisjon, fordi da mister dere retten til gradert uttak, men pappa'n kan uansett ikke begynne sin permisjon før disse obligatoriske ukene til mamma'n har gått. Når ukene som er forbeholdt mor er overstått, begynner pappas uker å løpe, fordi han må ta ut sine permisjonsdager innenfor et visst tidsrom (det er sabla mye greier...). I forhold til når dere må bestemme dere for hva dere vil gjøre med permisjon, så må dere bare få avklart med NAV at det lar seg gjøre, og så må pappa'n avtale videre med sin arbeidsgiver! Det er ikke så lett å forstå seg på alle regler innenfor trygdesystemet, men det viktigste i dette tilfellet er at mannen/samboeren din KAN ta ut permisjon! :)

Skrevet

Her i huset skal jeg har permisjon fra 17 mars og ut året, deretter begynner jeg å studere igjen fra januar 2009. Fra januar til litt uti mars en gang, skal pappaen være hjemme med barnet:) Dette er også avklart med NAV og sambo sin arbeidsplass.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Dere kan faktisk være begge hjemme hvis dere gjør det her:

Du tar ikke permisjon fra studiene, men fortsetter som fulltidsstudent, men velger fag der det ikke er noe obligatorisk oppmøte. I følge reglene med gradert uttak kan da far ha permisjon hjemme mens du "studerer". Lånekassen krever ingen studieprogresjon mens du mottar fødselsstipend, så du kan godt droppe eksamen eller stryke. Det eneste er at skolen ser på det som en forsinkelse.

Skrevet

Det høres jo helt genialt ut :)

Vet du hvor stor prosent far da må jobbe mens han tar graderte foreldrepenger? For han kan vel ikke være hjemme på fulltid så vidt jeg skjønner? Og blir fødselsstipendet da også gradert, slik at man ikke får full utbetaling? Lånekassens sider gir dessverre ingen detaljer om dette...

Skrevet

Han kan ta fulltidspermisjon hvis du er tilbake til fulltidsstudier. Da har han rett på 29 uker med 100% lønn eller 39 uker med 80% lønn, disse løper fra 12 uker etter termin (eller fødsel??)

Hvis du ikke går tilbake til fulltidsstudier, og dere velger løsningen med gradert uttak, har jeg forstått det sånn at han ikke kan ta mer enn 50% permisjon hvis du skal ha rett på fødselsstipend. Men her er jeg litt mer usikker, for vi skal ikke benytte oss av dette selv.

Hos oss: Jeg begynner å studere igjen etter 12 uker 100%. mannen min tar da resten av permisjonen (29 uker) med 100% lønn. I denne perioden får jeg lån og stipend som vanlig fra lånekassen.

For å komplisere det hele: i sommerferien tar mannen min pause fra permisjonen, slik at de ukene blir lagt til på slutten. I denne perioden går han tilbake til 100% arbeid i 5 uker, så tar han ut sine 5 ferieuker, før han gjenopptar permisjonen uti september. Slik får vi tilsammen være hjemme med tuppa vår i et helt år! Men jeg får jo ingen penger i sommer, da, annet enn barnetrygd og feriepenger opptjent fra i fjor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...