Grateful mom Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Hei! Noen som har peiling på dette? Jeg lurer på å starte deltidsutdanning under permisjonen. Det er kun snakk om en helg ca annenhver mnd, med selvstudier mellom modulene. Permisjonen begynner i mai, og utdanningen i september en gang. Noen som vet om dette vil gå utover permisjonen eller permisjonspengene på noen som helst måte? Noen som har gjort noe lignende og har erfaringer? Takk for svar!
*Super*Mamman* Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Hvis du får foreldrepenger i fra NAV tror jeg ikke at du har lov til å ta utdanning under permisjonen.. Men er ikke 100 % sikker altså..
kaffeplante Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 stemmer dette vettu...grrrrrr....tenkte selv å ta mitt siste halvår på etterutdanninga mi deltid under permisjonen....det gikk ikke nei.....
Grateful mom Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. januar 2008 Men så lenge det kun er snakk om helgeundervisning, si maks 5 helger da, til jeg skal ut i jobb igjen (og da skal jeg fortsette studiene)?. Så skjønner jeg ikke hvorfor det skal gå utover permisjonspengene.. Det at jeg studerer vil jo bare medføre at jeg må betale (for studiene). System eller ikke... huff.. skjønner ikke dette jeg..
kaffeplante Skrevet 17. januar 2008 #5 Skrevet 17. januar 2008 argumentet jeg fikk var at man fikk penger for å vøre hjemme og ikke studere så det går desvare ikke...var helgebasert studie hos meg også....skjønner det ikke jeg heller men slik er systemet
It's all about me Skrevet 17. januar 2008 #6 Skrevet 17. januar 2008 Du kan lese hjemme hvor mye du vil, men å melde deg opp og ta eksamen må du vente med til etter permen. Eller bli trekt i perm. pengene.
kaffeplante Skrevet 17. januar 2008 #7 Skrevet 17. januar 2008 i mitt tilfelle måtte jeg levere oppgaver underveis og da måtte jeg ha vært oppmeldt og registrert ved et studiested...... da må man alternativt lese hjemme og skrive oppgaver...men ikke levere dem da....og ha det klart til man skal gå studie på ordentlig.....vanskelig å huske pensum et år frem itid da grundig nok til å kunne ta eksamen da..... nyt tiden hjemme med barnet...har jo mange sjanser til å studere seinere.....tiden med barna mens de er så små får man ikke tatt igjen
sikat Skrevet 17. januar 2008 #8 Skrevet 17. januar 2008 Kan man ikk engang ta kurs hos f.eks NKI uten at man blir trukket for permsjonspenger? Er jo helt sykt, er jo ikke akkurat sånn at jeg ikke har tenkt å være hjemme med ungen fordi om jeg vil bruke none timer på kveldstid til å studere? Ungen har jo også en far(som faktsik var den som foreslo at jeg skulle ta no utdanning under permisjonen), som kan ta vare på ham/henne. Blir jo ikke å ha råd om jeg blir trukket i permisjonspenger jo....
Raindance Skrevet 17. januar 2008 #9 Skrevet 17. januar 2008 Hvordan er det for de som tar permisjon fra studiene og får fødselsstipend fra Lånekassen da? Jeg har nemlig meldt meg opp til eksamen som privatist i noen fag på vgs-nivå, samtidig som jeg tar permisjon fra universitetet... Kan lånekassen inndra eller redusere fødselsstipendet mitt?
zadine Skrevet 17. januar 2008 #10 Skrevet 17. januar 2008 Lurer også på dette med kurs fra NKI. Da er det jo bare noen kveldstimer man bruker, som man ville gjort ellers mens man er i jobb.
fjollefrua Skrevet 17. januar 2008 #11 Skrevet 17. januar 2008 eneste måten å gjøre dette på er eventuelt at pappaen tar ut sin permisjon mens du studerer. da får ihvertfall pappaen permisjonspenger, men da setter de dine penger på vent så lenge.
Grateful mom Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 18. januar 2008 Men hvordan kan pappaen ta ut permisjon i helgene? Syns dette var vanskelig å forstå.... Og noe dritt og... Det er jo ikke mer enn at jeg går på cafe med noen venninner en kveld, annet enn at jeg studerer istedenfor!!!! Frustrerende...
Grateful mom Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 18. januar 2008 Jeg leser forresten dette på NAV sine sider: "En uke utgjør fem stønadsdager. Det utbetales ikke stønad for lørdager og søndager." Et smutthull?
sikat Skrevet 18. januar 2008 #14 Skrevet 18. januar 2008 Et gledelig lite svar fra NAV: Hei Har bare et lite spørsmål. Har fødselspermisjon store deler a dette året og tenkte da at det kunne være lurt å kanskje ta et nettbasert kurs i regi av NKI. Kom til å tenke på at dette muligens vil påvirke min rett til fødselspenger? Hvordan er systemet egentlig? -- (PK) NAV Post to me show details 10:44 AM (3 minutes ago) Reply Hei! Du kan godt ta et kurs mens du har foreldrepenger. § 14-10 Fjerde ledd - Omsorg for barnet Kravet til omsorg bør ikke fortolkes slik at stønadsmottaker er helt avskåret fra andre aktiviteter. Vedkommende kan f.eks. gå på skole, eventuelt heldagsskole, eller kurs. Avgjørende er at mor eller far har det daglige ansvar for barnet og ikke har gjenopptatt sin yrkesaktivitet (se nedenfor). Mvh Jan I. Iversen NAV Servicesenter -------------------
Grateful mom Skrevet 18. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 18. januar 2008 Flott, tusen takk!!! Nå ble jeg glad.. Får prøve å ikke hoppe i taket før jeg har fått "godkjent" mine egne planer, men dette ser lovende ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå