Gå til innhold

Er det bare jeg som reagerer på klimaforliket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står utdrag fra det her: http://www.aftenposten.no/klima/article2201364.ece

Prisen på bensin og disel skal økes som vanlig hver gang det er noe så går drivstoffprisen opp..

En annen ting som også alltid skjer i sånne saker er at storbyer skal få mer penger til kollektivtrafikk.

En familie på fem som bor litt "øde" til dvs litt utenfor nærmeste tettsted har garantert to biler, de har også nesten garantert tre busser som går noen klm unna huset hver dag og i tillegg så passer ikke noen av busstidene med andre aktiviter enn skolen til barna. DVs at de skal betale 10 øre mer for hver liter med disel og 5 øre mer for hver liter bensin, UTEN at regeringen gir dem noe alternativ. Den eneste gangen staten vet at de bor der de bor er når skatten skal betales.

Synes dette er veldig urettferdig med tanke på at de fleste storbyer har et ok tilbud til kollektivtraffik så de som bor der kan velge å evt kjøre kollektivt, mens de som bor utenfor MÅ ta bilen uansett fordi det finnes ikke et alternativ!

En annen ting de skal gjøre er å øke Innsatsen for å stoppe avskoging i utviklingsland med om lag 3 milliarder kroner årlig!

Ville det ikke vært bedre å pusse opp igjen skolene slik at elevene slipper å sitte med vinduene oppe og radiatorene på fult pga dårlig innemiljø. Regner med at det ikke er særlig klimavennlig å fyre for kråka med elektrisitet.

Dessuten når noe kalles et uland vil det si at infrastrukturen i landet ikke er iorden ergo vil noen av pengene gå til å bygge opp infrastrukturen i landet og litt til korrupsjon...

Hva mener du om klimaforliket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oj gunda der satt du meg til å tenke ....

tenker ennå....

Skrevet

Det å ta mer penger for bensinen er et tiltak som ofte irriterer folk og ikke får noen til å kjøre mindre, MEN så lenge det settes av penger til å redde regnskog og forske på miljøvenniligere drivkraft må vi alle regne med å betale litt mer likevel. Dette med miljø er et felles ansvar uansett hvem vi liker å peke på og skylde på for at det har blitt så ille som det har.

Man kan egentlig ikke kalle det urettferdig så lenge boplasser er noe man velger selv. De som bor utenfor byen kan også kjøpe hybridbil og spare MASSE penger på bl.a drivstoff.

Det skal jo også satses mer på kollektivtilbud det kommer vel også de "på landet" tilgode vil jeg tro.

Synes ikke det er så fryktelig galt jeg, da:)

Skrevet

Jeg er enig med deg Gunda. Men jeg reagerer ikke særlig på klimaforliket pga at jeg ikke har satt meg inn i hva det går ut på, og det er vel derfor det ikke er flere her inne som reagerer på innlegget ditt heller. =)

Skrevet

Jeg reagerer på klimaforliket når jeg for ikke lenge siden leste at ikke 5% av avgiftene ment for å sikre miljøtiltak faktisk går med til dette. Hva er da poenget med å heve avgiftene igjen? Lettvinte "løsninger" vinner frem som alltid.

Skrevet

Jeg reagerer mest på at de ikke går langt nok. Vi må godta at vi alle må gjøre endringer for å få dette til å gå. En av de endringene er at vi muligens må bo mer sentralisert og reise mindre.

Å bruke middler på å stoppe avskogningen er lurt. De pengene virker i hvertfal ikke prisdrivende her hjemme. Å bruke mer her hjemme betyr bare en enda mer opphettet økonomi, større privat forbruk og mer utslipp.

Lønnsstopp og økte skatter hadde vært bra. De aller fleste av oss har for mye penger og for dårlig moral når det gjelder miljøet.

Skrevet

Urk, Poamin, her er jeg veldig uenig! Tørk deg i røva med pengene dine da, om det er et problem, så slipper man å hugge tre til det formålet.

Skrevet

JOda..går utover oss i distriktene igjen...typisk dette. Vi bor 30min kjøring fra byen(jobb), ca5- 10min kjøring fra nærmeste barnehage. Det går busser her, men nå kan jo disse som sitter og bestemmer den slags prøve å ta buss om morgenen med feks to små som kan slå seg vrang..og så ta buss hjem igjen, handle og drasse på BÅDE unger og varer på bussen...og skulle man minste bussen så er det jo BARE 2 tier til neste går!

Vi har ingen alternativer, annet enn å betale. MØKKAREGJERING!!!

Og hva skjedde med max prisen i barnehagene??? Ble den som lovt. Nesten så det kansje lønner seg å gå hjemme på kontantsøtte lell snart! Så slipper man å MÅTTE ha to biler som er dyre i drift.

Skrevet

Skulle jeg tatt bussen for å handle matvarer der jeg liker å handle (12 km. herfra og ca. 10 min. kjøretid) måtte tatt bussen kl. 7.30 om morgenen. Kjørt 9 km, ventet på ny buss og kjørt 3 km. til. Så samme leksa for å komme meg hjemover. Hadde ikke vært hjemme igjen før kvelden. I tillegg måtte jeg gått 1.2 km hver vei, først fra huset til bussholdet, og så med matvarer og barn 1.2 km hjem igjen fra bussholdeplassen. (og det er en eneste lang oppoverbakke da byggefeltet ligger i en fjellside).

Skrevet

Hva mener du er riktig å gjøre da? La utslippene fortsette å stige med konsakvensen at barna og barnebarna vår skal vokse opp i en verden der ekstremvær, sult, oversvømmelser, masseinvandringer og kriger er dagligdaks pga klimaendringer?

Skrevet

Her går de fleste bussene RUNDT øya..den strekkninga vi bruker 15min på tar 40 min hvis jeg skal komme meg til samme sted med bussen ( handle på den butikken jeg foretrekker, men da med en buss da..men det tar for lang tid..og langt mellom busene også).

Å flytte mer sentralt er også uaktuellt...kostbart og jeg liker å bo her...stor tomt med mye plass for ungene...trygt og godt.

Skrevet

Å sentralisere gjør mer skade en nytte her i landet.

Skrevet

Poenget er at vi må tvinges til å gjøre endringer i vår måte å leve på. Noen velger kansje å flytte for å slippe drivstoffutgifter, noen skaffer bare en mindre bil med lavt drivstofforbruk og mange lærer seg kansje å handle sjeldent for å slippe å kjøre så ofte.

Skrevet

Vi handler 1-2 ganger i uka,. kjører minimalt nå som jeg går hjemme med ungene. Jeg tar bussen hvis jeg skal noe, men det er utrolig tungvindt.

Så til høsten MÅ vi ha en bil til. Gjør vårt kort sagt...så langt vi kan.

Skrevet

Det er vel for de ferreste at kollektivt er det mest lettvinte eller raske alternativet. Jeg bor i Oslo, og vi har bil, men reiser mye kollektivt. Det er rett og slett bare et valg man må ta. Mannen min bruker mellom 35 og 45 minutter til jobb ( det hadde tatt under 15 min å kjøre) , han tar da først buss, så T-bane og deretter tog. Jeg går ca 1 km, tar T-banen i 10 min og går 1,5 km fra holdeplassen og til jobben.

Jeg synes i grunnen det er helt på sin plass at man utvider kollektivtilbudet der det er flest folk som kan benytte seg av det (valg av boplass er frivillig). Det kan jo neppe være særlig miljøvennlig å kjøre en buss fram og tilbake på landsbygda med et par passasjerer i ny og ne. Jeg er født og oppvokst på landet der det gikk buss fem ganger i døgnet. De to rutene midt på dagen var det så få passasjerer på at de la de ned tilslutt.

At avgiftene på bensin og diesel stiger er jo en grei måte å "ramme" de fleste i landet på, og dessuten en av de store kildene til CO2 problemet. Vi har alle vært med på utforbakken, så da får alle delta i jobben med å komme oss opp igjen også.

Skrevet

Tror dere at bussen går så mye fortere i byene?

Jeg mer enn dobler reisetiden til jobben min med å kjøre kollektivt.

Man skal ha flaks hvis man slipper å bytte buss/tog/T-bane i Oslo på vei til jobb. Her betaler alle bompenger og ikke minst kjempedyrt for å parkere. Tror nok ikke det er så veldig urettferdig uansett hvor man bor. Vi må bidra til fellesskapet alle man. avgifter vil aldri bli populære, men de er nødvedige nok uansett.

De som bor stort og landlig må betale mere bensin og vi som bor sentrumsnært må betale mer for å bo. Det blir litt enten eller.

Det jeg mener er vel at vi burde gjøre mer for klimaet alle sammen!

Skrevet

Jeg er ikke veldig opptatt av klimadebatten som går for tiden. Jeg mener dette landet gjør nok, og er ikke tilhenger av dine ekstreme forslag. Jeg ønsker i alle fall ikke at vi barna mine skal vokse opp som sild i tønne i en stat som styrer alt. Er jorda ikke rustet til at vi også i framtiden kan et ok liv, noe jeg mener ikke blir ok med dine forslag, er det bedre vi slutter å reprodusere oss.

Skrevet

Sentralisering kan være veldig possitivt for utslippene. Det har selvfølgelig andre uheldige konsekvenser, men jeg tror nok vi må belage oss på å måtte gjren noen endringer som vi ikke liker. Vi må rett og slett slutte med overforbruket vårt og begynne å betale ned på gjelda. Kjedlig når det dreier seg om penger, kjedlig når det dreier seg om miljø.

Skrevet

Å slutte å få barn er jo en mulighet, men jeg foretrekker å forsøke å redde miljøet. Jeg er helt sikker på at vi kan få et meget godt liv selv om vi gjør de grepene som må gjøres forå bli CO2 nøytrale og å beggynne å rydde opp i vårt eget rot.

Hva mener du foresten med at vi gjør nok? I forhold til folketallet er vi blandt dem som slipper ut apselutt mest CO2 i verden.

Skrevet

Tror nok bussen kjører fortere ute i distriktene, da det som oftest er 80-soner og ikke køkjøring. Men når man må bruke en hel dag (fra morgen til kveld) for å handle dagligvarer, er det så og si umulig å bruke kollektivtrafikk.

Ja dere må betale bompenger og betale i dyre dommer for å parkere, men dere har da et alternativ i det minste.

Skrevet

Joda, enig i det. Men hvorfor reduserer de ikke avgiftene MER på de mer miljøvennlige bilene ( hybridbiler ol.) Skulle gjerne kjøpt en jeg...hadde jeg bodd i by kunne jeg vurdert el.bil også, men det går ikke her.

Her blir det varmepumpe, miljøvennlig ovn, vi driver å etterisolerer huset for å få ned forbruk av ved og strøm. Kildesorterer over en lav sko og har starta med kompostering.

Skrevet

Vi er jo de som bidrar mest økonomisk, også med tanke på miljø, i forhold til folketallet også.

Skrevet

Tror faktisk svenskene for eksempel har brukt vesentlig mer enn oss de siste årene. At vi skulle bidra med mest tror jeg må kreve en ganske kreativ regnemetode.

Skrevet

Ok, men om det stemmer så syns jeg en 2.plass er velig bra også. Jeg tror uansett ikke løsningene er å hverken øke skatter eller tvinge folk til det ene eller det andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...