rytme Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Ok så jeg har fått litt roen og begynt å innse at jeg er gravid nå... men hva skal man egentlig gjøre når man oppdager at man er gravid. ringe legen? eller jordmor?? når må du treffe legen første gang? har hørt det ikke er før i uke 8-9 elller noe, men er det vanlig å ringe med en gang likevel? kan noen gi meg en liten oppdatering på hva som skjer fremover.. i følge terminkalkulatoren begynner eg på uke 5 i dag...
mie76 Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Det går an å ringe legen nå og bestille time, men mange leger gir deg ikke time før i uke 10... Men bestille kan du jo gjerne gjøre nå :-) Jeg ringte legen min i uke 5 første gangen, og fikk time til kontroll i uke 12... Denne gangen ringte jeg jordmor på helsestasjonen i uke 10 og fikk time til kontroll samme uka. Du kan selv bestemme hvor du vil gå til kontroll gjennom svangerskapet, om du kun vil til lege eller jordmor eller dele kontrollene mellom disse. Jeg foreslår at du tar første time hos legen, og så bestemmer deg etter det. Jordmor kan absolutt anbefales utover i svangerskapet, fordi de som regel har mer peiling på akkurat dette, og fordi de gjerne har bedre tid. Husker du forresten å ta Folat og tran? :-) Lykke til med svangerskapet!!
Michka Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 Jeg hadde tatt en telefon til fastlegen, sagt hvor langt du var på vei og at du vil bestille time til 1. kontroll.. :-) Like greit å være litt tidlig ute, tilfelle det er vanskelig å få time :-)
Brillemamma Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 Gratulerer så mye! Det er ikke så mye du trenger ågjøre. Time hos legen bør man ha mellom uke 8-12. Bare ring og bestill en time du,si at du er så og så langt på vei, og at du vil ha en time. Så finner nok resepsjonisten en time til deg. Etter du har vært hos lege kan du godt ta kontakt med jordmor. Noen får time før de har vært til ultralyd,menst andre plasser gir de deg ikke time før etter du har vært på ul. Ultralyd bestiller legen til deg når du har vært på legekontroll, da får du brev i posten om når ul er. Som oftest i uke 17-18.. Jeg gikk kun til lege første undersøkelse. Etter det gikk jeg kun til jordmor. Noen velger å gå annenhver gang..dette velger du selv. Etter ultralyden vil du gå til lege/jordmor en gang i mnd.Frem til en mnd før fødsel, da er det en gang i uken! Håper du ble litt klokere av dette!)
rytme Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. januar 2008 tusen takk for hjelpen folkens! eg har fått time i vinterferien, da kommer kjæresten min hjem fra folkehøgskole og kan være med:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå