cath26 Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 hvor gammel var jenta/gutten din når dere begynte med grøt? var det en spesiell grunn til at du ville starte? hvilken grøt begynte du med? hvor mange måltider har du da med melk og grøt? hvordan reagerte baby på grøten? mange spørsmål det her, men blir utrolig glad for svar, tenker på å begynne med grøt til vesla som er 4 mnd og 3 uker. så all praktisk info er helt topp:)
Pepsimaximusa *mammatil2* Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Gutten min var nesten 4 mnd når vi begynte med grøt! Begynte med maisgrøt! Til å begynne med fikk han bare noen teskjeer hver dag, men etter en uke eller 2 var vi oppe i full porsjon! Ga han grøten på dagtid i tilfelle han skulle reagere, men det gjorde han ikke! Vi øka ganske raskt til 2 måltider med grøt, fordi gutten var sulten rett og slett!
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 Her begynte vi med grøt til lillegutt på 4 mnd-dagen hans. Fra han var rundt 3 mnd trengte han ikke lenger nattmat og ved 3 1/2 mnd sov han så og si hele natta (av og til han ville ha smokken i 4-5-tida.) Uka før han fylte 4 mnd begynte han å våkne oftere og oftere, så vi ville prøve med grøt. Begynte med et par-tre teskjeer veldig tynn maisgrøt som gikk ned på høykant. Økte først mengden og laget deretter grøten tykkere og tykkere til grei grøtkonsistens. Tok vel ei uke-halvannen før vi var oppe i full porsjon. Ga grøten om formiddagen ei helg og flyttet det til kvelden når vi så at lillegutt tålte grøten fint. Nå er han 5 1/2 mnd og får grøt morgen og kveld. MME først og grøt etterpå (eneste måten det er mulig å få i ham melk; vil ikke drikke etter grøt...). Til sammen får han 4 måltider pr dag.
Propellmamma til 2 Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 Med forrige begynte vi med grøt om kvelden ved 5 mnd fordi hun plutselig begynte å våkne om natta igjen. Når hun fikk grøt sov hun hele natta gjennom igjen. Sønnen min er 3 mnd nå og har allerede begynt å våkne om natta igjen, så med en gang han blir 4 mnd skal vi begynne med litt grøt. Når babyen er 4 mnd er kroppen klar for å få grøt (ikke 6 mnd som man gjerne får høre på helsestasjon osv). Flere og flere barn får B12-vitamin mangel pga mødrene fullammer for lenge... Begynner da med ett måltid (bare noen få skjeer) og øker gradvis. Man merker jo på babyen når han er klar for mer, først må han jo lære å spise det :-) Lykke til!
camillah 2 små Skrevet 17. januar 2008 #5 Skrevet 17. januar 2008 Vi prøvde grøt for første gang nå på mandag. Jenta var da ti dager før fem måneder, om du skjønner. Jeg ville starte fordi hun viste tegn på at hun ville smake på maten vi voksne spiste.. Dessuten hadde hun begynt å kreve å få amme så ofte, gjerne annenhver time, så jeg var redd at hun fikk for lite mat. Jeg begynte med en gratisprøve økologisk risgrøt fra Helios, tror den het Holle. Nå har jeg også kjøpt risgrøt som er merket fra fire måneder. Jenta vår begynte med bare et par skjeer, ganske tynn grøt, nesten velling. Første gang midt på dagen, for å sjekke at hun ikke ble dårlig i magen. Etterpå har jeg gitt henne grøten om kvelden. Jeg planlegger å fortsette å gi bare noen skjeer hver kveld, for jeg vil fortsette å amme så lenge som mulig, og har ingen hast med at hun skal spise full porsjon med det første. I dag fikk hun forresten prøve et par skjeer most frukt til frokosten, også. Mest fordi jeg var nysgjerrig på om hun likte det... Men jeg har i grunnen ikke tenkt å begynne med flere måltider om dagen ennå, så jeg får kanskje fryse ned restene av fruktmosen så lenge... Jenta vår ble litt rar i ansiktet første gang hun smakte, men så ut til å like maten! Første gang brakk hun seg litt fordi hun ikke klarte å svelge, men det gikk bedre etter hvert. Når det gjelder antall måltider... Hun ammer ca. hver tredje time om dagen, og får litt grøt til kveldsmåltidet i halv sju-tida. Ammer to til tre ganger om natta. Håper du får svar på det du lurer på! ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå