Gå til innhold

Har fått herpes genitales

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått et forferdelig herpesutbrudd. Lurer på om samboeren min har vært utro. Vi har vært sammen i 4 år så litt merkelig at han ikke har smittet meg før dersom han hadde det fra før... Noen som har erfaring med dette, evt vet om noe som lindrer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du vært til legen å fått det bekfreftet? det kan i såfall være lurt å få tatt en bakterieprøve av det og da får du behandling av legen. så kan du spørre om det smitter på noe annen måte enn seks. overføring.

Skrevet

Har ingen erfaring med det, men det er jo en seksuell overførbar sykdom, så rart du ikke har fått det før ja. Dessuten hvis han hadde det før dere ble sammen burde du ha fått vite det inntil nå.

Dette er vel en sykdom som man aldri blir helt kvitt, men det er noe du kan smøre på for å lindre det, vet ikke hva du kan bruke. Tror du bør høre med lege. Selv om du vil ha viruset i kroppen hele tiden, så er det ikke sikkert du kommer til å få flere utbrudd

Skrevet

herpes har fått en stor spredning nå de siste årene. noe på grunn av at oralsex er så utbredt. hvis dere har munnherpes og utfører oralsex kan du få herpes der nede også... men kan jo ike garantere at han ikke har vært utro

Skrevet

Munnherpes er noe helt annt og kan IKKE gi smitte der nede.... Det er derfor det heter herpes 1 og 2.... de har ingenting med hverandre å gjøre!

Herpes 1 er vanlige munnsår som flesteparten av den norske befolkningen har og herpes 2 er en seksuell overførbar sykdom som smitter ved seksuell kontakt....

Skrevet

Herpes genitalis kan også ligge latent i lang tid uten utbrudd. Utløses gjerne av stress ol.

Smittefaren er størst når man har utbrudd, men smitte utenom utbrudd forekommer ofte, spesielt ved HSV2. Det er derfor mulig å overføre smitten uten at den smitteførende er klar over dette. Kondom beskytter mot smitte. (pasienthåndboken.no her kan du lese mer)

Skrevet

når jeg var hos legen så sa han at dem ikke skilte mellom 1 og 2 lenger, fordi det kunne kunne smitte fra munn til underliv. Herpes ligger latent, og det trenger ikke en gang være din samboer som har gitt deg det. Eller han kan ha hatt det uten å vite det - så det er ingen garanti for at han har vært utro, jeg fikk 1. gangsutbruddet mitt etter samleie med en annen enn den personen som hadde smittet meg

Skrevet

Herpes1 KAN smitte jo, og føre til utbrudd nedentil.

Skrevet

Enig med hun over: Herpes smitter ved oralsex. Du blir som regel smittet når samboeren din har utbrudd. Hvis han har det sjeldent så kan dere jo bare ha hatt maks uflaks. Det kan også ligge latent i kroppen i flere år før man får utbrudd.

Det er med andre ord ikke gitt at han har vært utro selv om du er smittet. Uansett så håper jeg ikke du får så mange utbrudd for det finnes vel ikke en værre drittsykdom og ha.

Skrevet

Ja det kan smitte fra munn til kjønnsorgan! En venninne av meg hadde et forferdelig utbrudd i munnen, og da spurte hun lege om dette. Hun hadde fått det av å bade i basseng i Syden! Så OBS OBS!

Det smitter jo kun ved utbrudd, så om kjæresten din har hatt det for eksempel og ikke hatt utbrudd før nå, er det nok ikke sikkert han har vært utro. Det kan gå lang tid mellom hvert utbrudd:)

Skrevet

HA HA HA!!! Det er bare bullshit!!! Det stemmer ikke og smitte fra badebasseng er bare en myte. Jeg tror din vennine prøver å lure deg. Spør en lege om det selv hvis du ikke tror på meg...

Skrevet

Hvorfor i all verden skulle hun prøve å lure MEG? Ja du får tro hva du vil. Jeg har uansett vært forsiktig ang badebasseng i syden. Både hun og kjæresten fikk det da de var der. I munnen. Når bassenget ikke er renset ordentlig kan det forekomme.

Men selvfølgelig skal jeg ikke være overpåståelig, jeg vet ikke mye om det. Uansett en kjip ting å få, og bedre å være litt for forsiktig mener jeg. Ville ikke gitt typen oralsex med munnen full av herpes for å si det sånn, ,så får andre gjøre det de mener er riktig!

Skrevet

Herpes er virus. Utbruddet er verst første gangen med redusert almenntilstand, som regel i barndom fordi labial herpes er så vanlig. Etter første gangen lagrer viruset seg i små knuter i nervetrådene og kommer fram igjen når man ellers er svekket, f eks forkjølt eller solbrent. Hver gang en har utbudd produseres nye virus som spres når blærene brister. Både I og II kan sette seg på munnen(vanligst) og i underlivet.En kan ta blodprøve for å se ette immunstoffer mot viruset og en kan ta prøve av en blære. Sykdommen er livslang, men medisiner kan forkorte utbruddet og lindre plagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...