Gå til innhold

HVIS EN KVINNE STERILISERER SEG,VIL HUN DA MISTE MENSEN? U/T

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, den vil nok komme som normalt og i enkelte tilfeller vil noen også begynne og blø mer!

Skrevet

Nope.mamma steriliserte seg for mange år siden, hun har fremdelles mensen. Og blir 54 i mai.

Skrevet

kommer vel ann på hvordan hun gjør det.

Om de knyter knute på vil hun fortsette å blø, men får hun full opperasjon (fjerning av allt) vil hun ikke blø

Skrevet

Huff mensen enda?? Vet hun at hun kan få tilbud om hormontbl som stopper den?

Skrevet

Etter vanlig sterilisering vil en fortsatt ha mensen, gjerne kraftigere enn tidligere.

Hvis hele livmoren blir fjernet (pga kreft eller lignende) vil mensen også forsvinne.

Skrevet

jeg steriliserte meg når jeg fikk linnea i nov 2007, og jeg har blødd 3 ganger etter det *sukk* kunne ønske jeg ikke fikk mensen igjen for å si det slik !

Skrevet

Etter en vanlig sterilisering vil mensen komme helt som før.

Har ike hørt om noen som blør mer pga det.

Skrevet

Tror jeg selv heller ville valgt å ha mensen enn å gå på homontabeletter når jeg blir over 50. Hormontabeletter har bivirkninger som alle andre medikamenter.

Skrevet

Du vil fortsatt ha mensen om du steriliserer deg. Men om du vil bli kvitt mensen feks pga store blødninger eller store smerter kan du høre med gynokolog om å få fjernet slimhinner i livmoren.

De fjerne ikke livmoren om det ikke er alvorlig grunn for det.

Men slimhinner kan de fjerne. Da kan du begrense blødninger og smerter. De som mister helt blødninger etter å ha fjernet slimhinner er også sterile.

Skrevet

Ja, fjerning av slimhinner stopper blødninger. :) Og man blir da også steril om alt er borte som Kludrepulten sier:)

Skrevet

Hvis man fjerner hele livmora kommer man jo i overgangsalderen, ingen som vil utsette deg for det for tidlig hvis det ikke er nødvendig vel.. Tørr uelastisk hud, tørre slimhinner, hetetokter osv.

Ved vanlig sterilisering kapper de over og lager en knute på eggelederen så eggene våre ikke kommer ned til livmora, men syklusen går som vanlig. Eggestokken slipper et egg hver måned (som blir tatt opp i kroppen igjen når det ikke blir brukt), og siden det ikke kommer noe befruktet egg til livmora kommer mensen som vanlig..

Skrevet

Trur ikkje du kjem i overgangsalderen ved å fjerne livmora, det er om du fjerner eggstokkene, det.

Skrevet

Når man steriliserer seg, kuttes egglederne. Alt det hormonelle fungerer som før, også mensen.

For å miste mensen, tror jeg man måtte ha fjernet livmora (kastrering), og da ville man kommet rett i overgangsalderen.

Skrevet

nei, det er i eggstokkane hormona blir produsert!!!!!!! ikkje i livmora. Sjølv om ein fjerner livmora, blir ikkje hormonproduksjonen påvirka. Det som gjere at ein mister mensen om ein fjerner livmora er at det er der slimhinnene sitter, og det er desse slimhinnene som er mensen, ikkje berre egget aleine.

Ved fjerning av livmor(hysterektomi) lar ein som regel eggstokkane sitte igjen for at ein ikkje skal miste hormonproduksjonen og dermed ikkje komme i overgangsalderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...