Gå til innhold

Stor baby...hurra! :o)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist jeg fødte fikk jeg ei jente på 4360 gram.

Fikke beskjed på UL i går at denne jeg har i magen nå ligger 10% i + over gjennomsnittet, så det vil bli ganske likt som sist gang. Ble glad jeg, for det var utrolig flott med en stor og sterk baby :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at 20% vekstavvik var i overkant av 4 kg ved terminen jeg... tydeligvis forskjellig praksis rundt omkring... Huff, hvis det du har fått beskjed om stemmer, hva har jeg i vente da tro??? Nesten 5 kg, auauauauauau!!! Håper jeg blir satt i gang før terminen i alle fall :)

Skrevet

Sa de at 10% tilsvarer en vekt ved termin på ca rundt det?

Jeg har en som er +26% sier de og at det vil tilsvare 4200 til 4500.

Skrevet

For å forvirre enda mere da sa de til meg at min gutt hadde et avvik på 25% å han var 4600. Denne babyen ligger ann til avvik på 8% altså 3900....

Skrevet

Så fint, Lompa! Jeg er enig med deg. Store barn er mer robuste, og min erfaring er at de er roligere og mer fornøyd også! Og til dere som gruer dere til fødsel fordi babyen er stor, det er HODET som er størst når man føder, resten er så tøyelig og bøyelig og mykt at man skjelden merker forskjell på store og "normale" babyer når man får dem.

Så, ønsk dere en kraftig plugg, med normal hodeomkrets!!

Skrevet

men når målte de dette? jeg har ikke fått sånn ul, eller sa de det på den ordinære ul? bare lurer jeg da hihi

Skrevet

Noen får ekstra ul seint i svangerskapet fordi de er i risikosonen for å få store barn. Det kan være at de har fått det før, har diabetes eller andre forhold som gjør at legene følger ekstra nøye med. Fastlege eller jordmor kan også henvise til vekstkontroll med UL dersom symf.fundus-mål er veldig avvikende fra gjennomsnittet.

Dette gjelder jo forsåvidt ved mistanke om både små og store babyer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...