Gjest Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Var hos legen i går. Han skulle ringe UL pga leie av babyen. Da oppfattet han at jeg fødte en gange stor baby sist gang. "Oj, du ligger i risiko for svangerskapsdiabetes du. Dette må vi sjekke ut"... Jeg er straks i uke 38...*ler* Synes det hele virka merkelig. Burde man ikke være oppmerksom på dette tidlig i svangerskapet?
Gjest Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Må le av legen din, da. Kanskje ikke helt dreven på gravide enda? Dersom du har fått normal sjekk på urinprøve ved kontrollene dine, og det ikke har vært sukker i den, har du det høyst sansynlig ikke. Det slår fort ut på urinprøve, så det burde vært oppdaget der. Det er jo ikke noe vits i å gjøre noe med nå, men du kan jo be jordmor være oppmerksom på det etter at tulla er født, så de kan sjekke at blodsukkeret hennes er stabilt. Jeg ville sagt at en glukosebelastning av deg nå er bortkastet, mest fordi det nok vil gå tilbake rimelig fort etter fødsel. Du kan jo spørre legen om du kan få henvisning til å ta prøver etter 3-6 mnd, for å være sikker på at du ikke har noe evt ettersleng. Men jeg tror du kan ta det helt rolig. Og ettersom du har lagt på deg så mye mindre denne gangen, tenker jeg at du er helt safe. Legger til at sv.sk.diabetes ikke er den eneste grunnen til at man får store barn ) Mange er disponert for det, noen har store morkaker som kan innvirke på vekten, dessuten har mors alder noe å si. I tillegg får man gjerne større og større barn jo fler man får.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå