Gå til innhold

eg er seriøst helt ødelagt no!! ingen kontroll!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

aaarrrgggg!!!!

åh, der fikk eg den ut...

tro det eller ei, men ... god morgen!!

jada, for no har eg akkurat stått opp! lider av seriøse søvnvansker jo!!

er oppe om morgenen med mini, og våken hele dagen. når pappan kommer hjem fra jobb, så er eg helt slagen. har ferdig middag til de to, så legg eg meg sjøl på sofan. å mini tasse no rundt der, å lugge meg, bit litt, å stikk fingern i nesa min. men da er jo eg i koma!!

sov en time på sofan i ettermiddag, var litt våken, og i 8 tida, tok eg en sovepille. la meg i 9 tida, å sovna som en stein. åsså våkne eg no?!!? er det mulig? får jo aldri sove mer no inatt, åsså kommer eg til å bli dødstrøtt imårra på dagen...

arrrggg!!!

er hele tida så trøtt, er vårslapp de lux!!!

no vet eg ikke ka eg skal gjøre lengre, det er så tungt å være trøtt hele dagen, å bare være våken om natta, når det er mørkt. (derfor legen har gitt meg sovemedisin..)

holder seriøst på å bli sprø....

HJELP!

noen gode råd til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huffda..stakkars deg...vet virkelig hvordan du har det. Har vært der, og er vel delvis der ennå, men er blitt myyyyyye bedre den siste tiden.

Hvilken sovemedisin har du fått ??

Skrevet

av alle merkelige ting eg har fått, så har legen gitt meg sobril.. men den er eg skikkelig skeptisk til, så tar bare om det er nød. har tatt 2 hittil da..

har prøvd alt. har prøvd å våke rundt, når eg våkne på natta, men nytte jo ikke, for er jo helt skutt på dagen så.. har jo tross alt mini eg må ta meg av..

Skrevet

Sobril er vel ikke det første som bør prøves ut ved søvnvansker. Og har det ingen effekt på deg, så er det bare å kutte ut. Spør legen om du kan få for eksempel Valllergan. Det er allergimedisin, som har som bivirkning at du blir trøtt. Kan nok bli noe trøtt dagen derpå også, men for å hente deg litt inn igjen, så ville jeg har prøvd det. Jeg sov som en stein jeg da, men ble også veldig trøtt dagen etter.

Håper du snart får deg ei god natt med søvn ;)

Skrevet

hmmm...

eg kan ikke ha noe tungt sovende da, treng bare noe å sovne inn på... må jo klare å høre mini så...

mmm... nystekte boller til min kjære står opp no ... :):):):)

Skrevet

Sobril kan faktisk brukes for å få folk til å sovne, det er en beroligende tablett som gjør folk trøtte, er vanedannende. Imovane er innsovningstablett som også kan virke vanedannende på lengere sikt. Det du bør gjøre er å la være å legge deg om ettermiddagen. Enda hvor trøtt du er er det faktisk bedre at du går deg en tur i frisk luft. Å legge seg om ettermiddagen resulterer med en gang i dårlig nattesøvn.

Skrevet

jammen, eg klare ikke å være oppe på ettermiddagen på daga som no. no har eg vært oppe sia kl 2, å no skal eg gå å duppe litt. men mini våkne om en liten time, å da e eg enda mer trøtt.. men vet eg MÅ sove litt no.. sånn er det bare. .els dett eg om...

men idag, så skal eg tyne meg, drikke stykredrikk omså! elelr finne fram symaskin.. hm...

Skrevet

Lysbehandling!!! PLuss MYE frisk luft..prøv å gå en tur før sengetid.

En god fiske middag er også søvndyssende.

Har selv had ALVORLIGE langvarige søvnproblemer, I en periode på nesten 1 år sov jeg gjennomsnittlig 3 timer i døgnet..minste jegv var nede på var 1 time i døgnet.. Ble alvorlig sjuk av det og forferdelig glemsom. Gått på diverse insovnings medisiner og beroligende/avslappende medikamenter, t.o.m rohypnol for å få sove for noen år sia.

Med lysbehandling så "våkner" kroppen på en måte...så det anbefaler jeg på det sterkeste.

Skrevet

Første bud er og kutte ut den sovingen på ettermiddagen og heller gå en tur eller finne på noe sosialt der du må faktisk tvinge deg til og være våken! Drikk kaffe om du ikke merker forverring til søvnproblemene, Invester i en lyslampe om det er mørketiden som plager deg.

Sovetbl og i verste fall sobril syns jeg ikke var rett og gi deg, sobril er jo i tillegg vanedannede og jeg ville forsøkt noe fra helsekosten i første omgang, er noe som heter Vallerina natt, prøv det!

Skrevet

Det er helt jævlig å venne seg av sobril og imovane igjen når man har gått på det lenge...jeg ble verre av det. Kutt ut all dagsoving, gå ut når trøttheta melder seg på ettermiddagen. Legge seg i normal tid ( 22-22-30tida). Faste rutiner og bra kosthold. Pluss lysbehandling når det er høst/vinter, eventuellt være ute den tida det er lyst ( for de som har litt lys) Ta litt sol ( 15min i uka, skulle GJERNE gjort set selv..men langt til solsenter her)

Men uansett, FRISK luft og fysisk aktivitet er det aller viktigste.

Gjest Lille jenta mi
Skrevet

Slutt på sovetablettene, jeg fikk det for endel år tilbake og jeg husker at jeg ble helt svimete av dem..var ør og trøtt lenge etter jeg hadde våknet!

Spiser du regelmessig?

Vitaminer?

Nok mosjon?

Skrevet

Du har sovet i fem timer. Det er det jeg pleier å sove om natta.. Jeg legger meg ikke før jeg er trett. Det er vanligvis i 1-2 tiden. Jeg bruker Imovane pga store søvnvansker. Første bud for deg er at du ikke kan legge deg klokka ni. det er altfor tidlig og da risikerer du at du våkner tidlig. Du bør ta tabletten i 23 tiden og legge deg når du kjenner den virker. Ellers er jeg skeptisk til Sobril, men Imovane er kanskje ikke mye bedre:( Har du blitt utredet for søvnproblemene dine? Jeg har vært hos Bergen søvnsenter. Selv om de ikke støtter min bruk av sovemedisin, har jeg fått mange gode tips og råd fra dem.

www.bergensovnsenter.no

Skrevet

I tillegg kan du få legen din til å skrive ut Melatonin. Kun sove i 20 minutter på ettermiddag. Stå opp til faste tider- selv i helgene. Lykke til

Skrevet

i mørketida er eg helt fin. det er dagslyset som tar knekken på meg. den tilvenningsperioden. når det er lyst igjen hele døgnet, da får eg energi igjen.. sånn er det hvert år.. helt fra eg va lita..

har aldri fått sovemed, disse eg har fikk eg faktisk da eg va gravid... men tok de ikke da.. så tenkte det ikke kunne skade å prøve de nå.

vi er ute hver dag, står opp ganske fast hver dag, eg å mini. er bare helt skutt på ettermiddagen.. idag skal eg ikke sove. men har prøvd det før og..

problemet mitt er hovedsakelig innsovninga. kan ta maange timer før eg sovne når eg legg meg, å blir så sliten av å ligge der, urolig..

leste også på nett at rosmarin-te var bra.

takk for mange gode råd, men mange kan nok ikek gjennomføres.. som f.eks lysing.

Skrevet

Føler med deg... Har aldri hatt sovevansker selv, men skjønner jo at det må tære på.

Men kan bare gi to gode råd.. For det første ville jeg kuttet dag-sovingen uansett hvor trøtt du er. Ta deg heller en tur ut i frisk luft, så kvikner du til:0)

Det andre gode rådet er Rutiner og atter Rutiner.. Legg deg til nøyaktig samme tid hver kveld. Eks. kl.23 (Er hverken seint eller tidlig) Stå opp til samme tid HVER dag. Uansett om du kunne tenke deg til å sove mer eller mindre. Kroppen er et vanedyr, og du kan hjelpe til å "tvinge på gode søvnvaner". Uansett, lykke til!

Skrevet

prøv å ikke sov på dagen da. oxo legger du deg i 11tida på kvelden.. høres ut som du har klart å snu døgnet litt:(

oxo kan du jo evt ta litt jerntabletter? har du målt jernlagret tidd og blodprosent??

Skrevet

legg meg tili, når eg legg meg, 22 - 22.30. å sover hele natta. til vanlig. men ikke nå..-- håper jo det skal gi seg snart, når det blir ennå lysere.. det er bare så tungt dette...

men skal jo 2 uker til syden snart, så håper det gjør litt underverker..! :):)

men sover også dårlig, for jeg har irritasjon i beina, og fryser mye. enda det er varmt på rommet, så fryser jeg uansett. ligger med 2 dyner så..

Skrevet

jern og blod helt ok! :o)

er vel bare sånn at noen blir helt i koma av mørketida, og noen igjen av våren-... eg overleve mørketida godt... ikke denne vår-tiden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...